جزئیات فراخوان و آئین‌نامه مسابقه ملی «زیوری برای اصفهان»

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان آخرین جزئیات فراخوان و آئین‌نامه مسابقه ملی زیوری برای اصفهان (طراحی صنایع دستی کوچک‌مقیاس در قالب زیورآلات) را تشریح کرد.

مرتضی نصوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به فراخوان مسابقه ملی زیوری برای اصفهان، اظهار کرد: شبکه شهرهای خلاق جهان به دنبال نشان دادن اهمیت فرهنگ و نقش آن در جامعه به عنوان بخشی از اقتصاد است، در واقع بسیاری از شهرها در سراسر جهان متوجه شده‌اند، صنایع خلاق نقش مهمی در اقتصاد محلی آنها بازی می‌کند.

وی ادامه داد: هدف اصلی شبکه، تسهیل در جهت توسعه خوشه‌های فرهنگی در سراسر جهان برای تبادل دانش، تجارب و بهترین شیوه‌ها برای ترویج توسعه اقتصادی و اجتماعی محلی از طریق صنایع خلاق است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه سازمان یونسکو پس از پایه‌گذاری شبکه شهرهای خلاق، خلاقیت مردم را در کنار صنایع‌دستی، معماری و طراحی، رسانه، موسیقی و غذا به‌عنوان شاخصه‌های شهر خلاق اعلام کرده است، افزود: اصفهان به لحاظ برخورداری از صنایع دستی و هنرهای مردمی به عنوان عضو رسمی این شبکه انتخاب شد.

وی با بیان اینکه از شاخص‌های شهر خلاق، قابلیت بالا در عرصه فرهنگ و هنر است که اصفهان این قابلیت‌ها را دارد، تاکید کرد: در راستای اهداف اصفهان در شبکه شهرهای خلاق و پس از موفقیت در برگزاری مسابقه ملی «۴۰ وکتور از خط آسمان اصفهان» و استقبال طراحان سراسر کشور، در گام بعدی برای ایجاد تصویر نمادین از شهر اصفهان در ذهن مخاطبان و گردشگرانی که اصفهان را می‌شناسند یا نمی‌شناسند، اما می‌توانند به عنوان مقصد سفر انتخابش کنند، تصمیم گرفته شد وکتورهای خط آسمان اصفهان را در مسیر توسعه گردشگری و صنایع دستی به عنوان یادبودی از شهر در قالب زیورآلات توسط هنرمندان و طراحان معرفی کنیم.

نصوحی افزود: هدف شهرداری در رویداد «وکتور خط آسمان اصفهان» تقویت هویت بصری شهر در ذهن انسان‌ها بود تا برای آنها تصویری از یک شهر بسازیم که این مهم کمک خوبی برای برندینگ یک شهر به عنوان مقصد گردشگری بود.

وی با بیان اینکه «وکتور خط آسمان شهر» تصویری از جمع ساختمان‌های نمادین یک شهر است که به محض رؤیت آن، می‌توان تشخیص داد این وکتور متعلق به کدام شهر است، گفت: در این راستا فراخوان مسابقه ۴۰ وکتور از خط آسمان اصفهان بهمن ماه ۱۳۹۹ به صورت رسمی اعلام شد و با استقبال بی نظیر طراحان کشور تا فروردین‌ماه ۱۴۰۰ آثار قابل ملاحظه‌ای خلق شد که این آثار علاوه بر چاپ در کتاب رویداد، به صورت لایه باز در درگاه الکترونیکی شهرداری اصفهان تحت عنوان نمایشگاه مجازی خط آسمان اصفهان در دسترس همگان قرار داده شده است.

استفاده از وکتورهای خط آسمان اصفهان در صنایع دستی و در قالب زیورآلات

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: گام بعدی مدیریت شهری ورود این نمادهای اصفهان به بخش مهم هویتی شهر، یعنی صنایع دستی و صنعت گردشگری است، در این راستا مسابقه بعدی استفاده از وکتورهای خط آسمان اصفهان در صنایع دستی و در قالب زیورآلات طراحی شده است.

وی اظهار کرد: طراحی زیورآلات به عنوان صنایع دستی کوچک مقیاس، سوغاتی از شهر اصفهان است که هر گردشگر می‌تواند نسخه‌ای کوچک از اصفهان را به شهر یا کشور خود ببرد و نمادهای اصفهان را در سراسر جهان منتشر کند.

نصوحی اضافه کرد: تاکید ما فقط استفاده از وکتورهای خط آسمان اصفهان نیست، بلکه هنرمندان و طراحان می‌توانند از تمامی نمادها و نشانه‌هایی که معرف شهر اصفهان است، در اثر خود استفاده کنند.

وی گفت: مهران هوشیار عضو هیئت علمی صنایع دستی دانشگاه سوره تهران، الهام علیرضایی فارغ‌التحصیل رشته نقاشی و طراح جواهر نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعدد در گالری‌های و دارای نمایشگاه‌هایی در هند، آلمان و ایتالیا، مرتضی بصراوی طراح و مجسمه ساز، برنده جایزه دوم از فستیوال هنر و تئاتر لهستان و برنده جایزه ویژه ویدئوآرت در فستیوال شیراز از جمله داوران مسابقه ملی زیوری برای اصفهان هستند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه برای نفر اول مسابقات مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال، نفر دوم ۱۰۰ میلیون ریال و نفر سوم ۵۰ میلیون ریال جایزه در نظر گرفته شده است، ادامه داد: علاوه بر گواهی شرکت، به تمام شرکت کنندگان، کتاب مجموعه آثار نیز اهدا خواهد شد.

وی آخرین مهلت ثبت‌نام علاقه‌مندان به شرکت در مسابقه ملی زیوری برای اصفهان را سی‌ویکم مردادماه اعلام کرد و افزود: ارسال آثار از طریق آدرس اینترنتی survey.porsline.ir/s/LNUTocp امکان‌پذیر و آدرس اینستاگرام رویداد به نشانی Isfahan.skyline است.

نصوحی با بیان اینکه رعایت تمام ضوابط و قوانین مسابقه و نگاه نو و خلاق در مواجهه با موضوع «زیورآلات» از معیارهای اصلی داوری مسابقه است، گفت: تمام آثار با نام و مشخصات کامل طراح در سامانه ثبت اسناد ثبت خواهد شد و حقوق معنوی هنرمندان رعایت می‌شود.

جزئیات فراخوان و آئین‌نامه مسابقه ملی «زیوری برای اصفهان»

کد خبر 596863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.