لزوم آبدهی منظم «سیکاس» در تابستان

یک کارشناس تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی گفت: گیاه سیکاس در تابستان به آب زیاد و منظم احتیاج دارد، مشروط بر اینکه گلدان در مکانی قرار گیرد که آب از انتهای آن به آسانی خارج شود.

زهره حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: نوع نر گیاه «سیکاس» در وسط برگ‌های خود مخروطی عمودی شکل دارد که پوشیده از برگ‌های کوچک است. سیکاس در شرایط ایده‌آل در اثر وزش باد و انتقال گرده از روی انواع نر به اندام ماده تولید بذر می‌کند؛ بذرها باید بلافاصله بعد از جمع‌آوری کشت شود. ازآنجاکه رشد سیکاس به کندی انجام می‌گیرد و شرایط خاصی برای رشد نیاز دارد، جزو گیاهان آپارتمانی گران قیمت به حساب می‌آید.

وی افزود: برای کاشت بذر سیکاس باید توجه کرد که پوسته سختی دارد و بهتر است برای نفوذ آب با ضربه در آن ترک ایجاد کنیم. البته بهترین و آسان‌ترین روش تکثیر سیکاس، کاشت قلمه‌هایی است که از جوانه‌های روی تنه ظاهر می‌شود. سیکاس‌های مسن و قدیمی پاجوش می‌دهند. پاجوش‌ها را از پایه مادری جدا کنید، تعدادی از برگ‌های آن‌ها را حذف کنید و در ماسه بکارید. برای تکثیر سیکاس و کاشت قلمه از ماسه استفاده کنید، اما برای نوع ریشه‌دار آن، باید از مقدار زیادی خاک جنگلی یا خاک برگ استفاده کرد.

این کارشناس تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی اضافه کرد: لازم است از فروردین ماه تا اواسط پاییز هفته‌ای یک بار کود شیمیایی به گیاه سیکاس بدهید. این گیاه به محیط سایه-روشن علاقه زیادی دارد و دوست‌دار رطوبت زیاد محیط است. در مناطق خشک باید آن را در مکان‌های مرطوب قرار داد و در فصل تابستان همه روزه مقداری آب در فضا اسپری کنید. هوای مورد نیاز گیاه سیکاس باید معتدل باشد و دمای ۱۰ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد برای آن ایده‌آل است.

وی تصریح کرد: گیاه سیکاس در تابستان به آب زیاد و منظم احتیاج دارد، مشروط بر اینکه گلدان در مکانی قرار گیرد که آب از انتهای آن به آسانی خارج شود. در زمستان نباید گلدان را در سینی یا ظرف دیگری قرار داد که آب در زیر گلدان راکد بماند؛ در غیر این صورت سیکاس زرد می‌شود. این گیاه به خاک قوی که در عمق زیاد نرم باشد احتیاج دارد و بهترین خاک مخلوطی از ماسه، رس و خاک برگ پوسیده است.

حسنی خاطرنشان کرد: تاکنون بررسی‌های لازم در مورد آفات و بیماری‌های این گیاه به عمل نیامده است ولی از لحاظ فیزیولوژیکی مشخص‌شده که روی برگ بعضی از سیکاس‌های موجود در باغات و منازل لکه‌های کوچک گرد سفید یا زرد رنگ مشاهده می‌شود که علت آن به کم بودن مقدار فسفر خاک باز می‌گردد.

کد خبر 596787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.