اقداماتی که خطر بروز زوال عقل را کاهش می‌دهد

به نظر می‌رسد که کتاب خواندن، انجام دادن تمرینات یوگا و وقت گذراندن با خانواده و دوستان خطر ابتلا به زوال عقلی را تا کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) پیش‌بینی کرده است که تعداد مبتلایان به زوال عقلی تا سال ۲۰۲۵ میلادی تقریباً سه برابر خواهد شد. تقریباً ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند؛ هر سال نیز ۱۰ میلیون مورد جدید به این آمار اضافه می‌شود. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به زوال عقلی در چند سال آینده تقریباً ۱۵۳ میلیون نفر خواهد شد.

تاثیر زوال عقلی

زوال عقلی فعالیت روزانه افراد را مختل می‌کند و باعث بروز ناتوانی و وابستگی در میان سالمندان می‌شود. علاوه بر این، زوال عقل یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان شناخته شده است. بیماری زوال عقل هم برای فرد مبتلا و هم اطرافیان وی بسیار طاقت‌فرسا است.

اقداماتی که خطر بروز زوال عقل را کاهش می‌دهد

نتایج مطالعات انجام شده بر فعالیت‌هایی که خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهند، تاکید کرده است. به نظر می‌رسد که کتاب خواندن، انجام دادن تمرینات یوگا و وقت گذراندن با خانواده و دوستان خطر ابتلا به زوال عقلی را تا ۱۷ درصد کاهش می‌دهد. با این وجود، مشخص شده است که فعالیت‌های ذهنی مانند کتاب خواندن و نوشتن در این زمینه بیشتری تاثیر را داشته است. در صورتی که این فعالیت‌ها به صورت منظم انجام شود، خطر بروز زوال عقل تا ۲۳ درصد کاهش پیدا می‌کند.

دیگر فعالیت‌های تاثیرگذار بر کاهش خطر ابتلا به زوال عقل

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که فعالیت‌هایی مانند کتاب خواندن، نوشتن، تماشای تلویزیون، گوش دادن به رادیو، بازی کردن، نواختن آلات موسیقی، کار کردن با کامپیوتر، ساخت صنایع دستی، پیاده‌روی، دویدن، شنا کردن، دوچرخه‌سواری کردن، ورزش کردن، یوگا انجام دادن، دیدن اقوام و دوستان و حضور در فعالیت‌های اجتماعی و مذهبی خطر ابتلا به بیماری زوال عقل را کاهش می‌دهد.

علائم زوال عقل

علائم بیماری زوال عقل در سه مرحله پدیدار می‌شود؛ در مرحله اول فرد علائمی مانند فراموشی، از دست دادن زمان و احساس گم شدن در مکان‌ها آشنا را تجربه می‌کند. فرد مبتلا به زوال عقل ممکن است در مرحله میانی احساس گیجی کند، در برقراری ارتباط دچار مشکل شود و برای انجام دادن کارهای روزمره خود به کمک نیاز داشته باشد. در مرحله نهایی بیماری نیز فرد مبتلا دچار علائم جدی مانند از دست دادن زمان، ناتوانی در تشخیص افراد نزدیکان و عزیزان و مشکل در راه رفتن می‌شود.

کد خبر 596780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.