ساخت خودروی هوشمند با قابلیت یادگیری

خودروساز نوپای چینی هیومن هورایزنز ادعا می‌کند که خودروی جدیدش قابلیت یادگیری دارد و می‌تواند با سرنشینان گفتگو کند. سازنده چینی اضافه کرده است که برای توسعه سیستم هوش‌مصنوعی این خودرو با مایکروسافت همکاری کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم‌وفناوری را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

افشای اسم رمز پردازنده‌های گرافیکی RDNA3 AMD Ryzen/Radeon

۷۰۰۰ بعد از مدت‌ها انتظار، سرانجام خبر افشای اسم رمز پردازنده‌های گرافیکی RDNA3 AMD Ryzen/Radeon 7000 منتشر شد. به نظر می‌رسد که AMD همچنان به انتخاب کدهایی با نام ماهی‌های رنگی برای پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی خود ادامه می‌دهد. در حالی که این اسامی رمز داخلی AMD هیچ گونه ارزشی در بازاریابی ندارد، اما می‌تواند برای ردیابی توسعه معماری‌های گرافیکی فردی مفید باشد. با توجه به افشا شدن اسم رمز پردازنده‌های گرافیکی RDNA3، مدل Navi 32 ظاهراً Wheat Nas نام دارد در حالی که Navi 33 با نام Hotpink Bonefish شناخته می‌شود.

علاوه بر این، AMD Ryzen 7000 Phoenix اکنون با اسم رمز Pink Sardine تأیید شده است که در واقع Sardine به دنبال Yellow Carp (Rembrandt) و Green Sardine (Cezanne) می‌آید.

راه اندازی سرویس ویدئو استریمینگ بر روی یوتیوب

شرکت آلفابت که مالک گوگل محسوب می‌شود، با انتشار بیانیه‌ای رسمی از تصمیم خود برای ایجاد سرویس استریمینگ فیلم در یوتیوب خبر داد. بر اساس این گزارش، آلفابت اعلام کرده که در این خصوص با شرکت‌های تأمین کننده محتوای لازم برای سرویس استریمینگ مذاکره کرده و قرار است به زودی این سرویس جدید یوتیوب را تحت عنوان Channel Store راه اندازی نماید. بنا بر تخمین‌های انجام شده توسط آلفابت، راه اندازی کامل این سرویس دستکم ۱۸ ماه به طول می‌انجامد. با توجه به امکانات زیرساختی قدرتمند گوگل، سرویس مذکور در یوتیوب می‌تواند به عنوان رقیب قدرتمندی برای پلتفرم‌های مشابه به ویژه «نت فلیکس» تبدیل شود.

با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا آلفابت تنها به پخش فیلم و سریال در این سرویس جدید خود خواهد پرداخت و یا مانند نت فلیکس سفارش و ساخت محصولات ویدئویی را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

اندروید ۱۲ از پایین‌ترین میزان محبوبیت در میان ورژن‌های اخیر اندروید برخوردار است

گوگل آخرین داده‌های مربوط به توزیع نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل اندروید را منتشر نموده و بر این اساس اندروید ۱۱ (اندروید R) بزرگ‌ترین پایگاه کاربران را در اختیار دارد. به‌عبارت دیگر حدوداً ۲۷ درصد کاربران کماکان بر روی گجت‌های خود از سیستم‌عامل اندروید ۱۱ استفاده می‌کنند.

اندروید ۱۰ (اندروید Q) با کسب سهم ۱۸.۸ درصدی در رتبه بعدی قرار گرفته و اندروید ۹ (اندروید P) نیز سهم ۱۴.۵ درصدی از بازار را به خود اختصاص داده است. اگرچه از زمان انتشار اندروید ۱۲ (اندروید S) حدوداً یک سال گذشته است؛ اما اکنون این سیستم‌عامل با کسب سهم ۱۳.۵ درصدی در رتبه چهارم قرار دارد.

ساخت خودروی هوشمند با قابلیت یادگیری

خودروساز نوپای چینی هیومن هورایزنز ادعا می‌کند که خودروی جدیدش قابلیت یادگیری دارد و می‌تواند با سرنشینان گفتگو کند. سازنده چینی اضافه کرده است که برای توسعه سیستم هوش‌مصنوعی این خودرو با مایکروسافت همکاری کرده است.

متاورس زندگی کودکان را متحول می‌کند

مفهوم متاورس برای کودکان به معنای فرصت‌های بی‌پایان برای معاشرت، یادگیری مهارت‌های جدید و کشف علایق است. محمدمهدی سیدناصری، مدرس و پژوهشگر حوزه حقوق و روابط بین‌الملل گفت: کودکان می‌توانند از متاورس بهره ببرند، چه در حال بازی‌های آنلاین با دوستان خود باشند و چه در کلاس‌های مجازی از طریق پلتفرم‌های آموزشی شرکت کنند. با این حال، برخی از معایب بالقوه این فناوری جدید مانند آزار و اذیت سایبری و قرار گرفتن در معرض محتوای نامناسب نیز وجود دارد. کودکان به عنوان یکی از مهمترین و در عین حال آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه همواره به نحو جدی در معرض انواع بزه دیدگی و صدمات جبران ناپذیر جسمی، روانی، اجتماعی و… قرار داشته‌اند و به لحاظ شرایط ویژه و کاربرد وسیع فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر، بیش از هر زمان دیگر در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

ضرورت توجه به توسعه فرهنگ و اقدامات دانش بنیان در مراکز علمی و دانشگاهی

توسعه فرهنگ اقدامات دانش بنیان در بخش‌های مختلف کشور یک ضرورت است و توجه به فعالیت‌های دانش بنیان در شعار سال باید موجب ایجاد یک تحول عظیم در اقتصاد شود و این امر امکان پذیر نخواهد بود مگر با حمایت و و توجه بیشتر به حوزه‌های علمی و عملی دانشگاه‌ها و به کار گیری تمام توان علمی دانشجویانی که از ایده‌های نو و خلاقانه برخوردار هستند.

ابررایانه استرالیایی تصویر بقایای ابرنواختر را ساخت

داده‌های بسیار دقیق و حجم وسیع داده‌های مربوط به نسل جدید تلسکوپ‌های رادیویی مانندASKAP نیازمند نرم افزارهای بسیار دقیق در ابررایانه‌ها هستند. به همین دلیل مرکز تحقیقات ابر رایانش Pawsey از ابررایانه جدید خود به نام Setonix کمک گرفت.

تلسکوپ ASKAP شامل ۳۶ آنتن بشقابی است که به عنوان یک تلسکوپ کار می‌کنند و توسط آژانس ملی علمی استرالیا به نام CSIRO هدایت و راهبری می‌شوند. داده‌های این ابزار پس از جمع‌آوری به وسیله فیبرهای نوری سریع به مرکز Pawsey منتقل و به تصاویر علمی آماده تبدیل می‌شود.

اکنون محققان این مرکز به نقطه عطف مهمی رسیده و توانسته‌اند نرم افزار پردازشASKAPsoft را روی Setonix یکپارچه کنند. نتیجه این فرایند یک تصویر ایده از بقایای یک ابرنواختر به نام G۲۶۱.۹+۵.۵ است.

این جسم آسمانی که تخمین زده می‌شود عمر آن بیش از یک میلیون سال است، در فاصله ۱۰ تا ۱۵ هزار سال نوری با زمین قرار دارد. این تصویر ساختاری از بقایای به جامانده از ابرنواختر مذکور را به نمایش می‌گذارد که فرصت‌های متعددی برای مطالعه و بررسی ویژگی‌های فیزیکی آن (مانند میدان مغناطیسی) را فراهم می‌کند.

کد خبر 596662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.