محله‌محوری «فرح‌آباد» را متحول می‌کند

منطقه پنج شهرداری اصفهان محله‌هایی همچون سیچان، فرح‌آباد، حسین‌آباد، مارنان، سپاهان‌شهر و وحید را در خود جای داده است؛ در مدیریت شهری ششم در راستای اجرای طرح محله‌محوری، محله‌های وحید و فرح‌آباد در این منطقه انتخاب شده است تا پروژه‌هایی برای رفع مشکلات آنها اجرا شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به اینکه یکی از رویکردهای جدید مدیریت شهری، تحقق شهر همگرا است و بر اجرای پروژه‌های محله‌محور تاکید شده است، پروژه‌هایی تحت عنوان محله‌محوری برای مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان تعریف شد.

منطقه پنج شهرداری اصفهان با گستره حریم ۴۳۰۰ هکتار و محدوده قانونی ۱۷۰۲ هکتار، در بخش جنوبی این کلان‌شهر واقع شده است که در مجموع کل محدوده و حریم این منطقه بالغ بر شش هزار هکتار است.

وجود اماکن گردشگری و تاریخی همچون کلیساهای ارامنه، کوچه تبریزی‌ها، کوچه سنگ‌تراش‌ها، تکیه سیچان، خانه‌های تاریخی، میدان جلفا، ساختمان دانشگاه هنر، قلعه شاه‌دژ، قبرستان ارامنه، پل مارنان و سی‌وسه‌پل در منطقه پنج، ظرفیت زیادی را در این منطقه ایجاد کرده است.

منطقه پنج، محله‌هایی همچون سیچان، فرح‌آباد، حسین‌آباد، مارنان، سپاهان‌شهر و وحید را در خود جای داده است که در راستای اجرای طرح محله‌محوری در این دوره مدیریت شهری، محله‌های وحید و فرح‌آباد در این منطقه انتخاب شد تا پروژه‌هایی برای رفع مشکلات این محله‌ها اجرا شود.

محله‌محوری برای تحقق شهر همگرا

احمد رضایی، مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان می‌گوید: برنامه‌ریزی‌های شهری در کلان‌شهرها برای ایجاد «شهر همگرا» با اصول خاص و شفافیت و مسئولیت‌پذیری در الگوی شهر از اصول بنیادین است که هر حوزه‌ای موظف به انجام مسئولیت خود برای پاسخگویی بهینه به شهروندان می‌شود؛ محله‌محوری نیز یکی از شاخص‌های اصلی یک شهر همگرا است.

وی ادامه می‌دهد: ارائه خدمات بهینه به محله‌ها در الگوی شهر همگرا دنبال می‌شود و از مشارکت‌جویی شهروندان هر محله‌ای برای آبادانی و پیشبرد پروژه‌های عمرانی آن محله استفاده می‌شود تا بتوان به نتایج کارآمدی دست یافت.

مدیر منطقه پنچ شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: رسیدگی به مشکلات محله‌ها با مشارکت شهروندان، صاحب‌نظران و نخبگان هر محله از اهداف شهر همگرا برای ایجاد اعتمادسازی و رضایت بیشتر شهروندان است.

وی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه در این دوره مدیریت شهری، ارتقای کیفیت زندگی در محله‌های کم‌برخوردار مورد توجه مدیران شهری است، در سال جاری از هر منطقه از مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان دو محله به‌صورت خاص برای طرح «محله‌محوری» انتخاب شد که برای منطقه پنج اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی برای این موضوع در نظر گرفته شده است تا خدمات به صورت عادلانه در آنها توزیع شود.

رضایی اضافه می‌کند: بر این اساس محله فرح‌آباد برای موضوع محله‌محوری در منطقه پنج انتخاب شد و در حال حاضر نیز اقدامات اولیه در راستای ارتقای کیفیت زندگی در این محله در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه سازوکاری تعریف شده است که بر اساس آن پروژه‌های محله‌محور با مشارکت حداکثری شهروندان انتخاب شود، تاکید می‌کند: در طرح‌های محله‌محور تاکید ویژه بر حفظ هویت محله‌ها است تا مشکلات شهروندان با خرد جمعی مدیران شهری و متخصصان مربوطه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، عمرانی، خدماتی، شهرسازی و ترافیکی بررسی و رفع شود.

مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان با بیان اینکه محله فرح‌آباد، در زمان سلطان حسین صفوی در دامنه کوه صفه احداث شد، می‌گوید: به دستور شاه سلطان حسین، کاخی که بیشتر آن از خاک و خشت بود و از نظر هنری ارزشی نداشت به طول یک فرسنگ و عرض تقریبی نیم فرسنگ ساخته شد و در اطراف این کاخ، آبادی فرح‌آباد به وجود آمد که در محاصره افغان‌ها این کاخ ویران شد.

وی تصریح می‌کند: محله فرح‌آباد از شمال به خیابان ارتش، از جنوب به اراضی ارتش، از غرب به خیابان جانبازان و از شرق به خیابان شهدای صفه منتهی می‌شود که در این محله با بیش از ۶۳۹ هزار متر مربع مساحت، بالغ بر ۱۵ هزار نفر سکونت دارند و تراکم جمعیتی آن ۲۳۴ نفر در هکتار است.

رضایی می‌افزاید: محله فرح‌آباد دارای اماکن و مراکز فرهنگی اجتماعی شامل مسجدهای ۱۴ معصوم (ع)، امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع)، الزهرا (س)، کانون فرهنگی هنری مسجد میقات و پارک محلی سجادیه و سلامت است و از جمله نقاط قوت این محله می‌توان به وجود نیروی کار جوان، فعال بودن افراد دغدغه‌مند اجتماعی و فرهنگی در محله، فعالیت گروه‌های خیریه و حضور خانواده‌های دارای چند فرزند اشاره کرد.

بودجه ۱۰۵ میلیارد ریالی شهرداری منطقه پنج برای محله‌محوری فرح‌آباد

مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان با اشاره به اجرای طرح محله‌محوری در محله فرح‌آباد، خاطرنشان می‌کند: این محله یکی از بومی‌ترین محله‌های این منطقه است که ساکنان آن با مشکلاتی در حوزه بافت فرسوده، زیباسازی و ترافیک مواجه هستند، لذا جلسات بسیاری با شهروندان و نخبگان این منطقه برگزار و نظرات و پیشنهادهای آنها احصا شد و در ادامه بر اساس آن، تعدادی پروژه در این محله با اعتبار ۱۰۵ میلیارد ریال تعریف شد.

وی در خصوص آزادسازی گلوگاه ابن‌سینا در محله فرح‌آباد، اظهار می‌کند: یکی از موضوعاتی که در راستای محله‌محوری بر آن تاکید شده است، بازگشایی گلوگاه‌ها است تا با رفع بار ترافیکی زمینه آسایش شهروندان فراهم شود؛ یکی از مهم‌ترین درخواست‌های شهروندان این محله آزادسازی گلوگاه ابن‌سینا بود و در سال جاری اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی برای آزادسازی این گلوگاه اختصاص داده شد.

رضایی می‌گوید: از جمله پروژه‌هایی که در محله فرح‌آباد در دست اقدام است، می‌توان به ساماندهی کوچه‌های شهید ابرقویی‌نژاد، شهید مدنیان، شهید زهرایی و بهارستان و ساماندهی اطراف مسجد الزهرا (س) اشاره کرد که شامل احداث پل، مناسب‌سازی و لکه‌گیری معابر، اصلاح و روکش آسفالت، ساماندهی جداول، احداث کانال دفع آب‌های سطحی، طراحی و اجرای تابلوهای راهنمایی در خصوص ایمن‌سازی و آرام‌سازی وضعیت ترافیکی است.

وی با بیان اینکه تأمین روشنایی، نورپردازی و دیوارنگاره، زیباسازی و رفع نازیبایی‌ها از دیگر درخواست شهروندان محله فرح‌آباد بود که رفع این مشکلات در دستور کار منطقه قرار گرفت، اضافه می‌کند: ایجاد فضای بازی کودکان در پارک سلامت و ایجاد محوطه بازی در پارک سجادیه از دیگر اقداماتی است که در این محله انجام خواهد شد.

رضایی تاکید کرد: طرح‌های محله‌محوری فرح‌آباد تأمین اعتبار شده است و بر اساس اولویت‌بندی در حال اجرا است.

کد خبر 596594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.