ابتکار عمل شیعیان برای حل بحران سیاسی عراق

یک کارشناس مسائل عراق از جمله سناریوهای پیش روی گروه‌های شیعی در این کشور را باقی ماندن ابتکار عمل در دست شیعیان دانست و گفت: شیعیان باید اختلافات خود را کنار بگذارند و اجازه ندهند که این چالش ورود دیگر بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را به عراق تسهیل کند.

عبدالرسول شبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص تحولات عراق اظهار کرد: ۹ ماه از انتخابات پارلمانی عراق می‌گذرد و تاکنون گروه‌های مختلف در تشکیل دولت ناکام بوده‌اند، در عراق فراکسیون بزرگ‌تر مسئول تشکیل کابینه و دولت می‌شود و پس از انتخاب نخست‌وزیر، وزرا نیز تعیین می‌شوند اما جریان مقتدی صدر با تصرف پارلمان خواسته‌های جدیدی را مبنی بر برگزاری مجدد انتخابات مطرح کرد.

وی با اشاره به اینکه شیعیان عراق با وجود تمام اختلافات توانستند اکثر کرسی‌های پارلمان عراق را به دست گیرند، افزود: طبیعی است که ابتکار عمل همچنان در دست شیعیان خواهد بود، اما اختلاف نظری که مقتدی صدر با چارچوب هماهنگی داشت سبب شد که فرایند تشکیل کابینه و انتخاب نخست‌وزیر با چالش‌هایی روبه‌رو شود.

این کارشناس مسائل عراق با اشاره به تعاملات اخیر گروه‌های شیعی عراق برای رسیدن به راه حل خاطرنشان کرد: مقتدی صدر موضوع برگزاری دوباره انتخابات را مطرح کرد که با توجه به ماده ۶۴ قانون اساسی عراق باید توسط نمایندگان مجلس تعیین شود، بنابراین برای فعال شدن این مکانیزم ابتدا باید جلسات مجلس برقرار شود، از سویی بین گروه‌های دیگر در عراق نیز اختلافاتی ایجاد شده است، ائتلاف اتحادیه میهنی و حزب دموکرات که انتخاب نخست‌وزیر را بر اساس قانون به عهده دارند هنوز به توافق نهایی نرسیده‌اند.

وی تنها قوه‌ای که بدون چالش تعیین تکلیف شد را قوه مقننه با ریاست الحلبوسی معرفی کرد و گفت: از جمله سناریوهای پیش روی گروه‌های شیعی در عراق این است که ابتکار عمل همچنان در دست شیعیان خواهد بود، شیعیان باید اختلافات خود را کنار گذاشته و چهارچوب هماهنگی و مجموعه مقتدی صدر بتوانند این چالش‌ها را با سربلندی پشت سر بگذارد، آن‌ها نباید اجازه بدهند که این چالش ورود دیگر بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را به عراق تسهیل کند.

شبیبی با اشاره به رایزنی‌های گروه‌های مختلف شیعیان، افزود: بر اساس رایزنی‌هایی که در حال انجام است شیعیان به یک توافق خواهند رسید، در غیر این صورت مقتدی صدر باید اجازه دهد بر اساس قانون جلسات مجلس برگزار شود تا خواسته آنها درباره انحلال پارلمان از سوی نمایندگان منتخب مردم مورد بررسی قرار گیرد.

وی نظام دموکراتیک در عراق را نوپا دانست و گفت: مردم عراق پس از فروپاشی رژیم صدام توافق کردند که خواسته‌های خود را از طریق دموکراسی و نظام پارلمانی بیان کنند، این به آن معنا است که مردم از طریق انتخاب نمایندگان خود صدا و خواسته‌های خود را منعکس می‌کنند.

وی با اشاره به وقایع عراق پس از انتخابات اخیر اظهار کرد: نمایندگان جریان مقتدی صدر با ۷۳ کرسی بیشترین تعداد کرسی را در پارلمان داشتند اما پس از اتفاقات چالشی که در پارلمان رخ داد، صدر از نمایندگان خود خواست که خارج شوند، به نظر می‌آید برای پیگیری مطالبات بهترین مکانیزم همان پارلمان و حالت دموکراتیک مورد توافق است، زیرا اگر قرار باشد هر حزب یا شخصیتی نظر خود را القا کند، عمق این چالش‌ها بیشتر خواهد شد.

شبیبی درباره خواسته‌های جریان مقتدی صدر برای برگزاری دوباره انتخابات و اصلاح در قوه قضائیه خاطرنشان کرد: به نظر نمی‌رسد که یک حزب یا گروه حتی با در اختیار گرفتن خیابان بتواند در این روند موفق باشد زیرا ذات نظام و ساختار دموکراتیک با او همکاری نمی‌کند، همچنین فراموش نکنیم با اینکه دیگر اعضا سعی می‌کنند خود را هماهنگ نشان دهند، اما دیدگاه‌های خود را نیز دارند.

وی برگزاری دوباره انتخابات را به معنای زیر سوال بردن ریاست الحلبوسی تلقی کرد و گفت: مشخص نیست که الحلبوسی دوباره با چه چالش‌هایی کرسی خود را به‌دست بیاورد، این چالش‌ها در رابطه با حزب اتحادیه میهنی و حزب دموکرات نیز صادق است.

وی با تاکید بر لزوم تدبر و خردگرایی بین احزاب مختلف عراق، افزود: بهترین راه برای غلبه بر این شرایط هم‌افزایی و هم‌فکری بین گروه‌های مختلف است در غیر این صورت اصرار یک گروه بر خواسته‌های خود این چالش‌ها را افزایش خواهد داد و چه بسا منجر به بی‌ثباتی در امنیت عراق و ورود بازیگران دیگر مانند رژیم صهیونیستی به عراق شود.

کد خبر 596520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.