۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۳
نیمه راه توقف

پیش از «جیران»، انتشار مجموعه «ممنوعه»، «می‌خواهم زنده بمانم»، «زخم کاری» و «خاتون» نیز با توقف روبه‌رو شده بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این چندمین هفته‌ای بود که سریال «جیران» در نمایش خانگی منتشر نشد و اختلاف سازندگان این سریال با صاحبان مجموعه «آهوی من مارال»، غیبت «جیران» را طولانی‌تر کرد. توقف انتشار یک سریال در نیمه راه، اتفاق بی‌سابقه‌ای در نمایش خانگی نیست و پیش از این هم سریال‌هایی بوده‌اند که به دلایل مختلف و به طور معمول پس از ممیزی با وقفه مواجه شده‌اند.

به بهانه حواشی سریال حسن فتحی، مروری داشتیم بر مجموعه‌هایی که انتشارشان برای مدتی متوقف شد.

خاتون

برخلاف سریال‌هایی که نام بردیم، ماجرای توقف انتشار سریال «خاتون» ممیزی نبود. پخش این مجموعه که از مردادماه ۱۴۰۰ منتشر شده بود، کمتر از دو ماه بعد، همزمان با انتشار قسمت هشتم متوقف و ادامه آن به ششم دی‌ماه موکول شد.

علی اسدزاده تهیه‌کننده «خاتون» توضیح داد که ابتلای عوامل سریال به کووید – ۱۹ تولید این مجموعه را متوقف کرده بنابراین ناچار شدند سریال را در دو نیم فصل و با فاصله منتشر کنند. در نهایت اختلاف نظر اسدزاده و نماوا نیز باعث ایجاد وقفه‌ای یک روزه شد و نیم فصل دوم از هفتم دی‌ماه منتشر شد.

ممنوعه

شهریورماه سال ۹۷ سریال «ممنوعه» ساخته امیر پورکیان در نمایش خانگی منتشر شد اما پس از پخش سه قسمت، انتقاداتی به بعضی از صحنه‌های سریال مطرح شد، به این ترتیب پخش «ممنوعه» متوقف شد تا اصلاحات لازم اعمال و همه قسمت‌های سریال بازبینی شود. سرانجام پس از گذشت دو ماه، انتشار این مجموعه از سر گرفته شد. بعدها امیر پورکیان اعلام کرد بخش زیادی از سریالش ممیزی شده، سرنوشت شخصیت‌ها تغییر کرده و در حق بسیاری از کاراکترها جفا شده است.

می‌خواهم زنده بمانم

سریال «می‌خواهم زنده بمانم» ساخته شهرام شاه‌حسینی نیز مانند «جیران» در نیمه راه متوقف شد. این مجموعه اوایل اسفند ۹۹ به نمایش خانگی آمد و سه ماه بعد، دهم خرداد در آستانه انتشار قسمت ۱۵ اعلام شد که قسمت جدید سریال به دلیل شکایت معاونت فرهنگی و اجتماعی نیروی انتظامی منتشر نخواهد شد.

حضور ماموری ریاکار و فاسد در اداره کمیته و در واقع تصویری که از کمیته انقلاب اسلامی نمایش داده شده بود، از موضوعاتی بود که باعث اعتراض ناجا شد. اختلاف نظرها خیلی زود حل شد و سه روز بعد ادامه سریال منتشر شد.

زخم کاری

یکی از سریال‌های پرمخاطب نمایش خانگی که توقیف موقت آن سروصدای زیادی به پا کرد، مجموعه «زخم کاری» اثر محمدحسین مهدویان بود. انتشار این مجموعه خرداد ۱۴۰۰ آغاز و بیست‌وپنجم تیر در آستانه پخش قسمت هفتم سریال، متوقف شد.

ماجرا از آن‌جا آغاز شد که مهدویان زیر بار اعمال ممیزی و حذف بعضی صحنه‌های سریالش نرفت و مجوز نمایش قسمت هفتم صادر نشد. توقف انتشار «زخم کاری» در نیمه راه به درازا نکشید و قسمت پرحاشیه آن با تأخیر پنج روزه منتشر شد. با توجه به آنچه در این قسمت دیدیم، صحنه قتل کاراکتر «سودابه» از مواردی بود که ممیزی شده بود.

جیران

شکایت سازندگان سریال «آهوی من مارال» از صاحبان مجموعه «جیران» به دلیل وجود شباهت میان این دو سریال، از همان ابتدا «جیران» را با حاشیه‌هایی مواجه کرد. با آغاز انتشار سریال از بیست‌وچهارم بهمن، این تصور ایجاد شد که مشکلات حل شده اما بیست‌ونهم تیرماه دو روز پیش از انتشار قسمت ۲۴ سریال، به دلیل شکایت مهرداد غفارزاده کارگردان «آهوی من مارال» و «نقض مالکیت ادبی و هنری»، پخش این مجموعه متوقف شد.

در حال حاضر خبری از حل اختلاف میان طرفین دعوا نیست و احسان جوانمرد نویسنده «جیران» نیز با استناد به تاریخ ثبت طرح فیلم‌نامه این مجموعه در سال ۹۳ و پیش از سریال غفارزاده، از او شکایت کرده است.

کد خبر 596509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.