بهترین شهرهای دوستدار کودک در جهان

شهرهای دوستدار کودک به نقاطی از دنیا اشاره دارد که در آن‌ها، نیازهای کودکان در طراحی شهری به دقت مورد توجه قرار گرفته شده است و در نتیجه سال‌های اولیه زندگی خود را با نشاط کافی سپری می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، معماران در اغلب شهرهای دنیا هنگام طراحی مناطق، کودکان و نیازهای آن‌ها را نادیده می‌گیرند و به همین علت، این افراد آینده‌ساز، دوران خردسالی خود را در فضاهای بسته و با کمترین شور سپری می‌کنند. این در حالی است که در بسیاری از شهرهای دنیا نقش کودکان در طراحی شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است و در نتیجه، فضاهای عمومی مملو از زمین‌های بازی، پارک، امکانات تفریحی و آموزشی است. در چنین شهرهایی، کودکان از آزادی عمل بیشتری برخوردار هستند و می‌توانند با کاوش در دنیای اطراف خود به کشف واقعیت‌های بسیاری دست بیابند و همین امر، زمینه نبوغ آن‌ها را در سال‌های بعدی زندگی رقم می‌زند. در ادامه به معرفی شهرهایی از جهان پرداخته می‌شود که در آن‌ها زمینه شکوفایی استعدادهای کودکان از طریق فضاهای مناسب فراهم شده است.

سنگاپور

سنگاپور شهری با فرهنگ غنی به‌شمار می‌رود که از فضاهای اسرارآمیز بسیاری برای نشاط کودکان برخوردار است. کودکان در این شهر می‌توانند از قدم زدن در خیابان‌هایی که از دو طرف با مغازه‌های خوراکی فروشی و رستوران‌ها احاطه شده است، نهایت لذت را تجربه کنند. علاوه بر این، چشم‌اندازهای زیبای شهر و عبادتگاه‌هایی با معماری منحصر به فرد نه‌تنها کودکان، بلکه سایر عابران را به وجد می‌آورد و آن‌ها را به گذراندن اوقات فراغت بیشتر به تماشای خود سوق می‌دهد.

خیابان‌های سنگاپور به خوبی تمام طراحی شده به این صورت که دو طرف آن‌ها را درختان بلند فرا گرفته است و در نتیجه کودکان می‌توانند زیر سایه‌های گسترده آن‌ها به انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازند. سفر از طریق تله‌کابین‌ها بر فراز ساحل تفریحی سنتوزا از دیگر ویژگی‌های سنگاپور به‌شمار می‌رود که آن را در لیست بهترین شهرهای دوستدار کودک جهان قرار داده است.

اغلب محله‌های سنگاپور دارای فضای بین ساختمانی است که مملو از فضای سبز و وسایل بازی است. مساحت این فضاها به قدری وسیع است که کودکان برای رسیدن به مدرسه یا رفتن به محلات دیگر، نیاز به رد شدن از خیابان ندارند و به همین علت بسیار ایمن هستند.

علاوه بر این، مجتمع‌های مسکونی سنگاپور، دارای فضای مشترک بین همسایه‌ها در هر طبقه است. این فضاها به امکانات ویژه‌ای مجهز است که امکان برگزاری جشن تولد، مهمانی و هر اجتماع دیگری حتی تشییع را به ساکنان می‌دهد. کودکان سنگاپوری در اولویت استفاده از این فضاها هستند و می‌توانند بدون اینکه محیط خانواده خود را ترک کنند، در این فضاهای مشترک با سایر همسالان خود معاشرت داشته باشند.

بهترین شهرهای دوستدار کودک در جهان

لندن، بریتانیا

بدون شک، لندن یکی از شهرهای دنیا با زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی است که با همین قابلیت توانسته است به یکی از توریست‌پذیرترین شهرهای جهان تبدیل شود. وجود فضاهای طبیعی بیشمار در این شهر، کودکان را به ماجراجویی و کشف حقایق در مورد دنیای پیرامون سوق می‌دهد و این در حالی است که بازدید از کاخ باکینگهام، برج لندن و چشم لندن یا چرخ هزاره به عنوان بلندترین چرخ‌وفلک سراسر قاره اروپا تجربه شگفت‌آورترین لحظات را برای کودکان به ارمغان می‌آورد. صرف وعده‌های غذایی در رستوران جنگل بارانی نیز برای کودکان بسیار لذت‌بخش خواهد بود چرا که محیط آن از یک فضای جنگلی برخوردار است و پیرامون آن را حیات وحش احاطه کرده است.

طراحان لندنی برای تسهیل رفت‌وآمد کودکان در شهر نیز به گونه‌ای بعضی از محله‌ها را مناسب‌سازی کرده‌اند که آن‌ها علاوه بر راحتی و ایمنی در مسیر، بتوانند اوقات خوشی را با بازی و فضاهای سرگرم‌کننده بین راه تجربه کنند. تجهیز خیابان‌ها به وسایل بازی، نظیر تاب و سرسره در مسیر از جمله راهکارهای ترغیب کودکان به استفاده از مسیرهای امن در لندن است.

بهترین شهرهای دوستدار کودک در جهان

اورلندو، ایالات متحده آمریکا

اورلندو از شهرهای بسیار زیبای آمریکا به حساب می‌آید که در ایالت فلوریدا واقع شده است و به واسطه فضاهای سبز مملو از گل‌های زیبای خود در سراسر جهان شهرت دارد. علاوه بر این، اورلندو میزبان بزرگ‌ترین و بهترین شهربازی‌های جهان است و همین ویژگی آن را به بهترین شهر دوستدار کودکان در سراسر دنیا تبدیل کرده است. بسیاری از مردم جهان، این شهر آمریکایی را برای گذراندن اوقات فراغت خود در فصل تعطیلات انتخاب می‌کنند تا در کنار فرزندان خود بهترین اوقات را در تفریح‌گاه‌های مشهور جهان یعنی والت دیزنی ورلد و تفرجگاه یونیورسال اورلندو تجربه کنند. شهرستان اورلندو علاوه بر مکان‌های ذکرشده و شهربازی‌ها، فضاهای بی‌شمار دیگری را در خود جای داده است که طراحی منحصربه‌فرد آن‌ها برای رفع نیاز کودکان، زمینه سرگرم کردن آن‌ها را فراهم می‌آورد.

بهترین شهرهای دوستدار کودک در جهان

آمستردام، هلند

اگرچه بسیاری از مردم جهان بر این باور هستند که آمستردام، پایتخت هلند، برای کودکان طراحی نشده است، با این حال کاوش بیشتر در شهر درست عکس این قضیه را ثابت می‌کند. آمستردام شهری بسیار زیبا، با فرهنگ و تاریخ غنی محسوب می‌شود که از مکان‌های عمومی بسیار شگفت‌انگیز بسیاری برخوردار است و به واسطه همین ویژگی کودکان و خانواده‌ها را به گذراندن اوقاتی خوش در بیرون از منزل دعوت می‌کند. وافل‌های بسیار لذیذ و وجود پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری از دیگر ویژگی‌های مهم پایتخت هلند به شمار می‌رود که زندگی را برای کودکان بسیار لذت‌بخش کرده است. علاوه بر این، وفور زمین‌های بازی، شهربازی‌ها و استخرهای شنا در فوندل پارک شهر در تبدیل آمستردام به یکی از محبوب‌ترین شهرهای دوستدار کودک جهان نقش مهمی ایفا کرده است.

بهترین شهرهای دوستدار کودک در جهان

والتا، مالت

جوانان و افراد میانسال، والتا را به خاطر تاریخ غنی، آبشارهای زیبا و معماری‌های منحصر به فرد آن بسیار ارزشمند می‌دانند و این در حالی است که شهر جاذبه‌های بسیاری را نیز برای کودکان در خود جا داده است. فضاهای تفریحی بیشمار در "باغ‌های باراکا بالا" و همچنین تفرج‌گاه بندر Saint Elmo زمینه را برای بازی و ماجراجویی کودکان فراهم می‌آورد و این در حالی است سواحل زیبای بی‌شمار آن در جذب کودکان به گذراندن اوقات فراغت خود به شن‌بازی و آب‌بازی نقش مهمی ایفا می‌کند.

کد خبر 596501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.