غبار فراموشی بر تحقق مدیریت واحد شهری

شورای ششم شهر اصفهان به دنبال پویایی شهر و شهروندان است و در این بین کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر دغدغه‌ رفع چالش‌های این حوزه را در لوای محقق شدن مدیریت واحد شهری دارد تا اصفهان شهری پیشرو باشد و بتواند در سطح کشوری به شکوفا شدن عرصه‌های اقتصادی و گردشگری کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت شهری اصفهان به دنبال تحقق مدیریت شهری واحد، اجرایی شدن شعارهای مطرح شده و سرآمد شدن نصف جهان در عرصه‌های مختلف است، توجه به نیازهای شهر و شهروندان و رفع معضلات در مناطق مختلف دغدغه شورای ششم است، در این بین کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اولویت‌ها و رویکردی را برای این کلان‌شهر مشخص کرده است و می‌کوشد تا به اهداف مد نظر خود دست یابد، هر چند که چالش‌ها و موانع بسیاری بر سر راه شکوفایی نصف جهان به ویژه در حوزه گردشگری وجود دارد، اما مدیریت شهری این کلان‌شهر به دنبال شکوفایی این حوزه در سطح کشوری است.

مدیریت شهری ساختاری زنده و پویا دارد

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص ساختار مدیریت شهری به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: پس از ۴۰ سال تجربه کار اجرایی در سطح کشور ادعا می‌کنم، ساختار شورای اسلامی شهر و شهرداری قابل قیاس با ساختار دولتی نیست، ساختار مدیریت شهری یک ساختار زنده و پویا و ساختارهای دولتی یک ساختار منجمد است.

وی ادامه می‌دهد: در مصوبات ساختارهای دولتی، مباحث منطقه‌ای آن طور که باید جایگاهی ندارد، هیچ‌گاه مصوبه ۲۹۰ نفر نماینده مجلس نمی‌تواند نسخه‌ای واحد و اجرایی برای تمام استان‌ها باشد، این سیستم نادرست بوده و هر شهر و منطقه‌ای بر اساس شرایط، معضلاتی و ظرفیت‌هایی که دارد، نیازمند مصوبه و طرحی منحصربه‌فرد و ویژه برای خود است، سال‌های گذشته رهبر معظم انقلاب در جمع مردم کرمانشاه بر نادرست بودن بخشی از سیستم‌ها تاکید کردند، لذا باید به دنبال اصلاح این موارد باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان می‌افزاید: اداره کردن بسیاری از ارگان‌ها، باید به صورت شهری و استانی و مطابق با اولویت‌ها و سیاست‌های داخلی آن شهر انجام شود و در حقیقت این همان تحقق مدیریت واحد شهری خواهد بود و هر دولتی دیرتر این مهم را اجرایی کند، ضرر کرده است، چرا که بیشتر تصمیمات، طرح‌ها و مصوبات باید مختص با ظرفیت‌های هر شهر باشد، در غیر این صورت نارضایتی ایجاد می‌کند و در نهایت موفقیت دولت‌ها را نیز زیر سوال می‌برد.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر بیشتر شهرها بدون آنکه باری بر دوش دولت‌ها باشد، به خوبی اداره می‌شود و اگر مدیریت آب و برق و دیگر خدمات شهر نیز با شهرداری باشد، شهر با کیفیت بیشتری توسط شهرداری‌ها اداره خواهد شد.

لزوم تحقق مدیریت شهری واحد در راستای پیشرفت شهرها

حاج‌رسولی‌ها با اشاره به اینکه از ظرفیت‌های شورای اسلامی شهر آن طور که باید استفاده نمی‌شود، تصریح می‌کند: شعار تحقق مدیریت واحد شهری از سال‌های متمادی توسط مسئولان مطرح شده است، اما علی‌رغم حضور سه ریاست جمهور در طول دو دهه گذشته، این مهم تحقق نیافته و غبار فراموشی روی آن را پوشانده است. در اواخر دولت هشتم و سپس دولت نهم اقدامات و گام‌های مثبتی برای تحقق مدیریت واحد شهری برداشته شد، اما به دلیل مخالفت برخی از مسئولان و سیاسیون، وزرا و معاونان ریاست‌جمهوری و نمایندگان مجلس تحقق مدیریت واحد شهری کم‌رنگ شد.

وی با بیان اینکه تحقق مدیریت واحد شهری مزایای بسیاری برای مردم در شهرها خواهد داشت، خاطرنشان می‌کند: بیشتر وزرا و دولتمردان جدید از این موضوع بی‌اطلاع هستند، به عنوان مثال امروزه وجود دکل‌های عظیم برق چهره شهرها را نازیبا کرده است، در حالی که می‌توان کابل‌های برق را به زیر زمین انتقال داد، اگر چه چندین برابر هزینه افزایش می‌باید، اما چهره شهر زیبا می‌شود و مردم محلات اصفهان برای زیباسازی محله خود هزینه‌های لازم را می‌پردازند، اما اداره برق چنین بودجه‌ای را ندارد، همچنین در این زمینه نسخه‌ای برای تمام کشور پیچیده شده و این اقدام با موانعی مواجه شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در مثالی دیگر از مزایای تحقق مدیرت واحد شهری، می‌گوید: در کشور هیچ کجا همچون شهر اصفهان دارای پوشش گسترده خدمات آب و فاضلاب نیست، شهر اصفهان، دارای ۹۸ درصد پوشش فاضلاب است که این اقدام فاخر بر اساس مصوبه‌ای که چندین دوره قبل در شورای اسلامی شهر تصویب شد، انجام گرفت و امروز بهره آن را تمام شهروندان اصفهان حتی مناطق کم‌برخوردار شهر می‌برند و این مهم بر اساس اطلاع از نیاز شهر و توسط مدیریت شهری محقق شد، لذا می‌طلبد جهت انجام تمام امور شهر، مدیریت واحد شهری اجرایی شود، زیرا نتایج تأثیرگذار و کارآمدی را به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه امروز موضوع آلودگی هوا از ضروریات اصفهان است، اظهار می‌کند: روزهای سالم و پاک اصفهان بسیار محدود و کم شده و تقریباً تمام روزهای اصفهان آلوده است، این موضوعی است که باید خاص شهر اصفهان تدبیر شود و این مهم جز با اختیارات مدیریت واحد شهری محقق نمی‌شود، این در حالی است که امروزه از ظرفیت‌های شورای اسلامی شهر استفاده نمی‌شود و روز به روز نیز در حال محدود کردن آن هستند.

خشکی زاینده‌رود مهم‌ترین مشکل اصفهان

حاج‌رسولی‌ها تاکید می‌کند: حق زاینده‌رود را بُرده‌اند و باید پاسخگو باشند، دولتمردان نباید با دانستن این موضوع، شب‌ها به راحتی بخوابند، حقابههای اصفهان از زاینده‌رود در حال ضایع شدن است، مباحث حقوقی آب باید به طور جدی پیگیری و مشکلات رفع شود. از حقابه‌های اصفهان، به نقاط دیگر سهمیه دادند، لذا خواستار دریافت حق قانونی خود از زاینده‌رود هستیم.

وی با بیان اینکه خشکی زاینده‌رود مهم‌ترین مشکلی است که اصفهان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، می‌افزاید: وظیفه شورای اسلامی شهر است که تنگناها و مشکلات را به مدیران محلی منتقل و به عنوان مطالبه‌گر به مشکلات ورود کند، اضافه کرد: کمیسیون ویژه آب شورای اسلامی شهر به صورت جدی با کمک دستگاه‌های مسئول مسئله آب زاینده‌رود را دنبال می‌کند، زیرا اگر به فکر نباشیم کویر به سمت اصفهان خواهد آمد. اصلی‌ترین دغدغه ما آب است، اگر زاینده‌رود جاری شود بر حوزه گردشگری، محیط زیست و زیبایی شهر تأثیرگذار خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: اصفهان جزو ۱۰ شهر مطرح تاریخی و گردشگری دنیا و جهان است. بیش از شش هزار اثر تاریخی دارد و تمام جهان اصفهان را می‌شناسد، اما از ظرفیت تاریخی و گردشگری اصفهان در بخش اقتصادی به خوبی استفاده نشده است. اصفهان می‌تواند با گردشگری خود اقتصاد کشور را شکوفا کند.

وی اضافه می‌کند: شهر زندگی شهری است که مردم در آن به راحتی زندگی کنند، شهری که حمل‌ونقل در آن سریع و پاک باشد، هوای سالم داشته باشد و از نظر نظافت الگو و خدمت‌رسانی مطلوب باشد، در اصفهان نیز باید به سمت این شاخص‌های حرکت کنیم.

کد خبر 596497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.