تحقق رویکرد کربن‌صفر با رعایت اصول ساختمان‌های سبز

مسئولان شهرهای موفق در زمینه مدیریت انرژی، سرمایه‌گذاری‌های کلانی را در احداث ساختمان‌های سبز و کارآمد انجام داده‌اند چرا که نیاز به احداث بناهای موسوم به "کربن‌صفر" برای ترویج کربن‌زدایی و مقابله با تغییرات آب‌و هوایی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به‌تازگی تعهدات به صفر رساندن انتشار کربن خالص موسوم به رویکرد "کربن صفر" در جهان افزایش یافته است زیرا شهرها، سرمایه‌گذاران و مشاغل، جدیت خود را برای کمک به ایجاد آینده‌ای پایدارتر نشان می‌دهند؛ این آرمان مشترک که توسط کمپین "رقابت تا صفر (Race to zero)" سازمان ملل تقویت شده است، نشان می‌دهد که شهرها در مسیر درستی حرکت می‌کنند اما تلاش بیشتری در این زمینه نیاز است.

ساختمان‌ها و محیط انسان‌ساخت با سهم انتشار حدود ۴۰ درصد از کربن جهانی، نقش مهمی در انتشار کربن دارند. گزارش جهانی کربن‌زدایی از محیط انسان‌ساخت نشان داد که تنها ۱۸ درصد از سازمان‌ها برنامه‌ای برای کربن‌زدایی ساختمان‌ها و مستغلات خود دارند. اکنون که توجه بر ساختمان‌های جدید و پیشرفته‌ای متمرکز است که بالاترین گواهینامه‌های پایداری را دریافت می‌کنند، نیاز به تغییر کاربری فضاها، مقاوم‌سازی ساختمان‌های قدیمی‌تر و نوسازی مطابق با اصول "اقتصاد چرخشی" برجسته می‌شود.

تحقق رویکرد کربن‌صفر با رعایت اصول ساختمان‌های سبز

تا امروز شرکت‌ها به یک نقشه راه نیاز داشتند تا ساختمان‌های خود را کربن‌صفر کنند و حالا این نقشه راه در دسترس است؛ پنج اصل ساختمان سبز برای هدایت سرمایه‌گذاران و صاحبان مشاغل مرتبط با ساختمان‌ها، در اجرا و دستیابی به اهداف کربن صفر خالص مشخص شده است.

این اصول تکمیل کننده ابتکارات و راه‌حل‌های موجود است و نشان می‌دهد که شرکت‌ها چه اقدامی در برابر تعهدات خود باید انجام دهند. این اصول همچنین شامل راهنما برای کمک به شرکت‌ها در سنجش پیشرفت و اطمینان از کاهش معنی‌دار سالانه کربن است که امکان تحقق اهداف آب‌وهوایی تعیین‌شده را نیز برای آن‌ها فراهم می‌کند.

تحقق رویکرد کربن‌صفر با رعایت اصول ساختمان‌های سبز

اصول ساختمان سبز، پنج حوزه کلیدی را پوشش می‌دهد:

۱. تعیین اهداف در طول مسیر

مقیاس چالش پیش روی ما در دهه‌های آینده دلهره‌آور است و مهم است که شرکت‌ها یک سال هدف را برای دستیابی به کربن صفر خالص به عنوان بخشی از استراتژی بلندمدت خود تعیین کنند و این هدف حداکثر باید تا سال ۲۰۵۰ باشد، اگرچه می‌بینیم که بسیاری از شرکت‌ها و دولت‌ها زودتر به این هدف می‌رسند. اصول جدید، اهداف موقتی را برای کاهش حداقل ۵۰ درصد از این انتشارات تا سال ۲۰۳۰ توصیه می‌کنند. افزایش سرعت کاهش ردپای کربن در ساختمان‌ها به هم‌افزایی تمام ذی‌نفعان از تأمین‌کننده انرژی تا آخرین حلقه این چرخه یعنی مصرف‌کنندگان وابسته است.

۲. اتخاذ رویکرد داده محور

یکی از اولین گام‌ها اطلاعات دقیق از آن چیزی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ کسب و کارها باید ردپای کربن دارایی‌های خود تا آخر سال را محاسبه و اهداف خود را اعلام کنند. هوشمندسازی ساختمان‌ها می‌تواند به راحتی میزان هدررفت انرژی‌ها و سپس انتشار کربن را به صورت دقیق نشان دهد.

تحقق رویکرد کربن‌صفر با رعایت اصول ساختمان‌های سبز

۳. پرداختن به کربن پنهان

کسب‌وکارها باید حداکثر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را برای تمام توسعه‌های جدید و بازسازی‌های عمده در دستور داشته باشند تا از انتشار کربن صفر خالص تا سال هدف نهایی خود اطمینان حاصل کنند.

اندازه‌گیری و ثبت انتشار کربن پنهان مربوط به مصالح و فرآیندهای ساخت‌وساز برای توسعه‌های جدید و بازسازی‌های عمده ضروری است؛ شورای جهانی ساختمان سبز تخمین می‌زند که نیمی از کل ردپای کربن از ساخت‌وسازهای جدید تا سال ۲۰۵۰ خواهد بود. اجرای اقداماتی مانند استفاده از مصالح کم‌کربن، ساختمان‌سازی مدولار و اجرای رویکرد اقتصاد چرخشی عوامل مهمی جهت توانمندسازی ساختمان‌ها برای رسیدن به صفر خالص خواهد بود.

۴. تمرکز بر انرژی پاک

کاهش مصرف انرژی ساختمان‌ها برای آینده صفر خالص مهم است؛ این به آن معنا است که کسب‌وکارها باید بهینه‌سازی انرژی را در دارایی‌های موجود و همچنین در توسعه‌های جدید در نظر بگیرند. آن‌ها باید توزیع انرژی تجدیدپذیر در محل را نیز به حداکثر برسانند و اطمینان حاصل کنند که تمام انرژی با منبع خارج از محل از منابع تجدیدپذیر تهیه می‌شود. نصب پنل‌های خورشیدی یکی از راهکارهای اصلی در ایجاد ساختمان‌های سبز است.

تحقق رویکرد کربن‌صفر با رعایت اصول ساختمان‌های سبز

۵. همکاری گسترده

رسیدن به انتشار خالص کربن تا سال ۲۰۵۰ در هر مرحله نیازمند کار گروهی است. اصول جدید خواستار تعامل با سرمایه‌گذاران در زنجیره ارزش برای کاهش انتشار غیرمستقیم کربن در زنجیره ارزش گسترده‌تر است. کسب‌وکارها همچنین باید جهت شناسایی بهتر فرصت‌ها و تقسیم عادلانه هزینه‌ها و منافع، مشارکت‌های بیشتری داشته باشند.

باید در نظر داشت که دیگر زمانی برای هدررفت وجود ندارد و سرمایه‌گذاران و ساکنین باید به تعهداتی که جسورانه پذیرفته‌اند، عمل کنند. با وجود چارچوب اصول سبز دیگر بحث چگونگی رسیدن به کربن صفر خالص نیست بلکه سرعت رسیدن مهم است.

تحقق رویکرد کربن‌صفر با رعایت اصول ساختمان‌های سبز

کد خبر 596476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.