واسطه‌گری در زمین‌های متاورسی منع قانونی ندارد / سودهای نامتعارف باید بازگردانده شود

متاورس دارای پروژه‌های مختلفی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا علاوه بر بازی، کسب درآمد هم داشته باشند. درواقع در دنیای متاورس نیز مانند دنیای واقعی می‌توان زمین را خریدوفروش یا حتی اجاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با گسترش علم و فناوری، بسیاری از فعالیت‌های روزانه در بستر متاورس قابل انجام خواهد بود. درواقع پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های نه چندان دور زندگی ما انسان‌ها پیوست جداناشدنی با متاورس پیدا کند.

از مهم‌ترین پروژه‌های متاورسی می‌توان به دیسنترالند و سندباکس اشاره کرد. «دیسنترالند» یکی از نمونه‌های شناخته شده در دنیای متاورس است. پلتفرم دیسنترالند بر مبنای فناوری بلاک‌چین کار می‌کند و در آن‌ها گیمرها می‌توانند به کمک ارزهای دیجیتال، زمین خرید و فروش کرد.

همچنین «سندباکس» یکی از بهترین پروژه‌های متاورسی است. این پروژه نیز مبتنی بر بلاک‌چین بوده و امکانات و قابلیت‌هایی از جمله خرید، فروش و ادعای مالکیت اموال متفاوت خود را دارد.

ارزهای دیجیتال برتر در پروژه‌های متاورسی کدام‌اند؟

ارز دیجیتال مانا (MANA) ازجمله ارزهای معروف متاورس است. این ارز درواقع پولی است که در دسنترالند استفاده می‌شود که کاربران می‌توانند از این ارز برای خرید زمین بازی، کالاهای مجازی، امکانات و خدمات پلتفرم استفاده کنند. انجین کوین(ENJ) یکی دیگر از ارزهای برتر واقعیت مجازی در متاورس بوده و ابزاری است برای خرید و فعال‌سازی بخش درون بازی.

سومین ارز برتر در پروژه‌های متاورسی، ارز دیجیتال سند (Sandbox) است. سندباکس یک دنیای مجازی غیرمتمرکز بوده که در آن کاربران می‌توانند دارایی‌های مجازی خودشان را در یک فضای واقعیت مجازی طراحی کنند و بفروشند.

چهارمین ارز دیجیتال، بلاک توپیا Bloktopia است. دارندگان این توکن می‌توانند از طریق مالکیت املاک و مستغلات و موارد دیگر درآمد کسب کنند و پنجمین ارز دیجیتال، اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) نوعی بازی مبتنی برNFT است که بر بستر بلاکچین اتریوم قرار دارد. کاربران می‌توانند به وسیله بازی توکن‌های AXS را خریدوفروش کنند. دارندگان این ارز نیز می‌توانند با استفاده از آن اقدام به خرید و فروش زمین در متاورس کنند.

واسطه‌گری در زمین‌های متاورسی منع قانونی ندارد

آرمان آقاباباگل، وکیل انجمن بلاکچین ایران در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نفس انجام معاملات حوزه متاورس، وجود مشاور و تسهیل‌گران خرید و فروش در این حوزه منع قانونی ندارد؛ تنها در صورتی غیرقانونی است که به واسطه انجام رفتاری فریبکارانه صورت گیرد.

وی اضافه می‌کند: هر کنش مجرمانه اگر به طور مستقل در قانون برای آن عنوانی وجود داشته باشد، قابل پیگیری از مراجع حقوقی است.

وکیل انجمن بلاکچین ایران ادامه می‌دهد: اگر برای مثال شخصی توکنی را ارائه دهد و مدعی باشد این توکن‌ها نماینده یک دارایی در دیسنترالند است، در صورتی که این موضوع صحت نداشته باشد، این کنش متقلبانه است؛ درواقع اگر پولی به ازای تبلیغات دروغین دریافت شود، جنبه کلاه‌برداری دارد و فرد متخلف مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

آقاباباگل خاطرنشان می‌کند: در پروژه‌های کلاه‌برداری حوزه متاورس معمولاً کسانی متضرر می‌شوند که با سودای یک‌شبه پولدار شدن وارد این حوزه می‌شوند، درصورتی‌که حتی حداقلِ اطلاعات لازم را ندارند.

وی با بیان اینکه در ایران چیزی تحت عنوان مجوز معامله‌گری رمزارز و مجوز سکوی تبادل نداریم، می‌گوید: در کشور فقط یک مجوز قانونی در حوزه رمزارز وجود دارد که آن‌هم استخراج است.

وکیل انجمن بلاکچین ایران تاکید می‌کند: هر عمل بدون مجوزی الزاماً غیرقانونی نبوده و ضمانت اجرای آن زندان و جزای نقدی نیست، بلکه جزای آن جبران خسارت است.

آقاباباگل تصریح می‌کند: برای هر اتفاقی به قانون جدید و اختصاصی نیازی نیست؛ بسیاری از قوانین عمومی بوده و قابلیت انطباق دارد.

وی با بیان اینکه اگر کسی اقدام به فروش املاک متاورسی کند به معنی کلاه‌برداری نیست، می‌گوید: واسطه‌گری در فروش زمین‌های متاورسی منع قانونی ندارد.

وکیل انجمن بلاکچین ایران با بیان اینکه ممکن است فرد واسطه‌گر سود نامتعارفی را از خرید و فروش زمین در متاورس دریافت کند، اضافه می‌کند: این عمل، یک مسئله حقوقی است و در دسته گران‌فروشی قرار می‌گیرد.

آقاباباگل خاطرنشان می‌کند: در پرونده‌های حقوقی متاورس دو فرض مطرح است؛ فرض اول این است که اگر براساس توافق قبلی تعیین شود که چه میزان باید گرفته شود و پس از آن فرد واسطه‌گر مبلغ جدیدی را طلب کند، علاوه بر اگر بدون توافق قبلی عدد بیشتری دریافت شود؛ در هردو صورت باید بررسی کارشناسی شده و عددی که به نظر غیر متعارف است بازگردانده شود.

وی تصریح می‌کند: این موارد در صورتی است که فرد واسطه‌گر، زمینی را بفروشد که قیمتش در مارکت جهانی به آن میزان نبوده است.

وکیل انجمن بلاکچین ایران تاکید می‌کند: کسی که عمل کارگزاری را انجام می‌دهد، طبیعی است که باید کسب سود کند اما میزان آن در حوزه متاورس مشخص نیست.

وعده‌های افزایش قیمت زمین‌های متاورس بی‌اساس است

عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران نیز در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: واسطه‌گری در خریدوفروش زمین در بستر متاورس یک تبلیغ سودجویانه است که مردم باید از آن دوری کنند.

وی اضافه می‌کند: ارزش‌گذاری زمین‌های متاورسی براساس عرضه، تقاضا و سرویسی است که ارائه می‌شود و هیچ‌گونه قیمت‌گذاری دستوری شامل این بازار نمی‌شود.

آشتیانی خاطرنشان می‌کند: یکی از پروژه‌های حوزه متاورس نمایشگاه کفش شرکت آدیداس بود که به صورت مجازی راه‌اندازی شد. طبیعی است زمانی که چنین تصمیمی توسط شرکت بزرگی گرفته می‌شود ارزش و توکن آن پروژه متاورسی رشد می‌کند.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران ادامه می‌دهد: پروژه‌های مختلفی که با عنوان متاورس فعالیت می‌کنند، کاربردی از سرویس‌ها و خدماتی هستند که می‌تواند در یک دنیای مجازی ارائه شود.

آشتیانی می‌گوید: در فضای متاورس همه ابزارها، زمین و کاراکترها در قالب یک توکن غیرنسبی یا توکنی که همتا ندارد وجود داشته که افراد می‌توانند آن‌را جابه‌جا کنند.

وی تصریح می‌کند: توکن زمین‌ها در هر پروژه‌ی متاورسی به کاربری، نوع خدمات، میزان کاربر هر پروژه بستگی دارد؛ درواقع پروژه‌های متاورسی به خودی خود ارزش خاصی ندارد.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران با بیان اینکه هیچ‌گونه محدودیتی در پروژه‌های متاورسی وجود ندارد، می‌گوید: در یک پروژه متاورسی مانند سندباکس ممکن است شبیه‌سازی شده نقشه تهران یا هر جای دیگری وجود داشته باشد. یعنی امکان ارائه پروژه‌ای مشابه در متاورس وجود دارد.

محدودیتی در زمین‌های متاورسی نیست

آشتیانی اضافه می‌کند: زمین در متاورس محدودیتی ندارد و جابه‌جایی توکن در بلاکچین به خاطر امکان جابه‌جایی NFT یا توکن غیر نسبی از طریق پلتفرم‌ها و به صورت همتا به همتا نیازی به واسطه‌گری ندارد.

وی تاکید می‌کند: ده‌ها پروژه دیگر یا مشابه یک پروژه در متاورس ممکن است وجود داشته باشد که ارزش همه آن‌ها تنها به کاربری خدمات و تعداد کاربرانی است که هرکدام از این پروژه‌ها ارائه می‌دهد.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران می‌گوید: ارائه سرویس‌هایی مانند آموزش از راه دور، افتتاح حساب بانکی یا مواردی دیگر در یک زمین متاورسی خریداری شده توسط افراد، منجربه باارزش شدن توکن آن‌ها خواهد شد و در صورتی که سرویسی ارائه نشود، توکن این زمین‌ها هیچ ارزشی ندارد.

آشتیانی ادامه می‌دهد: در سطح جهان پروژه‌هایی مانند سند باکس (The Sandbox) و مانا وجود دارد که زمین‌های متاورسی آن‌ها به خاطر سرویس‌هایی که از سوی آن‌ها ارائه می‌شود، ارزش خاصی پیدا کرده است که آن‌ها نیز افت شدیدی را همراه با بازار رمزارزها تجربه کرده‌اند.

وی اظهار می‌کند: ممکن است وعده‌های دروغی با عنوان اینکه «در آینده به خاطر محدودیت زمین در متاورس، افزایش قیمتی را در این حوزه شاهد خواهیم بود» ارائه شود که وعده‌هایی بی‌اساس است.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران خاطر نشان می‌کند: در گام نخست باید این نکته را به خاطر سپرد که بازار رمزارز هیچ‌گاه با وعده، تحقق نمی‌شود و هرکجا وعده رشد قیمت، پرداخت سود ثابت و تضمین شده ارائه شد باید از آن‌ها دوری کرد.

وی می‌گوید: درصورتی‌که پروژه متاورسی مناسبی هم ارائه شد و فردی قصد استفاده از سرویس یا خدمات آن را داشته باشد، با مراجعه به سایت اصلی آن پروژه می‌توان روش تهیه و خرید را دریافت کرد و نیازی به حضور واسطه نیست.

مدیرعامل انجمن بلاکچین در پایان تصریح می‌کند: حوزه متاورس به اطلاعات تخصصی نیاز دارد که اگر کسی این اطلاعات را ندارد، باید از حضور در این بازار پر ریسک منصرف شود.

کد خبر 596473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.