تشکیل تیم ۵۰۰۰ نفره واکنش سریع در هلال‌احمر

‌ رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور از برنامه‌ریزی برای تشکیل تیم پنج هزار نفره واکنش سریع در این جمعیت خبرداد.

به گزارش ایمنا، پیرحسین کولیوند در نشست خبری که بعدازظهر امروز_ یک‌شنبه بیست‌وسوم مردادماه در محل ساختمان صلح جمعیت هلال احمر برگزار شد، گفت: در ماه‌های اخیر در بحث امداد و نجات شاهد چند عملیات امدادی شامل زلزله، سیلاب، ریزش ساختمان متروپل و عملیات زمستان و ایام نوروز، پوشش امدادی و عزاداری دهه اول ماه محرم بودیم. ماموریت‌هایی که سنگین و پرحجم بود.

وی با بیان اینکه در سیل و زلزله گرچه تعدادی از هم‌وطنان را از دست دادیم، گفت: حادثه پیش آمده ناگوار بود، اما جمعیت هلال‌احمر در بحث امداد و نجات خوب کار کرد و وقتی که با سایر عملیات‌ها مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که در بحث تجربیات ارزش افزوده ایجاد شده است. انصافاً اطلاع‌رسانی خبرنگاران و قلم آنها نیز خوب بود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: زلزله خیلی سخت نبود، اما سیل پنج استان جنوبی و همینطور سیل در چند نقطه از تهران سیل بدی بود و علاوه بر خسارات جانی، خسارت مالی زیادی را نیز به افراد وارد کرد. در این عملیات بزرگ‌ترین محموله امدادی را که شامل ١٢٠ تن بود به سمت مناطق سیل‌زده در جنوب بارگیری کردیم و با همکاری و همدلی بین ما و عزیزان ارتش، سپاه امدادرسانی صورت گرفت که رضایت‌مندی مردم را نیز در پی داشت.

کولیوند با اشاره به حادثه متروپل که منجر به مرگ تعدادی از هم‌وطنان شد، گفت: در حادثه متروپل یک ساختمان ریزش کرده بود، اما از نظر ابعاد اجتماعی، سیاسی و امنیتی عجیب و قابل بحث بود. آنجا از سویی شبکه‌های معاند نیز برای تخریب سنگ تمام گذاشتند، اما قلم خبرنگاران قلم آنها را شکست. شبکه‌های معاند بی‌انصافی کردند و اگر تلاش خبرنگاران نبود، شاید آنها می‌توانستند پیشتاز باشند.

کولیوند گفت: مردم آبادان ما در شرایط خاصی بودند، اما با این حال برای امداد و نجات و پشتیبانی فعالیت چشم‌گیری می‌کردند. اغذیه، لباس به محل وقوع حادثه می‌آوردند و هرکسی قصد داشت، نقشی در کمک به امدادرسانی حادثه داشته باشد. در آن گرما کسی تشنه نمی‌ماند و آب خنک به امدادگران می‌دادند و به نوعی موکب و دسته‌های عزاداری راه انداخته بودند. به خانه مردم که می‌رفتیم، همه همان را می‌خواستند که خواسته حضرت آقا بود و خواسته مردم همان برخورد با مسببان این حادثه بود.

کولیوند اظهار کرد: در سیل اخیر ٢۶ استان گرفتار شد. وقتی به این وقایع و حوادث نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که شبکه‌های معاند یک یا دو بار به سیل سایر کشورها توجه می‌کنند، اما تا جایی که امکان دارد درباره حوادث ما قلم می‌زنند و سیاه‌نمایی می‌کنند. همین وظیفه خبرنگاران را برای مقابله با آنها سنگین‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه در چند شهر که متأثر از سیل بود، برخی خانه و باغ‌های خود را از دست داده بودند، گفت: با وجود خسارات، غالب مردم از امدادرسانی راضی بودند البته این‌طور نیست که بگویم اقدامات ما گل و بلبل بود. در حوادث اخیر اقدامات خوبی انجام شد و حالا نیز برای اربعین آماده خواهیم شد.

وی در خصوص به کارگیری نیروی انسانی ماهر گفت: سعی کردیم نیروی انسانی ماهر و باتجربه را ارتقا دهیم که بتوانیم خدمات خوبی ارائه کنیم. در حادثه سیل امام‌زاده داوود تا کیلومترها جست‌وجو کردیم که این بسیار سخت است و واقعاً نیاز به نیروهای دلسوز دارد که به‌حمدالله در هلال‌احمر شمار آن زیاد است. اولاً این افراد از نظر تخصصی باید آماده باشد و در رودخانه خروشان یا گل‌ولای بتواند جست‌وجو کرده و فردی را پیدا کنند.

وی ادامه داد: در سیل امام‌زاده داوود که حوالی دو صبح اتفاق افتاده بود، حوالی عصر همان روز آقای ۴٠ ساله‌ای را زنده پیدا کردیم که در گل‌ولای درختی مانده بود. او به بیمارستان رسانده شد. یا زمانی که ساعت دو بعد از ظهر گفته شد در فیروزکوه سیل آمده است، دسترسی جاده و نیروی انسانی قطع بود و حتی در دو محل اصلاً دسترسی امکان‌پذیر نبود. به ما گفته شد دو مجروح از زیر آوار درآورده شده که امکان انتقال نیست. با بالگرد رفتیم و عملیات بسیار سختی بود که امکان فرود وجود نداشت، امدادگران راپل کردند و دو مصدوم را به داخل بالگرد انتقال دادند. این افراد خون‌ریزی شدید، شکستگی لگن داشتند که به مراکز درمانی منتقل شدند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر اظهار کرد: برخی افراد هم به دلیل انباشت گل‌ولای نمی‌توانستند از خانه بیرون بیایند که بعداً کمک شد و آنها رهاسازی شدند. در ادامه نیز با کمک راه آهن نیرو و لوازم امدادی به محل آمد و مسیر نیز بازگشایی شد و حجم زیادی از وسیله، بیل کامیون و لودر به سمت منطقه ارسال شد. در ٢۶ استان همین برنامه و مشکلات را داشتیم که حادثه‌دیدگان را به محل امن منتقل کردیم، بین این افراد مادران باردار، جانبازان نیز بودند و برخی نیز بیماری‌های مزمن داشتند. در پیک کرونا هم بودیم و باید نکات بهداشتی خاصی را در نظر می‌گرفتیم. امیر نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران نیز بسیار خوب حادثه را مدیریت می‌کرد. در یک یا دو مرحله هم از فرماندهی استاندار تهران بسیار خوشم آمد که آدمی شجاع و برنامه‌ریز بود.

وی در ادامه از طرحی برای تشکیل تیم واکنش سریع هلال‌احمر خبر داد و گفت: در دستور کار داریم که پنج هزار نفر را در نیروهای واکنش سریع داشته باشیم. از سوی دیگر نیز از سال ٩٢ به بعد تجهیزات را به روز نکردیم که مناقصه گذاشتیم ٩٠٠ دستگاه آمبولانس به ناوگان اضافه کنیم. از همه مهم‌تر تجهیزات امدادی و حفاظت فردی است که در حال تقویت اینها هستیم.

کولیوند افزود: شب عید با کمک رئیس‌جمهور توانستیم انبارها را شارژ کنیم که بسیار مؤثر بود و اگر این کمک نبود احتمال داشت این روزها با مشکل مواجه شویم. همین‌ها باعث شد که نمایندگان مجلس که حدود ٢۶٠ نفر بودند نیز از خدمات جمعیت هلال‌احمر تقدیر و تشکر کردند. امیدواریم از این ظرفیت استفاده کنیم و نسبت به پیشرفت و تقویت از آن بهره بگیریم. در حال افزایش پایگاه‌ها نیز هستیم و خانه‌های هلال که از محورهای برنامه ما هست نیز در دستور کار داریم.

منبع: ایسنا

کد خبر 596434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.