افزایش ارزش معاملات خرد/ تاثیر عملکرد خریداران در روند منفی بازار

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت سه هزار ۴۴۷ واحدی به سطح یک میلیون ۴۶۳ هزار ۶۵۲ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با افت ۴۳۶ واحدی در سطح ۳۹۵ هزار ۴۴۷ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار امروز برخلاف انتظار و پیش بینی روز گذشته روند منفی داشت، روز گذشته شاهد رشد ۱۸ هزار واحدی شاخص کل، پایداری صفوف خرید و خروج نقدینگی از صندوق‌ها درآمد ثابت بود، و بازار امروز روند به کلی تغییر کرد و بازار افت سه هزار ۴۴۶ واحدی را تجربه کرد، بازار امروز دو نکته مهم داشت، خریداران در روند منفی پرقدرت بودند و دیگر اینکه ارزش معاملات خرد افزایش یافت، در بازار امروز در ابتدا روند گروه پالایشی منفی بود و سپس در نیمه دوم به خاطر تغییر فرمول نرخ خوراک رشد قیمت را تجربه کردند در این بین شتران بیشترین میزان حجم و رشد قیمت را در این گروه به خود اختصاص داد و رشد ۲.۸ درصدی را تجربه کرد، در گروه فلزات فولاد افت یک درصدی داشت و ذوب آهن اصفهان رشد پنج درصدی را ثبت کرد، در خودرویی‌ها سایپا رشد سه درصدی و ایران‌خودرو تقریباً متعادل بود، صندوق‌های دولتی دارا یکم افت ۱.۵ درصدی و پالایش رشد نیم درصدی داشت، گروه بانکی‌ها نمادهای سامان، وسالت، ونوین، وشهر روند مثبتی داشتند، در سرمایه گذاری ها رشد سه درصدی ورنا به چشم می‌خورد.

در بازار بورس فملی، نوری، فولاد، فارس بیشترین تأثیر منفی را بر روند بازار داشتند و نمادهای شاراک، خساپا و وبانک بیشترین تأثیر مثبت را، در بازار فرابورس نمادهای بپاس، صبا و آریا بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای زاگرس، شراز، خدیزل و بمپنا بیشترین تأثیر منفی را در شاخص داشت.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت سه هزار ۴۴۷ واحدی به سطح یک میلیون ۴۶۳ هزار ۶۵۲ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با افت ۴۳۶ واحدی در سطح ۳۹۵ هزار ۴۴۷ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۴۶

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۵۲

شاخص کل فرابورس هم امروز با افت ۵۹ به سطح ۱۹ هزار ۲۰۵ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۲۶

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۷۸

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۳ هزار ۴۱۶ و ۱۱۳ هزار ۴۶۵ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب هشت میلیارد ۳۵۱ و دو میلیارد ۳۰۸ برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. خساپا

۲. کمند

۳. دارایکم

۴. خودرو

۵. خگستر

بیشترین حجم معامله

۱. خساپا

۲. خودرو

۳. خگستر

۴. ذوب

۵. شستا

بیشترین افزایش قیمت

۱. ورنا

۲. وبانک

۳. وسینا

۴. شاراک

۵. غدشت

بیشترین کاهش قیمت

۱. سکرد

۲. فلوله

۳. قثابت

۴. غگل

۵. دیران

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

افزایش ارزش معاملات خرد/ تاثیر عملکرد خریداران در روند منفی بازار

حمایت: محدوده یک میلیون ۴۵۰ واحد.

مقاومت: یک میلیون ۴۸۰ هزار واحد.

پیش بینی: شاخص در نزدیکی مقاومت یک میلیون ۴۸۰ هزار واحد دچار واکنش منفی شد و کندل نامناسبی را ثبت کرد. در صورت عبور از مقاومت روند صعودی تداوم خواهد داشت.

اقداماتی برای ثبات قیمت اوراق تسهیلات مسکن

میثم فدایی؛ مدیرعامل فرابورس ایران گفت: عرضه اوراق تسهیلات مسکن در اختیار بانک مسکن است و فرابورس به عنوان پلت‌فرمی برای عرضه این اوراق است و باید عرضه اوراق بیشتر شود تا قیمت متعادل شود. برای شفاف شدن قیمت اوراق تسهیلات مسکن، تصمیم گرفتیم که معاملات روزانه این اوراق ممنوع شود. برای کاهش قیمت اوراق نیازمند عرضه بیشتر این اوراق از سوی بانک مسکن است که بانک مسکن هم محدودیت منابع دارد باید منابع و سپرده‌گذاری مردم در بانک بیشتر شود تا اوراق بیشتری منتشر شود.

مجمع کروی

در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت توسعه معادن روی ایران، به ازای هر سهم ۳,۰۰۰ ریال سود تقسیمی تصویب شد. مقرر شد بر اساس پیشنهاد هیئت مدیره مابقی سود صرف افزایش سرمایه از محل سود انباشته شود. درصد افزایش سرمایه حدوداً ۳۱۴ درصد خواهد بود.

مجوز فعالیت نخستین صندوق چند کالایی صادر شد

رحمان آراسته، مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران از صدور مجوز فعالیت نخستین صندوق چند کالایی بازار سرمایه ایران از سوی سازمان بورس خبر داد و گفت: با توجه به ابلاغیه اخیر بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی و همچنین صدور مجوز فعالیت نخستین صندوق چند کالایی، در آینده نزدیک شاهد توسعه و تنوع دارایی‌ها در سبد ابزارهای مالی و مشتقه بورس کالا خواهیم بود. از این پس، صندوق سرمایه‌گذاری نوویرا (نهال) خواهد توانست در انواع گواهی سپرده کالایی به استثنای طلا و سکه طلا فعالیت کند و دارندگان واحدهای خود را با سرمایه‌گذاری در کالاهای متنوع منتفع کند. از طرف دیگر، نگرانی دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری نسبت به برخی محدودیت‌های فعالیت صندوق در حوزه کالاهای کشاورزی از جمله کوتاه بودن سررسید انبارها به دلیل فسادپذیری و افت کیفیت محصول‌ها نیز با امکان متنوع‌سازی سرمایه‌گذاری که ایجاد شده رفع می‌شود.

رئیس سازمان بورس: زمان پرداخت سود مجامع شرکت‌ها به کمتر از سه ماه رسیده است

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس گفت: بر اساس قانون شرکت‌ها هشت ماه زمان برای پرداخت سود مجامع دارند، ولی با رایزنی که با ناشران صورت می‌گیرد معمولاً منابع لازم را تأمین می‌کنند تا سود سهامداران حقیقی را زودتر پرداخت کنند. تقریباً در اکثر قریب به اتفاق موارد، در حال حاضر شرکت‌ها سود سهامدار حقیقی را در مهلت بسیار کمتر از هشت ماه و کمتر از ماه پرداخت می‌کنند.رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگویی به موضوعاتی همچون «نظارت بر عملکرد بازارگردان‌ها، برخورد ناشران با سهامداران خرد در مجامع، کاهش زمان پرداخت سود مجامع و کاهش زمان افزایش سرمایه شرکت‌ها» پاسخ داد.

اطلاعیه جدید سمات ویژه سهامداران عدالت؛ عضویت سجام رایگان شد

سپرده‌گذاری مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آن دسته از مشمولان سهام عدالت که تا به امروز اقدام به ثبت نام و احراز هویت سجام نکرده‌اند می‌توانند با بهره‌مندی از ۸۷ مرکز الکترونیک و حضوری به صورت کاملاً رایگان در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت خود در آن را انجام دهند تا از مزایای بی‌شماری همانند دریافت سالانه سود سهام عدالت، وام بانکی و غیره برخوردار شوند. بر این اساس، مشمولان سهام عدالتی که هنوز در سامانه سجام ثبت نام نکرده و احراز هویت نشده‌اند می‌توانند با مراجعه به لینک sahamedalat.ir/marakez با انتخاب یکی از ۱۵ مرکز منتخب، ثبت نام رایگان سجام خود را انجام دهند.

شرکت‌های پالایشی دستورالعمل محاسبه نرخ نفت خام را اعلام کردند

در دستورالعمل جدید نیز تخفیفات مصوبه قبل برای خوراک پابرجا هستند ولی برخلاف گذشته که تنها کیفیت محصول در نظر گرفته می‌شد، در فرمول جدید، کیفیت خوراک نیز مد نظر قرار می‌گیرد. شرکت ملی نفت و شرکت ملی پالایش و پخش طی مدت یک ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل، محدوده مشخصات کیفی قابل تعهد هر پالایشگاه را تعیین می‌کنند.

در صورت تفاوت کیفیت خوراک نفت خام تحویلی با محدوده مشخصات کیفی تعیین شده برای آن پالایشگاه و همینطور تفاوت کیفیت میعانات تحویل شده نسبت به آنالیز طراحی شرکتهای پالایشی و مجتمع‌های پتروشیمی، نرخ خوراک بر اساس فرمول ذکر شده در دستورالعمل تعدیل می‌شود.

در دستورالعمل جدید عنوان شده که قیمت نفتای تحویلی به شرکت بوعلی سینا در سالهای ۴۰۰ و ۴۰۱ معادل قیمت خوراک تحویلی به شرکتهای پتروشیمی نوری و بوعلی سینا در ماه متناظر محاسبه می‌شود (این تبصره در دستورالعمل سال گذشته وجود نداشت).

فرمول بتا در محاسبه نرخ میعانات شرکتهای پتروشیمی نیز در دستورالعمل جدید با تغییر همراه بوده است. در مصوبه گذشته این فرمول بر مبنای نرخ‌های نفت گاز ۲۵۰۰ پی پی ام پلتس و میانگین موزون نفت گاز ۵۰۰۰ پی پی ام صادراتی فوب خلیج فارس استوار بود و در مصوبه جدید بر مبنای نرخ میعانات پارس جنوبی پلتس و صادراتی ایران تعریف شده است. دستورالعمل جدید در قسمت نرخ فرآورده‌ها با مصوبه سال گذشته تفاوتی ندارد.

پی وی سی در بازارهای جهانی

این هفته قیمت پلی وینیل کلراید در چین ۱۰ دلار بالاتر نسبت به هفته گذشته و ۹۱۰ دلار در هر تن ارزیابی شد. در حالی که CFR هند تقریباً با ثبات و ۱۰۵۰ ثبت شد. نزخ هزینه حمل کاهش داشت و این زمینه را برای ارسال محصولات با قیمت‌های پایین‌تر از سوی ایالات متحده به شورای همکاری خلیج فارس (GCC) هموار کرده است. با این حال تقاضای فصلی همچنان ضعیف و معاملات منطقه‌ای کم است. در شرق مدیترانه (East Med) نیز فعالیت‌ها کم بود.

تحلیل بازار جهانی اتیلن

قیمت‌ها در بازار اتیلن آسیا در هفته منتهی به ۱۲ آگوست کاهش یافت و برخی از فعالان بازار اشاره کردند که تقاضای پایین دستی ضعیف باعث کاهش تمایل برای خرید شده است. اتیلن شمال شرق آسیا ۶۰ دلار نسبت به هفته قبل کاهش داشت و در ۱۲ آگوست ۸۲۰ دلار ثبت شد. در جنوب شرق آسیا نیز، با کاهش ۶۰ دلاری در محدوده ۹۲۰ دلار قرار گرفت.

آلکیل بنزن خطی

بازار آلکیل بنزن خطی (LAB) در آسیا تقریباً با ثبات بود و تجارت کند بود. با توجه به عملکرد ضعیف مواد اولیه در هفته‌های اخیر، پیشنهادات عرضه‌کنندگان بدون تغییر باقی ماند، در حالی که خریداران تلاش می‌کردند برای قیمت‌های کمتر مذاکره کنند. در شمال شرق آسیا، بازار بدون تغییر باقی ماند و پیشنهادات چین همچنان در سطح ۱۶۵۰-۱۷۰۰ دلار در هر تن فوب چین بود. در جنوب شرقی آسیا نیز، قیمت‌ها در حدود ۱۸۰۰ دلار باقی مانده است. در هند، فصل باران‌های موسمی همچنان تجارت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تقاضا ضعیف باقی ماند و برخی از تأمین کنندگان نیز پیشنهادات خود را کاهش دادند.

تحلیل بازار جهانی پلی پروپیلن

قیمت‌های پلی‌پروپیلن (PP) در منطقه شورای همکاری خلیج‌فارس و(GCC) منطقه مدیترانه شرقی ثابت بود و فعالیت‌های تجاری کمی صورت گرفت. در هند، قیمت‌های واردات کمتر بود زیرا تولیدکنندگان GCC محصولات را با قیمت‌های پایین‌تری عرضه کردند. پیش بینی می‌شود هفته آینده با برگزاری تعطیلات روز استقلال، فعالیت بازار کم باشد. در پاکستان نیز، فعالیت کمی در این هفته صورت گرفت و افزایش تورم همچنان نگرانی اصلی خریداران است. میانگین قیمت واردات پروپیلن در شمال شرق آسیا در هفته افزایش یافت اما در جنوب شرقی آسیا، قیمت‌ها ثابت ماند زیرا شاخص‌های بنیادی بازار نسبت به هفته گذشته نسبتاً ثابت بود.

قیمت‌های مشتقات پلی پروپیلن (PP) هم تغییرات قابل توجهی را مشاهده نکردند. ارزش پلی پروپیلن ترکیه (PP) این هفته به دلیل سنتیمنت ضعیف بازار کاهش یافت. به دلیل مشکلات اقتصادی مداوم و نبود صادرات پایین دستی، تقاضا عملاً وجود ندارد. نرخ تورم بالا، نرخ ارز ضعیف و محدودیت وام‌ها در برخی بانک‌ها قدرت خرید خریداران ترکیه را به شدت محدود کرده است. اروپا یک مقصد کلیدی صادراتی برای محصولات پایین دستی PP از جمله فرش است. با این حال، روند نزولی اقتصادی، تقاضا برای محصولات پایین دستی را محدود می‌کند. زیرا مصرف کنندگان خریدهای غیر ضروری را کاهش می‌دهند.

نقشه بازار

افزایش ارزش معاملات خرد/ تاثیر عملکرد خریداران در روند منفی بازار

کد خبر 596391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.