تمهیدات شهرداری اصفهان برای روان‌سازی ترافیک مهرماه

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در اردیبهشت‌ماه حدود ۵۱ درصد دانش‌آموزان از خودروهای شخصی برای مراجعه به آموزشگاه‌ها استفاده کردند، در این راستا اقداماتی پیش‌بینی شده است تا به‌منظور روان‌سازی ترافیک شهر، این آمار را کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین حق‌شناس امروز _یکشنبه بیست‌وسوم مردادماه در پنجاه‌ودومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: در گذشته و دوران قبل از شیوع ویروس کرونا هزار دستگاه اتوبوس و ۹ هزار سرویس مدرسه در شهر فعالیت می‌کرد، اما با شیوع کرونا استفاده از حمل‌ونقل همگانی کاهش یافت.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی با وجود فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی به دلیل افزایش هزینه‌ها، تعمیرات انجام نشد و در نهایت تعداد اتوبوس‌های فعال در شهر به ۵۸۰ دستگاه رسید، به همین دلیل با توجه به کاهش تعداد اتوبوس‌ها بعد از بازگشایی مدارس شاهد ترافیک سنگین در سطح شهر بودیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه نخستین سیاست در این حوزه تقویت حمل‌ونقل همگانی، توسعه و ساخت خطوط یک و دو مترو است، گفت: در این راستا ادامه خط یک مترو، تجهیز خط دوم مترو و گسترش خطوط به شهرهای حومه، استفاده حداکثری از ظرفیت موجود با توجه به نیاز شهروندان، ارائه خدمت در روزهای جمعه و افزایش ساعت خدمت‌رسانی به مردم در مترو در دستور کار قرار گرفت.

وی از ساماندهی منابع و تجهیزات در حوزه حمل‌ونقل خبر داد و تصریح کرد: در این راستا برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی ۱۷۳ دستگاه اتوبوس با مشارکت دولت خریداری شد که درخواست می‌کنیم با توجه به اینکه شهرداری اصفهان سهم خود را پرداخت کرده است، دولت زمان تحویل این اتوبوس‌ها را به اصفهان زودتر اجرایی کند.

حق‌شناس با اشاره به خرید ۱۰۰ دستگاه میدل‌باس و تحویل ۵۰ دستگاه آن تا مهرماه امسال، خاطرنشان کرد: ۱۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل فوری نیز از محل اوراق مشارکت خریداری می‌شود و ۲۵۰ اتوبوس نیز بازسازی و تعمیر می‌شود و به چرخه ناوگان باز می‌گردد.

وی اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، یک‌هزار دستگاه اتوبوس در مهرماه و همزمان با بازگشایی مدارس در شهر فعال می‌شود، همچنین اقدامات نرم‌افزاری همچون اجرای سیستم موقعیت‌یاب برای مدیریت بهره‌برداری از ناوگان و اعلام زمان دقیق رسیدن اتوبوس به شهروندان اجرایی شده است.

توسعه خطوط اتوبوس تندرو در اصفهان

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به توسعه خطوط اتوبوس تندرو و راه‌اندازی خط چهارم این اتوبوس در شهر، گفت: ایده خط پرش برای معابر کم عرض همچون خیابان ولی‌عصر (عج) و زیر پل امام خمینی (ره) اجرا شده است.

وی با اشاره به انجام مطالعاتی درباره سرویس مدارس، اظهار کرد: بر اساس این مطالعات در اردیبهشت‌ماه حدود ۵۱ درصد دانش‌آموزان از خودروهای شخصی برای مراجعه به آموزشگاه‌ها استفاده کردند، در این راستا اقداماتی پیش‌بینی شده است تا با هدف روان‌سازی ترافیک شهر، این آمار را کاهش دهیم.

حق‌شناس اضافه کرد: از مهمترین این اقدامات می‌توان به افزایش تعداد ناوگان، ارائه تسهیلات به آموزش‌وپرورش برای استفاده از دوچرخه، فعال کردن حیاط مدارس به عنوان پارکینگ، مشارکت در ایاب و ذهاب گروهی دانش‌آموزان و در اختیار قرار دادن دوچرخه برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت اشاره کرد.

وی با بیان اینکه معابر و نقاط حادثه‌خیز از ۶۵ نقطه در سال ۱۳۹۸ به ۱۴ نقطه رسید که این موفقیت مورد تقدیر وزارت کشور و استانداری قرار گرفت، خاطرنشان کرد: ایمن‌سازی معابر شهری برای تردد روان شهروندان از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه است، به طوری که بر اساس آمار پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۰، به‌رغم افزایش ترافیک با کاهش ۱۲ درصدی تلفات روبه‌رو بودیم.

سامانه هوشمند رصد تصادفات طراحی شده است

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به فعال شدن اتاق فکر با هدف آنالیز حوادث و تصادفات، افزود: سامانه هوشمند رصد تصادفات طراحی شده است.

وی با اشاره به بررسی مسیرهای دوچرخه در شهر اصفهان، گفت: اینکه کدام مسیرها در مصوبات مطالعات جامع وجود دارد و بر کدام مسیرها اعتراض و نقد وجود دارد، مورد بررسی قرار گرفته است؛ بر این اساس بعضی مسیرها ایمن‌سازی و بعضی خطوط جمع‌آوری شد و در آینده این مسیرها در صورت تصویب افزایش می‌یابد.

حق‌شناس با اشاره به افزایش سامانه‌ها در مرکز کنترل ترافیک، تصریح کرد: دقت در ثبت تخلفات به ۸۴ درصد رسیده است که این میزان دقت از میانگین کشوری بالاتر است.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش ترافیک در مناسبت‌های خاص برنامه‌ریزی لازم انجام شده است تا دوربین‌های نظارت تصویری در ایام پیک، گلوگاه‌های ترافیکی را رصد و مدیریت کند؛ همین الگو برای مهرماه و ترافیکی که در پیش خواهیم داشت، انجام می‌شود، البته در این راستا برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های مسیریاب، تفاهم‌نامه‌ای در حال انعقاد است.

تبدیل طرح زوج و فرد به قیمت‌گذاری محدوده

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در خصوص پالایش آلودگی هوای این کلان‌شهر، خاطرنشان کرد: مرکز پایش آلودگی هوای اصفهان به صورت فعال به رصد آلاینده‌ها می‌پردازد و اطلاعات برخط آن موجود است.

وی ادامه داد: توسعه وسایل نقلیه برقی به‌منظور کاهش آلودگی هوا از دیگر اولویت‌های شهرداری است که در این ارتباط تفاهم‌نامه‌ای برای خرید اتوبوس برقی امضا شده است و مطالعات لازم برای بررسی این موضوع که اتوبوس‌ها در چه خطوطی استفاده شود، در دست انجام است.

حق‌شناس از تبدیل طرح زوج و فرد به قیمت‌گذاری محدوده و صدور مجوز به ساکنان این محدوده خبر داد و تصریح کرد: بر اساس شعار سال، تفاهم‌نامه‌ای با وزارت کشور و معاونت ریاست جمهوری منعقد شده است تا از ظرفیت ملی شرکت‌های دانش‌بنیان در تحقق موضوعات شهری در راستای رفع مشکلات بهره ببریم؛ در این راستا نخستین رویداد فناورانه حمل‌ونقل دانش‌بنیان با هدف رفع معضلات ترافیک و حمل‌ونقل شهری برگزار خواهد شد.

کد خبر 596336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.