بالاترین اختیار شوراها انتخاب شهردار است

نماینده استان چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها گفت: بالاترین اختیار شوراها انتخاب شهردار است.

محمدیعقوب باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بالاترین ویژگی و اختیارات شوراها به ویژه شوراهای شهر، انتخاب شهردار در سطح شهرهای کشور است که یک امتیاز مثبت برای نهاد شوراها محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اعضای شوراها در سازمان همیاری شهرداری‌های هر استان نیز برای تعیین بازرس و حساب‌برس می‌توانند نقش مستقیم داشته باشند، اگر اختیار انتخاب شهردار از شوراها گرفته شود، به زودی اختیار انتخاب دهیاران نیز از شوراهای روستا گرفته خواهد شد.

سخنگوی شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه در صورت تصویب طرح انتخاب شهردار با رأی مستقیم مردم شوراهای شهر از دست خواهند رفت و دیگر اختیار خاصی نخواهند داشت، گفت: در این صورت شوراها در مباحث عمرانی و فرهنگی دیگر دخالتی نداشته و شهردار و کارکنان شهرداری حرف شنوی خاصی از اعضای شورای اسلامی شهر نخواهند داشت و این ضربه مهلکی بر پیکره اعضای شوراها به ویژه اعضای شورای اسلامی شهرها است. اگر انتخابات شوراها بعد از تصویب این طرح لغو و برگزار نشود خیلی آبرومندانه‌تر خواهد بود.

وی تصریح کرد: معتقد هستم مجلس با این طرح، شوراهای فرادست مانند شورای عالی استان‌ها و شورای استان را به چشم یک رقیب نگاه می‌کند، زیرا که بعد از مجلس شورای اسلامی که پارلمان ملی است، شورای عالی استان‌ها قرار دارد که بالاترین نهاد شورایی و پارلمان محلی است و طبق قانون اساسی، قدرت تصمیم‌گیری دارد و شوراهای شهرها نیز به واسطه انتخاب شهردار و نظارت و بازرسی که بر عملکرد شهردار و مجموعه‌های شهرداری دارند می‌توانند ابراز وجود کرده و تأثیر گذار باشند، اگر این اختیار از شوراها گرفته شود شاهد زوال و نابودی شوراها خواهیم بود.

کد خبر 596071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.