مهلت مجدد ثبت‌نام کتب درسی دانش‌آموزان میان‌ پایه از امروز+جزئیات

طبق اعلام سازمان پژوهش‌وبرنامه‌ریزی آموزشی مبنی بر تمدید مهلت ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش‌آموزان میان پایه از تاریخ بیست و دوم مرداد تا دهم شهریورماه ۱۴۰۱، دانش‌آموزان جامانده می‌توانند از امروز نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند.

به گزارش ایمنا به نقل از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با توجه به اینکه پنج درصد دانش‌آموزان میان پایه تاکنون اقدام به سفارش کتاب درسی سال تحصیلی ۱۴۰۲–۱۴۰۱ نکرده‌اند، فرصتی مجدد برای ثبت سفارش کتاب درسی آنها در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به نشانی irtextbook.ir از تاریخ بیست و دوم مردادماه تا دهم شهریورماه ۱۴۰۱ درنظر گرفته شده است تا دانش‌آموزان میان‌پایه (دوره ابتدایی پایه‌های دوم تا ششم و دوره اول متوسطه پایه‌های هفتم و هشتم و دوره دوم متوسطه پایه‌های یازدهم و دوازدهم) که به هر دلیل کتاب درسی خود را ثبت نکرده‌اند در این بازه سفارش کتاب درسی خود را ثبت کنند.

همچنین توزیع کتاب از منطقه به مدرسه از دهم شهریور ماه بر اساس سفارشات ثبت شده در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی شروع می‌شود؛ لذا شایسته است دانش‌آموزان تمامی پایه‌های تحصیلی تا دهم شهریور ماه سفارش کتاب درسی خود را در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی ثبت کنند یا در صورت تغییر مدرسه محل تحصیل، پایه و رشته تحصیلی نسبت به اصلاح سفارش اقدام کنند تا کتاب درسی آنها به موقع به مدارس تحویل شود.

بنابراین ضرورت دارد خانواده‌ها و مدارس در این فرصت زمانی سفارش دانش‌آموزان را در سامانه ثبت کنند. مسئولیت بررسی، اطلاع‌رسانی و پیگیری سفارش دانش‌آموزان نیز بر عهده مدارس است.

همچنین در برخی موارد ممکن است دانش‌آموز به دلایلی همانند تغییر رشته تحصیلی، تکرار پایه، جهش به پایه بالاتر یا جابجایی محل تحصیل خود، خواستار اصلاح سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی باشد، برای اصلاح سفارش قبلی خود می‌تواند پس از ثبت نام در مدرسه محل تحصیل از ۱۲ تیر تا ۳۱ شهریور ماه اقدام کنند.

به طور کلی ثبت نام از طریق مراجعه به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی و به دو شیوه فردی و یا گروهی قابل انجام است. کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دوره‌های تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه دوم شاخه‌های فنی و حرفه‌ای، کاردانش، رشته معارف اسلامی و کتاب‌های درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانش‌آموزان استعدادهای درخشان، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می‌شود.

دانش‌آموز یا اولیای دانش‌آموز صرفاً موظف به پرداخت هزینه کتاب درسی برابر با قیمت پشت جلد (ثبت شده در سامانه) است؛ لذا دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

به دلیل الکترونیک بودن فرآیند فروش و توزیع کتاب‌های درسی، کنترل ثبت سفارش کتاب درسی دانش‌آموزان از طریق سامانه امکان‌پذیر است؛ لذا درخواست ارائه نسخه چاپی (پرینت) برگ سفارش کتاب درسی از دانش‌آموز یا اولیای دانش‌آموز ممنوع است.

مدارس موظف هستند هرچه سریع‌تر با ورود به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، نسبت به ثبت سفارش گروهی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان اقدام و از ارجاع دانش‌آموز یا اولیای دانش‌آموز به کافی نت‌ها پرهیز کنند. البته دانش‌آموزان و اولیای آنها در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه‌های اعلام شده نسبت به ثبت سفارش فردی نیز اقدام کنند.

نحوه ثبت‌نام چگونه است؟

در ثبت نام امسال از شیوه‌های منعطف برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی استفاده می‌شود. در این راستا مخاطبان می‌توانند از طریق یکی از دو شیوه فردی یا گروهی نسبت به سفارش کتاب‌های درسی اقدام کنند.

در شیوه فردی، والدین دانش‌آموزان می‌توانند با مراجعه به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی بخش سفارش دوره‌ای دانش‌آموزان و پرداخت الکترونیکی هزینه بسته آموزشی مورد نیاز خود را سفارش دهند.

برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، "نام کاربری" و شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، "رمز عبور" ورود به سامانه است.

در شیوه گروهی، مدیران مدارس از طریق سامانه سناد به بخش سفارش گروهی کتاب‌های درسی سامانه مذکور مراجعه کرده و به‌صورت جمعی نسبت به سفارش کتاب‌های درسی اقدام کنند.

کد خبر 596062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.