برجام شاه‌کلید گمشده رشد بورس/شاخص کل در انتظار وین بود

به نظر می‌رسد که «برجام» شاه‌کلید گمشده رشد و رونق بورس است و اگر این توافق به سرانجام برسد، شاهد بازگشت سرمایه به این بازار خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بورس تهران مدت‌ها در محدوده ثابتی نوسان می‌کرد و اخبار متفاوتی که به این بازار مخابره می‌شد، تأثیری در روند آن نداشت. هفته پیش بود که هیئت مذاکره کننده ایران دور جدید مذاکرات را آغاز کرد و نتایج مثبتی نیز حاصل شد.

پس از مذاکرات، رسانه‌های خارجی نوشتند که اتحادیه اروپا «متن نهایی» مذاکرات هسته‌ای با ایران را به طرف‌های مذاکرات ارائه داده است. همچنین پیشنهاد اروپا، آخرین و بهترین متن برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران است. اتحادیه اروپا متن نهایی توافق هسته‌ای با ایران را ارائه کرد.

پس از اخبار مثبتی که از وین مخابره شد، بورس در پایان هفته واکنش مثبت نشان داد و رشد اندکی را تجربه کرد. روز گذشته بود که «لارنس نورمن» در وال استریت ژورنال نوشت: «دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در تلاش برای شکستن بن‌بست در مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای ایران، امتیاز جدیدی را به تهران پیشنهاد کرده‌اند که هدف آن پایان دادن سریع به تحقیقات سازمان ملل درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته جمهوری اسلامی است. در پیشنویس این پیشنهاد از سوی اتحادیه اروپا، ایران با پرداختن به نگرانی‌های آژانس قبل از اجرایی شدن توافق موافقت می‌کند و می‌گوید انتظار می‌رود ایران به سوالات آژانس «با هدف شفاف‌سازی» پاسخ دهد.»

با اعلام این خبر بود که بورس روز جاری را با رشد قابل توجه آغاز کرد، به طوری که شاخص کل بورس در ۷۵ دقیقه ابتدای معاملات امروز _شنبه بیست‌ودوم مردادماه_ با رشد ۱۴۲۱۹.۵۸ واحدی به ۱,۴۶۲,۶۸۴.۲۶ واحد رسید. شاخص کل در پایان روز معاملاتی نیز با رشد ۱۸۶۳۵.۹۵ واحدی، به ۱,۴۶۷,۱۰۰.۹۵ واحد رسید. بنابراین به نظر می‌رسد که «برجام» شاه‌کلید گمشده رشد و رونق بورس است و اگر این توافق به سرانجام برسد، شاهد بازگشت سرمایه به این بازار خواهیم بود.

در این باره مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه چندی پیش به ایمنا گفته بود: «به نظر می‌رسد تا زمانی که تکلیف برجام مشخص نشود و قیمت‌های جهانی نیز در شرایط فعلی باشد و عملکرد خوبی نیز از حقوقی‌ها به ویژه صندوق توسعه و تثبیت در بازار نبینیم، باید شرایط موجود را تحمل کنیم.»

کد خبر 595985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.