توکن اجتماعی یا Social Token چیست + مزایا و کامیونیتی سوشال

سوشال توکن‌ ها انواعی از ارزهای دیجیتال هستند که توسط یک شخص (سلبریتی)، گروه، انجمن، برند و برای ارائه خدمات یا مهارت ساخته می‌شوند.

به گزارش ایمنا، افزایش دامنه کارایی ارزهای دیجیتال می‌تواند آرام‌آرام افراد ناآشنا را به‌سمت این صنعت ارزشمند جذب کند و پذیرش عمومی دارایی‌های مبتنی‌بر شبکه‌های بلاک چینی را افزایش دهد. توکن اجتماعی (Social Token) یکی از دستاوردهای جدید و جذاب در دنیای دارایی‌های دیجیتالی است.

توکن اجتماعی چیست؟

توکن اجتماعی را می‌توان نوعی از مالکیت دیجیتالی دانست که امنیت آن وابسته به فناوری بلاک چین است و به سازنده‌ها و اینفلوئنسرها و برندها اجازه می‌دهد تا خدمات و تجربیاتشان را به کسب‌وکاری پول‌ساز تبدیل کنند. این نوع از مالکیت را می‌توان مانند دارایی‌ای دانست که می‌توان آن را بارها خریدوفروش کرد و گذشت زمان نیز بر ارزش آن می‌افزاید.

اگر اینفلوئنسری تعداد زیادی دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی داشته باشد و بخواهد نوعی حق عضویت برای دنبال‌کنندگان خود در نظر بگیرد، می‌تواند توکن اجتماعی مخصوصی را بفروشد تا در قبال آن حقوق ویژه‌ای به اعضا ارائه دهد. این حقوق می‌تواند شامل دسترسی به گردهمایی‌های خاص با حضور این اینفلوئنسر، جلسات پرسش و پاسخ زنده و… باشد.

در این فرایند، اینفلوئنسر توکن شخصی‌سازی‌شده خود را می‌فروشد و خریدار می‌تواند به مزایایی این توکن دسترسی پیدا کند. برتری توکن‌های اجتماعی این است که خریدار می‌تواند در آینده بار دیگر آن را به‌همراه مزایایش بفروشد. علاوه بر این، اینفلوئنسر می‌تواند با ایجاد قرارداد دیجیتالی شرط کند که درصدی از سود فروش مجدد توکن را دریافت کند. این بدان‌معناست که اگر برند یا محبوبیت اینفلوئنسر رشد کند، ارزش توکن اجتماعی‌اش نیز افزایش می‌یابد.

توکن‌های اجتماعی به تولیدکنندگان محتوا اجازه می‌دهند با یک تیر دو نشان بزنند: از یک سو، به جامعه طرفدارانشان پاداش دهند و از سوی دیگر، بتوانند از کارهای خلاقانه‌ای که انجام می‌دهند، درآمد کسب کنند. به‌طورکلی، خریداران اصلی توکن‌های اجتماعی طرفداران اینفلوئنسرها هستند؛ اما برخی مواقع، ممکن است هنرمندان این توکن‌ها را به‌رایگان در اختیار هوادارانشان قرار دهند.

توکن اجتماعی یا Social Token چیست + مزایا و کامیونیتی سوشال

دارندگان این توکن‌ها در حقیقت عضوی از جامعه‌ای هستند که به مزایایی مانند محتوای ویدئویی یا چت‌های گروهی یا کالاهای انحصاری دسترسی دارند. البته نباید فراموش کرد که سطوح مختلف مالکیت می‌تواند مزایای متفاوتی ایجاد کند. ازآن‌جاکه توکن‌های اجتماعی معمولاً عرضه محدودی دارند، افزایش تقاضا نیز ارزش این دارایی‌ها را افزایش می‌دهد. با افزایش مزایا، تولیدکنندگان می‌توانند طرفداران بیشتری را جذب کنند.

جالب است بدانید ماهیت توکن‌های اجتماعی و سازوکار آن‌ها پیشینه‌ای قدیمی دارد. در سال ۱۹۹۷، دیوید بووی (David Bowie)، خواننده بریتانیایی، نوعی از اوراق قرضه به نام بووی باندز (Bowie Bonds) عرضه کرد. پشتوانه و ارزش این اوراق فروش آلبوم‌های این خواننده بود. خریداران اوراق یادشده تا سال ۲۰۰۷ سود سالانه ۷.۹ درصدی از نگه‌داری این اوراق دریافت می‌کردند. این دارایی با چنان استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد که شرکت مدیریت سرمایه پرودنشال فایننشال (Prudential Financial) نیز مبلغ ۵۵ میلیون دلار روی اوراق قرضه سرمایه‌گذاری کرد.

در اواسط سال ۲۰۲۰، بعضی از شرکت‌ها و اینفلوئنسرها برای جمع‌آوری بودجه موردنیاز به‌سراغ عرضه اولیه سکه یا کوین (ICO) رفتند. اگرچه استقبال از برخی از این عرضه اولیه‌ها امیدوارکننده به‌نظر می‌رسید، ابهامات به وجود آمده درباره این رویدادها باعث شد اعتبار برخی از این شرکت‌ها و افراد مشهور خدشه‌دار شود.

توکن‌های اجتماعی را می‌توانیم مرحله گذار از وب ۲ به وب ۳ بدانیم. در وب ۱ با ارائه اطلاعات ازسوی پلتفرم‌های متمرکز سروکار داشتیم. در وب ۲ کاربران امکان خلق محتوا را به‌دست آوردند؛ اما مدیریت این داده‌ها در اختیار پلتفرم‌های متمرکز گوناگون بود و اکنون در وب ۳ مدیریت محتوا به‌دست کاربران و پلتفرم‌های غیرمتمرکز را شاهد هستیم.

توکن‌های اجتماعی را می‌توان نتیجه درخشان پیدایش وب ۳ دانست که موجب شد تولیدکنندگان محتوا به‌طور مستقیم به مصرف‌کنندگان متصل شوند. باید به این موضوع توجه کرد که این توکن‌ها با اوراق قرضه‌ای که دیوید بووی منتشر کرده بود، متفاوت است؛ زیرا هیچ واسطه‌ای در این میان وجود ندارد. درعین‌حال، عرضه آن‌ها نیز ازنظر ماهیت و جامعه‌سازی برای تولیدکنندگان محتوا با عرضه‌های اولیه کوین در دنیای ارزهای دیجیتال متفاوت است.

توکن اجتماعی یا Social Token چیست + مزایا و کامیونیتی سوشال

مزایای توکن‌های اجتماعی

توکن‌های اجتماعی به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارند مورد توجه قرار گرفته‌اند. در واقع می‌توان پتانسیل بالای این توکن‌ها را مهم‌ترین علت محبوبیت سوشال توکن‌ها دانست. برخی از مهم‌ترین مزایای توکن اجتماعی عبارتند از:

افزایش توانایی ترغیب و جذب کاربر: بسیاری از کسب و کارها برای جذب کاربران بیشتر به سراغ دادن برخی از امتیازها به آن‌ها می‌روند. در اغلب موارد بسیاری از کاربران هرگز از آن امتیازها استفاده نمی‌کنند. اما پیشنهاد دادن توکن به کاربران قطعاً از جذابیت بیشتری برخوردار است. به خصوص در چند وقت اخیر که شاید کمتر کسی باشد که با دنیای ارزهای دیجیتال ناآشنا باشد.

نبود امکان تقلب و دستکاری: یکی از مهم‌ترین مزایای سوشال توکن‌ها این است که چون بر بستر شبکه بلاک چینی قرار دارند عملاً هیچ‌گونه دستکاری و تقلب در تعداد و ارزش این توکن‌ها امکان پذیر نیست. همین موضوع باعث شده است تا کاربران به این توکن‌ها اعتماد بیشتری بکنند.

ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری: یکی از مزایای سوشال ترندها این است که می‌توانند برای طرفداران یک گزینه برای سرمایه‌گذاری باشند. هر چند ریسک این نوع سرمایه‌گذاری نسبت به سایر توکن‌ها کمی بیشتر است اما نمی‌توان از تعداد افرادی که از این طریق به سودهای قابل توجه رسیده‌اند چشم‌پوشی کرد.

پرطرفدار هستند: هر چند در ابتدای عرضه این توکن‌ها، انتظار چندانی برای موفقیت سوشال ترندها نمی‌رفت. اما مدت کوتاهی پس از معرفی، توانستند جایگاه خوبی را میان سرمایه‌گذاران و افراد فعال در حوزه ارزهای دیجیتال پیدا کنند. همین مورد احتمال اینکه سوشال ترندها در آینده هم جایگاه خود را بهبود بدهند، قوت می‌بخشد.

توکن اجتماعی یا Social Token چیست + مزایا و کامیونیتی سوشال

توکن اجتماعی چه کاربردی دارد؟

برای مثال من به عنوان آریانا گرانده توکن $ARIA را عرضه می‌کنم و از طرفداران خودم می‌خواهم با خرید این توکن از من حمایت کنند و این ویژگی‌ها برای کاربران فعال می‌شود.

  • دریافت آهنگ‌ها قبل از انتشار رسمی
  • دریافت برچسب‌ها و NFT های دیجیتال مخصوص به دارندگان عمده توکن‌ها
  • عضویت در VIP (در دیسکورد - تلگرام و بقیه جاها)

خریدار این توکن ها علاوه بر کسب درآمد می‌تواند در صورت گران‌تر شدن در یک بازار دوطرفه آن را به خریدار دیگری بفروشد (همانند یک صرافی) و خریدارهای من علاوه بر امکان کسب درآمد می‌توانند با افزایش قیمت توکن من به کمک و پیشرفت من کمک بکنند.

توکن های اجتماعی به معروف شدن بیشتر من و ارتباط بیشترم با جامعه طرفدارها کمک می‌کنند و همچنین به دلیل استقرار بر روی شبکه‌های غیر متمرکز و قابلیت فروش p2p این توکن ها امکان کسب در آمد از پلتفرم‌های متنوع متمرکز و غیر متمرکز وجود دارد. همچنین خریداران بسیار عمده توکن های من (بیشتر از ۱۰ درصد) می‌توانند امکان تبلیغ کردن در بین محتوای من را داشته باشند.

لورا دریسکیل (Laura Driskill) که یک فرد مشهور در اینستاگرام است و با تولید ویدئوهایی که به آرامش و خواب مردم کمک می‌کند توانسته است محبوب شود توکن اجتماعی ERC-20 خود را به نام TINGLE برای فالوورهایش ایجاد کرده است.

آندره آلن آنجوس (André Allen Anjos) یک مثال دیگر برای اینفلوئنسرهایی است که توکن اجتماعی خود را تولید کرده‌اند. آندره آلن آنجوس نوازنده مشهور و برنده جایزه گرمی نیز اخیراً توکن اختصاصی خود با نام $RAC را از طریق پلتفرمی برای هنرمندان به نام زورا ساخته است. این توکن بین مشترکین پلتفرم‌های مختلف مرتبط توزیع می‌شود و برای باز کردن قفل دسترسی به امتیازات مختلف و محتوای انحصاری استفاده می‌شود. این هنرمند نامی در حمایت از توکن اجتماعی خود گفته است: کریپتو جوامع را قادر می‌سازد تا به جای کسب درآمد توسط پلتفرم‌های سنتی، ارزشی را که ایجاد می‌کنند، به دست آورند و $RAC یک گام اولیه در این راستا است

توکن‌های پلتفرم اجتماعی

این توکن‌ها از جمله سوشال توکن‌هایی هستند که توسط پلتفرم‌های مختلف ایجاد می‌شوند. پلتفرم‌های اجتماعی برای اینکه بتوانند مخاطبان را به سمت خودشان بیشتر جلب کنند، توکن‌های اجتماعی را عرضه کرده‌اند و برای تشویق و جذب بیشتر مخاطبان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

توکن اجتماعی یا Social Token چیست + مزایا و کامیونیتی سوشال

توکن‌های کامیونیتی

این توکن‌ها نشان‌دهنده تعلق به یک گروه و انجمن است. مخاطبانی که می‌خواهند در یک انجمن یا گروه حضور داشته باشند و از مزیت آن‌ها استفاده کنند، باید صاحب توکن‌های کامیونیتی باشند.

توکن‌های شخصی

یکی دیگر از سوشال توکن‌ها، توکن‌های شخصی است. سلبریتی‌ها، اینفلوئنسرها و افراد محبوبی که طرفداران زیادی دارند و به‌عنوان یک چهره مشهور در جامعه شناخته می‌شوند، می‌توانند از توکن‌های شخصی استفاده کنند.

مهم‌ترین توکن‌های اجتماعی

در حال حاضر توکن‌های دو پلتفرم مشهور توانسته جز مهم‌ترین و اصلی‌ترین‌ها باشند. این دو پلتفرم‌های اجتماعی شامل پلتفرم Whale و پلتفرم Rally است. پلتفرم وِیل از جمله پلتفرم‌هایی است که افراد می‌توانند با خرید توکن‌های این پلتفرم در آن عضو شوند و از خدماتش استفاده کنند. پلتفرم رالی هم به کاربران امکان ایجاد توکن اجتماعی شخصی خودشان را می‌دهد و می‌توانند آن‌ها را با کمترین کارمزد در همین پلتفرم معامله کنند و به فروش برسانند.

در حال حاضر افراد معروف و برندهای معتبر بسیار زیادی با استفاده از این توکن‌ها کسب و کار خود را رونق می‌بخشند. در واقع مهم‌ترین هدف آن‌ها ارتباط بدون واسطه با طرفداران است. توکن‌های اجتماعی مخالفان و موافقان خود را دارند. از نظر موافقان، این توکن‌ها قابلیت این را دارند که به یکی از ترندهای آینده در بازار ارز دیجیتال تبدیل شوند. در مقابل مخالفان نیز معتقد هستند که عمر توکن اجتماعی چندان طولانی نخواهد بود.

کد خبر 595960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.