رشد ۱۱ درصدی سالمندی در استان اصفهان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه مراکز روزانه‌ای ایجاد شده تا سالمندان اوقات فراغت خود را در آنجا سپری کنند و از این طرح استقبال خوبی نیز شده است، گفت: رشد سالمندی در استان اصفهان، حدود ۱۱ درصد بوده و این رشد نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است.

ولی‌الله نصر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برخی خانواده‌ها دوست دارند که سالمندشان در کنارشان باشد، به همین دلیل مراکز روزانه‌ای ایجاد شده تا سالمندان در این مراکز اوقات فراغت خود را سپری کنند که از این طرح استقبال خوبی شده است.

وی افزود: در مهدهای سالمندی که در برخی از مناطق استان فعال هستند، هدف این است که سالمند از محیط خانواده خودش دور نشود و از طرف دیگر بتواند تجربیات خود را در اختیار سایر سالمندان قرار دهد؛ طرح دیگر مراقبت از سالمندان در منزل است که از حضور سالمندان در مراکز جلوگیری می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: لازم است سالمند درون خانواده خودش ساماندهی شود و باید برنامه‌ریزی مناسب و بیشتری برای آن صورت بگیرد، طرح مهدهای سالمندی جزو طرح‌های موفق و اولویت‌های سازمان است؛ در مهدهای سالمندی هدف این است سالمند از محیط خانواده خودش دور نشود و از طرف دیگر بتواند تجربیات خود را در اختیار سایر سالمندان قرار دهد.

ظرفیت خالی خانه‌های سالمندان نشانگر حضور سالمندان در خانواده

وی ادامه داد: برنامه‌ای نیز با شورای ملی سالمندان در کشور تحت عنوان «شهر دوستدار سالمند» داریم که در چهار منطقه استان با استفاده از تسهیل‌گران محلی تلاش می‌شود آن محل به عنوان محل دوستدار سالمند شناخته شود؛ امیدوارم پس از این طرح مشترک که با همکاری شهرداری انجام می‌شود، بتوانیم این موضوع را به کل استان تعمیم دهیم.

نصر با اشاره به طرح‌های مراقبت از بیماران اعصاب و روان و معلولان ضایعه نخاعی در منزل، گفت: برخی از خانواده‌ها ناگزیر از گذاشتن سالمندان خود در مراکز سالمندی هستند، درحال‌حاضر ظرفیت خالی زیادی را در مراکز سالمندی داریم که نشان می‌دهد خوشبختانه خانواده‌ها تمایلی به نگهداری سالمندان خود در خانه‌های سالمندان ندارند.

وی اضافه کرد: نرم‌افزارهایی در شورای ملی سالمندان درحال برنامه‌ریزی است تا ضعف‌های موجود را برطرف سازد، اما نیاز به همکاری سایر ارگان‌ها و شرکای اجتماعی در این زمینه است. هر سه چهار ماه یک‌بار شورای ملی سالمندان در استان تشکیل می‌شود که استاندار ریاست شورا را برعهده دارد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تاکید کرد: قانون جامع «حمایت از معلولان» که در برخی موارد شامل سالمندان نیز می‌شود، همه دستگاه را موظف کرده اگر ساختمانی را قرار است بسازند امکانات و مناسب‌سازی‌های لازم را رعایت کنند، با این وجود نیاز است توجه بیشتری در این خصوص صورت بگیرد تا همه محیط‌های شهری قابل دسترسی برای سالمندان شود.

چالش‌های اصلی دهه‌های آینده در حوزه سالمندی

وی رشد سالمندی در ایران را جزو بزرگ‌ترین چالش‌ها دانست و اظهار کرد: این موضوع در ایران تا حدی نگران‌کننده است و اصفهان جزو استان‌های نخست کشور در این زمینه محسوب می‌شود. رشد سالمندی در استان اصفهان، حدود ۱۱ درصد بوده و این رشد نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است. مهم‌ترین چالش ما در سال ۱۴۲۰ افزایش فزاینده سالمندی است که ۳۳ درصد جمعیت کشور بالای ۶۰ سال می‌شود و این موضوع از هر منظر یک تهدید برای کشور به حساب می‌آید.

نصر افزود: مشکل دیگری که مهم‌تر از رشد سالمندی در کشور است، افزایش سالمندان تنها است زیرا خانواده‌ها به سمت تک‌فرزند شدن حرکت کرده‌اند و این یکی از چالش‌های اساسی کشور خواهد بود که لازم است از هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص صورت بگیرد.

وی با اشاره به افرایش کارایی سبک زندگی سالمندان، تصریح کرد: مهم‌ترین مشکلی که سالمندان ممکن است با آن روبه‌رو شوند، احساس بی‌ارزشی و بی‌فایده بودن است؛ با فرهنگ‌سازی‌هایی که انجام می‌شود به‌طورحتم ضربه‌های روحی و روانی این موضوع کاهش می‌یابد. افسردگی در میان سالمندان خطرات بسیاری دارد؛ بنابراین لازم است خانواده‌ها با آموزش‌های مرتبط این موضوعات را شناسایی و نسبت به آن پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند.

تلاش دستگاه‌های متولی برای حفظ منزلت سالمندان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اضافه کرد: سالمندان به شدت تحت تأثیر گروه همسالان خود هستند؛ اگر بتوانیم با همکاری شهرداری‌ها و فرهنگسراها ظرفیت‌های لازم را برای حفظ منزلت و کرامت سالمندان ایجاد کنیم و آن‌ها بتوانند تجارب خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، به‌طورحتم سالمند به یک فرد فعال تبدیل می‌شود و احساس سرباربودن نمی‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سالمندان به دوره سالمندی رسیده‌اند، دارای تجارب مختلف و نیازمند یک زندگی بی‌دغدغه هستند. وضعیت مالی موضوعی است که می‌تواند آرامش روان سالمندان را به هم بریزد؛ اگر سالمندان تأمین مالی نباشند دچار نگرانی می‌شوند، بنابراین لازم است بستر مناسب و سالم برای یک زندگی خوب برایشان فراهم شود.

نصر با بیان اینکه باید زمینه مشارکت اجتماعی سالمندان در جامعه افزایش یابد، خاطرنشان کرد: این قشر از جامعه دارای تجارب گرانبهایی هستند که باید به نحو شایسته از این تجارب استفاده کرد؛ همچنین باید برنامه‌ریزی‌های لازم را برای اجرای طرح افزایش جمعیت انجام دهیم تا اعتماد عمومی به این موضوع جلب شود و نسبت به آن اهتمام ورزند، هدف طرح‌های سالمندی این است که سالمند از محیط خانواده خودش دور نشود و از طرفی بتواند تجربیات خود را در اختیار سایر سالمندان قرار دهد.

کد خبر 595949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.