در این شهر مافیای زباله‌گردی وجود دارد!

"زباله‌گردی در این شهر به صورت مافیایی انجام می‌شود و شهرداری به تنهایی قادر به رفع این معضل نیست؛ ساماندهی زباله‌گردها همکاری و عزم جدی مسئولان متولی شهرستان را می‌طلبد."

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی سال‌های اخیر با رشد جمعیت در شهرهای شمالی ایران و حضور زیاد گردشگران، تولید زباله و جایگاه‌های دفن آن به شدت افزایش یافته و همین امر باعث تخریب و آلوده شدن طبیعت زیبا و محیط‌زیست مناطق مختلف آن شده است و منابع طبیعی توسط زباله‌های خشک و تر تخریب شده‌اند. این شرایط بحرانی موجب شده که مدیریت صحیح پسماند و تفکیک زباله و بازیافت آن برای مدیران شهرهای شمالی به یکی از دغدغه‌های مهم تبدیل شود.

در همین راستا شهرداری بندرانزلی مدتی است با مشارکت شرکت بخش خصوصی با هدف کاهش حجم زباله و نهادینه کردن فرهنگ کاهش تولید پسماند در این شهر، اقدام به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا با اپلیکیشن کرده است، اما وجود زباله‌گردها و کارگاه‌های غیرمجاز جمع‌آوری پسماند خشک، اجرای این طرح را در بندرانزلی با چالش و مشکل مواجه کرده است.

اجرای تفکیک زباله در بندرانزلی با اپلیکیشن بهروب

شهرام توانا مدیر اداره نظارت بر پروژه‌های خدمات شهری شهرداری بندرانزلی می‌گوید: شهرداری در اسفندماه ۱۴۰۰ با یک شرکت بخش خصوصی برای اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا تفاهمنامه همکاری امضا کرده است و اجرای این طرح از اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری در این شهر با جدیت آغاز شد.

وی می‌افزاید: شرکت بخش خصوصی طرح تفکیک زباله از مبدا را با اپلیکیشن «بهروب» انجام می‌دهد و شهروندان انزلی می‌توانند با نصب این اپلیکیشن روی گوشی همراه خود، به آسانی درخواست جمع‌آوری پسماند خشک و نخاله‌های ساختمانی خود را طبق زمان‌بندی ثبت کنند.

مدیر اداره نظارت بر پروژه‌های خدمات شهری شهرداری بندرانزلی درخصوص نحوه استفاده از این اپلیکیشن خاطرنشان می‌کند: شهروندان می‌توانند از طریق آدرس behroob.ir این نرم‌افزار را روی گوشی همراه خود نصب کرده، درخواست خود را جهت اعزام خودروهای جمع‌آوری و تحویل پسماند خشک شامل فلز، پلاستیک، آلومینیم، مس، کاغذ، پت، کارتن و انواع پسماند قابل بازیافت را در هر زمان و مکان به آسانی اعلام کنند.

توانا اضافه می‌کند: در اپلیکیشن بهروب امکاناتی همچون آموزش، قیمت پسماند، نیکوکاری، پرداخت قبض، خرید شارژ تلفن همراه، کالا و خدمات و درخواست تحویل زباله‌های تفکیک شده به شهروندان ارائه می‌شود.

ثبت‌نام ۳۰۰ نفر در اپلیکیشن بهروب

وی با بیان اینکه طرح تفکیک زباله از مبدا در بسیاری از شهرهای استان گیلان توسط شرکت بهروب در حال اجرا بوده و دفتر مرکزی شرکت در شهر انزلی است، می‌افزاید: اکنون شرکت بهروب طرح تفکیک زباله را در شهر انزلی با پنج نیرو و یک خودرو جمع‌آوری زباله خشک اجرا می‌کند و تاکنون ۳۰۰ نفر از شهروندان انزلی در اپلیکیشن ثبت‌نام کرده‌اند.

مدیر اداره نظارت بر پروژه‌های خدمات شهری شهرداری بندرانزلی با بیان اینکه شرکت بهروب در این شهر روزانه ۲۰ تا ۳۰ نفر مشتری دارد که با تبلیغات بیشتر این تعداد افزایش خواهد یافت، اضافه می‌کند: بهروب با شهرداری انزلی قرارداد یک‌ساله دارد که در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح، تفاهمنامه شرکت بر اساس مفاد آن تمدید می‌شود.

توانا خاطرنشان می‌کند: در گام نخست، دوره آزمایشی سه ماهه این شرکت تا پایان مردادماه جاری موفقیت‌آمیز بوده است.

لزوم آموزش و فرهنگ‌سازی در شهر

وی آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه را دو مقوله مهم موفقیت در طرح تفکیک زباله از مبدا می‌داند و می‌گوید: شهرداری با کمک شرکت بخش خصوصی برای موفقیت بیشتر در طرح تفکیک زباله تاکنون آموزش‌های چهره به چهره را به بیش از پنج هزار نفر از شهروندان ارائه کرده است.

مدیر اداره نظارت بر پروژه‌های خدمات شهری شهرداری بندرانزلی با بیان اینکه براساس پیش‌بینی تا پایان شهریورماه جاری بیش از ۸۰ درصد شهروندان این شهر با اپلیکیشن بهروب آشنا می‌شوند، می‌افزاید: شهرداری از سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و افرادی که طرح و ایده خوبی برای تفکیک زباله از مبدا دارند، با آغوش گرم استقبال می‌کند.

تولید روزانه ۱۱۰ تن زباله در بندرانزلی

توانا می‌گوید: هدف شهرداری از اجرای طرح تفکیک، فرهنگ‌سازی در بین شهروندان برای جدا کردن پسماند خشک از تر در راستای حفظ محیط‌زیست و نجات زمین از زباله خشک است، روزانه ۱۱۰ تن زباله در بندرانزلی جمع‌آوری و به ایستگاه موقت انتقال زباله در "بشمن" و از آنجا به کارخانه کمپوست منتقل می‌شود که این زباله‌ها در زمان تعطیلات و پیک مسافر به ۲۰۰ تن نیز می‌رسد.

وی حضور کارگاه‌های غیرمجاز جمع‌آوری پسماند خشک و زباله‌گردها را از دلایل مهم موفق نشدن طرح تفکیک زباله در شهرها می‌داند و می‌گوید: براساس آخرین مطالعه و تحقیقات میدانی نیروهای شهرداری، به صورت تقریبی ۴۸ نفر زباله‌گرد مرد و چهار نفر زن و ۳۴ کارگاه غیرمجاز جمع‌آوری ضایعات در شهر انزلی فعال هستند که اکثر این افراد به دلیل مشکلات مالی و معیشتی اقدام به زباله‌گردی و جمع پسماند خشک می‌کنند.

تشکیل کارگروه برای ساماندهی کارگاه‌های غیرمجاز

مدیر اداره نظارت بر پروژه‌های خدمات شهری شهرداری بندرانزلی با تاکید بر اینکه شهرداری به تنهایی قادر به ساماندهی زباله‌گردها نیست، می‌افزاید: براساس مصوبه یک ماه پیش کمیته پسماند فرمانداری انزلی باید به زودی کارگروهی متشکل از محیط‌زیست، نیروی انتظامی، مرکز بهداشت، اتاق اصناف و شهرداری تشکیل شود که وظیفه این کارگروه، شناسایی و ساماندهی کارگاه‌های غیرمجاز در شهر انزلی است.

توانا با بیان اینکه شهرداری با کمک افراد متخصص دانشگاهی طرحی با عنوان ساماندهی مخازن سطح شهر (زباله‌گردها) آماده کرده است، می‌گوید: پیمانکار شهرداری در چهارچوب کاری خود این آمادگی را دارد تا در صورت همکاری نیروی انتظامی زباله‌گردها را با امکانات مناسب و پرداخت حقوق در زیرمجموعه خود ساماندهی کند.

همکاری کم شهروندان در طرح تفکیک زباله

اما شعبان جعفری رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی نظر دیگری دارد و در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سه ماه پیش شهرداری با همکاری شرکت بهروب تفکیک زباله از مبدا را در شهر آغاز کرد اما در طول این مدت، شرکت با نیروهای توانمندی که دارد به دلیل تعامل و همکاری کم شهروندان عملکرد ضعیفی داشته است.

وی یکی از دلایل موفق نبودن شرکت بهروب در طرح تفکیک زباله از مبدا را اختصاص ندادن بسته‌های تشویقی برای شهروندان می‌داند و می‌افزاید: شرکت برای موفقیت در طرح تفکیک زباله از مبدا باید به شهروندان بسته‌های تشویقی اعطا کند تا در این طرح همکاری خوبی داشته باشند.

افزایش زباله گردها در بندرانزلی

رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی تصریح می‌کند: تعداد زباله‌گردها در بندرانزلی رو به افزایش است و حضور این افراد، وانت‌بارهای دوره‌گرد و کارگاه‌های غیرمجاز جمع‌آوری پسماند خشک طی دو سال اخیر، موجب موفق نشدن طرح تفکیک زباله در این شهر شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر زباله‌گردها معتاد هستند و برای تأمین هزینه مواد مخدر خود اقدام به زباله‌گردی می‌کنند، می‌افزاید: معضل زباله‌گردی باید توسط مسئولان متولی به صورت ریشه‌ای رفع شود.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی تصریح می‌کند: زباله‌گردی در این شهر به صورت مافیایی انجام می‌شود و شهرداری به تنهایی قادر به رفع این معضل نیست؛ ساماندهی زباله‌گردها همکاری و عزم جدی مسئولان متولی شهرستان را می‌طلبد. زباله‌گردی جرم است، زباله‌های خشک در محدوده شهری متعلق به نهاد خدمات‌رسان شهرداری است و افراد دوره‌گرد حق جمع‌آوری و بهره‌برداری از آن را ندارند.

ساماندهی زباله گردها نیازمند حضور پلیس پسماند

وی با تاکید بر اینکه جمع‌آوری زباله‌گردها و وانت‌بارهای دوره‌گرد در بندرانزلی نیازمند حضور پلیس پسماند با همکاری نیروی انتظامی است، تصریح می‌کند: بسیاری از کارگاه‌های غیرمجاز جمع‌آوری پسماند خشک در بندرانزلی وجود دارد که ۹۰ درصد اموال سرقتی در محدوده شهری به این کارگاه حمل می‌شود؛ بنابراین باید شناسایی و پلمب شود.

جعفری خاطرنشان می‌کند: برای ساماندهی زباله‌گردها به فرماندار شهرستان پیشنهاد دادم که شهرداری این آمادگی را دارد تا زباله‌گردهای شهر را برای انجام کار در کارخانه کمپوست ساماندهی کند. در کارخانه کمپوست حدود ۲۰۰ هزار تن زباله دپو شده و پیمانکار شهرداری برای اجرای طرح نیازمند تعداد زیادی نیروی انسانی است، بنابراین زباله‌گردها می‌توانند در این مکان با تفکیک زباله، از پیمانکار دستمزد آن را دریافت کنند.

وی می‌گوید: شهرداری حتی این آمادگی را دارد تا برای ساماندهی و استقرار شبانه‌روزی و فعالیت زباله‌گردها در کارخانه کمپوست، امکاناتی ازجمله خوابگاه و حمام نیز در این مکان احداث کند.

گزارش از محمدرضا رشیدی، خبرنگار سرویس شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 595864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.