رصد زحل در وضعیت «مقابله» را از دست ندهید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: یکشنبه شب سیاره زحل در فاصله 8.86 AU از زمین قرار خواهد گرفت و قطر دیسک آن یا اندازه زاویه‌ای کیوان ۱۸.۸ ثانیه قوسی و با قدر ۰.۳ در آسمان می‌درخشد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: زمانی که سیاره زحل در مقابل خورشید قرار بگیرد در اصطلاح نجومی به مقابله می‌رسد. یکشنبه _بیست‌وسوم مردادماه_ ارباب حلقه‌های منظومه شمسی در صورت فلکی جدی در کمترین فاصله از زمین، بیشتر اوقات شب قابل مشاهده خواهد بود و حدود نیمه شب به بالاترین نقطه در آسمان می‌رسد. این سیاره از موقعیت رصدخانه لارستان، بین ساعات ۲۰:۲۶ تا ۰۵:۳۷ قابل رصد خواهد بود. هنگامی که تا ارتفاع منفی ۱۰ درجه از افق جنوب شرقی شما افزایش یابد در حدود ساعت ۲۰:۲۶ قابل دسترسی خواهد بود. ساعت ۰۱:۰۲ در موقعیتی ۴۶ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید.

وی افزود: سیاره زحل در وضعیت تقابل، در بیشتر شب قابل مشاهده است. وقتی در آسمان در مقابل خورشید قرار دارد؛ این بدان معناست که حوالی زمان غروب خورشید طلوع می‌کند و تقریباً در زمان طلوع خورشید غروب می‌کند. در نقطه تقابل زمین در میان خطی بین یک سیاره بیرونی و خورشید قرار دارد و ناظر خورشید را در یک سر آسمان و سیاره مقابل را در جهت مخالف می‌بیند. با پایین آمدن سیاره و رسیدن به زیر افق، خورشید دوباره بالای افق ظاهر می‌شود.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: از نظر دستگاه مختصات سماوی، مقابله برای یک سیاره بیرونی زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید و آن سیاره دقیقاً ۱۸۰ درجه در آسمان از هم فاصله دارند. یک‌شنبه شب سیاره زحل در فاصله 8.86 AU از زمین قرار خواهد گرفت و قطر دیسک آن یا اندازه زاویه‌ای کیوان ۱۸.۸ ثانیه قوسی و با قدر ۰.۳ در آسمان می‌درخشد.

وی تصریح کرد: کیوان که سیاره‌ای با حلقه‌های دیدنی و جذاب به عنوان نگین منظومه شمسی در بین سیاره‌ها شناخته می‌شود از یک‌شنبه شب بهترین فرصت برای رصد در آسمان غیر ابری شبانه را برای شما پدید می‌آورد.

کد خبر 595788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.