نفس‌های به‌شماره‌افتاده دالان سبز

درختان خیابان اصلی شهر خوانسار از گذشته‌های دور همچون تاروپود درهم تنیده شده و مفهومی به نام «دالان سبز» را ایجاد کرده است که امروزه چشم هر رهگذری را خیره می‌کند؛ این میراث طبیعی طی سالیان گذشته مورد تعدی قرار گرفته و حیات درختان تنومندش در معرض خطر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درختان بزرگ‌ترین گیاهان زمین هستند که نقش مهمی در اکوسیستم شهری دارند؛ آن‌ها به بهبود شرایط اقلیمی و ایجاد محیطی مناسب برای زندگی انسان‌ها و جانواران کمک می‌کنند. درختان کربن را در بافت‌های چوبی خود ذخیره می‌سازند و اکسیژن را به عنوان یک محصول اضافی به جو بازمی‌گردانند؛ این فرایند فتوسنتزی برای زندگی گیاهان بسیار ضروری است.

درختان نقش بسیار مهمی در چرخه کربن دارند، برگ‌های آن‌ها به عنوان یک فیلتر جهت حذف آلاینده‌های اتمسفری عمل می‌کنند؛ این موضوع به ویژه در مناطق شهری بسیار حائز اهمیت است، اما امروزه گویا تنها دیوارها، ساختمان‌ها، ماشین‌ها، تابلوهای بزرگ و باندهای فرودگاه به جای گیاهان و درختان کاشته شده است؛ درختان شهری سریع‌تر از آنچه تصور می‌کنیم در حال از بین رفتن هستند و شاهد از بین رفتن تعداد زیادی از درختان مناطق شهری هستیم.

بعضی مواقع حتی درصورتی‌که درختان جایگزین نیز کاشته شوند، اغلب گونه‌هایی از درختان هستند که چندان رشد نخواهند کرد. این درختان مزیتی برای سیستم اکولوژیکی ندارند. امروزه بیشتر ما به‌دنبال داشتن خانه‌ها، ماشین‌ها و سایر وسایل لوکس زندگی خود هستیم، درحالی‌که اصلاً اهمیتی به محیط‌زیست اطراف خود نمی‌دهیم و به همین دلیل مسئول نبود تعادل در طبیعت هستیم.

قطع درختان باعث بروز خطراتی برای سلامت و رفاه ما انسان‌ها می‌شود، مزایای درختان در مناطق شهری به خوبی شناخته شده است. اکنون می‌دانیم که درختان تا چهار درجه سانتی‌گراد دمای مناطق شهری را کاهش داده است؛ درختان مناطق شهری آلودگی‌هایی شیمیایی و صوتی را کاهش می‌دهد و توانایی آن‌ها وابسته به حجم و اندازه این درختان است.

شهر خوانسار در منطقه‌ای کوهستانی و در دامنه کوه‌های زاگرس قرار گرفته است؛ این باغشهر را به زیبایی درختان تنومندش که بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد، می‌شناسند. درختان تنومند دالان سبز سلامتی، تولید انرژی، نشاط اجتماعی و اقتصاد گردشگرمحور را به دنبال دارد.

زندگی در خوانسار با وجود درختانی که در گذر زمان در یکی از خیابان‌های شهر، دالانی سبزرنگ را به تصویر کشیده‌اند لذت‌بخش است، اما طی سال‌های اخیر اره‌برقی نفس را از جان این درختان گرفته تا به جای درختان سر به فلک کشیده، آپارتمان‌ها را در حاشیه خیابان نظاره‌گر باشیم. هر ساله در فصل پاییز شاخه‌های درختان کهنسال به بهانه‌های مختلف هرس می‌شود.

دالان سبز خوانسار توسعه یابد

عباس مخالفی، شهروندان خوانساری می‌گوید: از سرنوشت این میراث طبیعی نگران هستیم؛ کاش درختان سایر خیابان‌های شهر به درختان خیابان اصلی بپیوندد تا دالان سبز شهر خوانسار توسعه یابد.

وی می‌افزاید: شهرداری باید درختان تنومند شهر را شناسنامه‌دار و از هرس آن‌ها جلوگیری کند؛ درختان می‌توانند خیابان‌ها را زیباتر سازند، حتی در حد امکان باید درختان این مناطق را حفظ کرد.

ضرورت کاشت درخت در اطراف آپارتمان‌ها

حسین دهاقین یکی دیگر از شهروندان خوانسار می‌گوید: کاشت درخت باید در اطراف جوامع بزرگ و آپارتمان‌ها انجام شود و باید به طور منظم از آن‌ها نگهداری کرد؛ البته همه باید با کمک‌های مالی خود در کاشت درختان در مناطق خیابانی سهم داشته باشیم و در کاشت درخت تلاش کنیم؛ چون زمین محل زندگی ما است و هر کسی باید در حفظ آن کوشا باشد.

وی می‌افزاید: خوانسار از دید عموم، فضایی بانشاط برای گردشگری و از نظر بسیاری از ساکنان درون و حاشیه آن، محلی برای کسب درآمد و امرار معاش است اما ارزش‌های علمی، اقتصادی و گردشگری تنها بخشی از کارکردهای مهم باغشهر خوانسار است؛ حتی کشورهای توسعه‌یافته براساس تجاربشان به اهمیت پوشش سبز زمین پی برده‌اند و همواره به دنبال بهبود کمی و کیفی آن هستند.

طرحی برای جلوگیری از قطع درختان دالان سبز

مهدی احمدی شهردار خوانسار می‌گوید: دالان سبز خوانسار با عنوان جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد شهر و خط قرمز شهرداری است؛ بنابراین حفظ آن مطالبه شهروندان بوده و در دستور کار شهرداری قرار دارد.

وی ادامه می‌دهد: به منظور جلوگیری از نصب پرچم به درختان دالان سبز در مناسبت‌های مختلف و حتی ایام محرم و صفر به هیئت‌های مذهبی تذکر دادیم تاآنجاکه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، شاهد میخ‌کوبی به درختان دالان سبز خوانسار و حتی سایر درختان شهر نبودیم.

شهردار خوانسار از اجرای طرح شهرسازی در خیابان امام شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: این طرح به منظور جلوگیری از آسیب به درختان دالان سبز و رشد کافی است که در مدیریت دوره ششم به تصویب شورای شهر رسیده است.

احمدی می‌افزاید: یکی از ضوابط طرح ساخت پلکانی واحد ساختمان است، یعنی صدور پروانه ساخت طبقه دوم با رعایت سه متر عقب‌نشینی صادر می‌شود، این طرح در حال تهیه و تا سه ماه آینده اجرا می‌شود.

دالان سبز از شاخصه‌های شهر خوانسار است

عباس نوروزی، مسئول فضای سبز شهرداری خوانسار اظهار می‌کند: یکی از شاخصه خوانسار دالان سبز آن است. دو کیلومتر خیابان اصلی شهر به واسطه درختان تنومند و کهنسال و در هم تنیده شده، دالان سبزی تشکیل دادند که طراوت و خنکی خاصی به شهر بخشیده است.

وی می‌افزاید: این درختان به دلیل تردد زیاد آسیب‌پذیر هستند و قطع درختان دالان سبز از سوی افراد سودجو به دلیل مجاورت در خیابان مرکزی شهر امکان‌پذیر نیست.

مسئول فضای سبز شهری شهرداری خوانسار با بیان اینکه صد هزار درخت در فضای سبز شهری وجود دارد، خاطرنشان می‌کند: شرایط آب و هوایی و خاک مناسب و تغذیه آب همیشه جاری موجب حفظ سرسبزی دالان سبز است.

نوروزی تصریح می‌کند: ازآنجاکه این درختان جزو میراث معنوی و طبیعی شهر به شمار می‌رود، در راستای حفظ درختان تاکنون طرح شناسنامه‌دارشدن پنج هزار درخت موجود در خیابان امام و شهدا و آیت‌الله خوانساری و علوی و سرچشمه خوانسار انجام شده است.

وی می‌گوید: جلوگیری از قطع غیرقانونی، تعیین مقدار سن درخت و برنامه‌ریزی در جهت آبرسانی، تغذیه مناسب و مبارزه هوشمند با آفات و بیماری‌های گیاهی مزایای شناسنامه‌دار شدن درختان عنوان کرد.

مسئول فضای سبز شهرداری خوانسار با اشاره به اقدامات شهرداری در راستای حفظ درختان شهر، اضافه می‌کند: به منظور شناسایی آفات درختان خشکیده شهر با دعوت از گروه گیاه پزشکی جهاد کشاورزی کرج طرح آزمایشی روی خاک این درختان انجام، اما هنوز جوابیه دریافت نشده است.

وی با اشاره به جمع‌آوری روزانه ۱۵ تن زباله از سطح شهر، تصریح می‌کند: در محله سنگ‌شیر و خیابان دانشگاه، کانکس جمع‌آوری پسماندهای قابل بازیافت مستقر است؛ همچنین پیمانکار بازیافت در سطح شهر به جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت مشغول است. شهروندان در صورت بروز مشکلات با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند، به زودی طرح تفکیک پسماند زباله‌های خشک و تر از مبدأ آغاز می‌شود.

کد خبر 595745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.