لاک‌پشت‌ها تغییر جنسیت می‌دهند؟!

آبخیزداری و آبخوان‌داری راه مهار سیلاب، رسیدن آلودگی‌های نفتی به عسلویه، تغییر جنسیت لاک‌پشت‌ها با "گرمایش جهانی"، تصادف هشت یوزپلنگ ایرانی، تشکیل کمیته مشترک آبی ایران و ترکیه، ایران جزو ۱۰ کشور نخست تولید پسماند پلاستیکی را در بسته محیط‌زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نادری مشاور و رئیس حوزه ریاست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در رابطه با تأثیر سیلاب‌ها در بازیابی آبخوان‌های زیرزمینی، اظهار کرد: اوضاع کشور ما در زمینه ذخیره آب پشت سدها، سطح ایستابی آبخوان‌ها و نرخ فرونشست به شدت بحرانی بود و سیلاب‌های اخیر تا حدودی این موارد را احیا کرد. این سیلاب آورده‌های زیادی به جا گذاشت که اگر ما با در نظر گرفتن طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و نگاه جامع‌نگر به آن توجه می‌کردیم، می‌توانستیم خسارات سیل را به حداقل برسانیم و حداکثر استفاده را از آورده‌های آن داشته باشیم.

وی ادامه داد: تقریباً همه نقاطی که سیلاب سبب خسارات در کشور شده نقاطی بود که ما به بستر طبیعت تجاوز کردیم. در بسیاری از روستاهایی که حریم رودخانه حفظ شده بود به هیچ وجه آسیبی وارد نشد و خسارات در نقاطی بود که با ایجاد سازه‌های مسکونی، صنایع، تفریحی در بستر رودخانه‌ها به حریم آن تجاوز کردیم و یا برداشت شن و ماسه را انجام دادیم.

مشاور و رئیس حوزه ریاست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: سیلاب اخیر در کشور به ما گوشزد کرد که محور اصلی در مهار سیلاب باید موضوعات آبخیزداری و آبخوان‌داری باشد و سدسازی در اولویت بعدی و تکمیل‌کننده بحث‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری باشد اما متأسفانه در حال حاضر این مورد در کشور ما برعکس است. دستورات رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر تبیین لایحه آبخیزداری قابل تقدیر است اما این مهم نباید ما را از "اصل حکمرانی مدیریت شده آب" دور کند.

نادری با تأکید بر لزوم پرداختن به اصل «حکمرانی مدیریت شده آب» گفت: اینکه مانند سال‌ها ۹۷ و ۹۸ سیلی بیاید و تمام توجهات و مدیریت منابع آبی را به سمت مباحث آبخیزداری ببرد و مجدداً در دوره خشکسالی توجهات به سمت و سوی دیگری برود حکمرانی صحیحی نیست. حکمرانی صحیح آب باید جدای از خشکسالی و ترسالی باشد و منابع آبی را به نحوی مدیریت کند که وابسته به این شرایط نباشد.

وی افزود: پس از وقوع سیلاب‌های سال ۹۷ و ۹۸ دولت گذشته موضوع ترسالی را مطرح کرد و بیشتر سیاست‌های حکمرانی آب را به سمتی برد که تقاضا را افزایش دهد. به عنوان مثال کشت برنج را که در بسیاری استان‌ها ممنوع شده بود مجدداً قانونی کرد و صنایع را توسعه داد اما دیدیم که در کمتر از دو سال مجدداً به شرایط فوق بحرانی خشکسالی برگشتیم. باید از این مورد درس بگیریم و بار دیگر این اشتباه را تکرار نکنیم و توسعه را بر مبنای تطابق با آمایش سرزمین انجام دهیم.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: جدای از لایحه آبخیزداری حکمرانی صحیحی لازم داریم تا تبادل منطقی میان بخش‌های تولید و مصرف آب داشته باشیم. نباید فراموش کنیم که ایران در مدار بیابانی، خشک و نیمه خشک دنیا واقع شده و باید همواره آمادگی مقابله با انواع خشکسالی‌ها را داشته باشیم و بر مبنای اقلیم کشور تصمیم به اتخاد سیاست‌ها و راهکارهای مقابله با بحران کم‌آبی باشیم.

آبخیزداری و آبخوان‌داری راه مهار سیلاب/ایران جزء ۱۰ کشور نخست تولید پسماند پلاستیکی

آلودگی‌های نفتی به عسلویه رسید

مصطفی موذنی رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان عسلویه گفت: آلودگی نفتی ساحل کنگان در سواحل پارک ملی دریایی نایبند نیز رؤیت شد.

وی افزود: درپی پایش‌های مستمر مأمورین یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان عسلویه آلودگی نفتی در سواحل پارک ملی دریایی نایبند رؤیت شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان عسلویه اضافه کرد: این نوع آلودگی که اولین بار در سواحل شهرستان کنگان مشاهده شد بود به سواحل شهرستان عسلویه نیز رسید.

وی تصریح کرد: موضوع با سرعت به اداره بنادر و دریانوردی شهرستان به‌عنوان متولی پاکسازی آلودگی‌های نفتی و بخشدار چاه مبارک جهت همکاری اطلاع رسانی شد و تیم تخصصی به محل اعزام شده‌اند.

موذنی گفت: با توجه به افزایش دمای هوا لکه‌های نفتی به صورت پراکنده و قطره‌ای در برخی سواحل مشاهده شد که پاکسازی آن‌ها به سختی امکان‌پذیر است.

وی اظهار کرد: هم اکنون نیروها جهت پاکسازی اولیه به منطقه اعزام شده‌اند و منتظر نتیجه بررسی کارشناسی متخصصان اداره بنادر و دریانوردی در این زمینه هستیم.

آبخیزداری و آبخوان‌داری راه مهار سیلاب/ایران جزء ۱۰ کشور نخست تولید پسماند پلاستیکی

"گرمایش جهانی" جنسیت لاک‌پشت‌ها را تغییر داده است!

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که گرمایش جهانی جنسیت نوزاد لاک‌پشت را تغییر داده و تعداد لاک‌پشت‌های نر را به صفر رسانده است!

دانشمندان آمریکایی که روی لاک‌پشت‌های دریایی و تخم‌هایشان مطالعه می‌کنند، طی چهار سال گذشته هیچ لاک‌پشت دریایی نری را در ساحل فلوریدا پیدا نکرده‌اند و تنها لاک‌پشت‌های دریایی ماده را در این منطقه مشاهده کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد علت این پدیده مربوط به افزایش دمای شن و ماسه، ناشی از گرمایش جهانی باشد.

در رابطه با این موضوع، «بت زیرکلباخ» مدیر کلینیک لاک‌پشت‌های دریایی در فلوریدا گفت: با توجه به اینکه جنسیت لاک‌پشت‌های دریایی با دمای شن و ماسه تعیین می‌شود، تغییرات آب‌وهوایی بر لاک‌پشت‌های دریایی تأثیر می‌گذارد. ما دریافتیم که هرچه شن و ماسه گرم‌تر باشد، نسبت لاک‌پشت‌های ماده بیشتر است.

وی اظهار کرد: لاک‌پشت‌های ماده در هوای گرم و لاک‌پشت‌های نر در هوای سرد به دنیا می‌آیند، بنابراین ماده‌ها در تابستان گرم افزایش می‌یابند و نکته ترسناک این است که چهار تابستان اخیر در فلوریدا گرم‌ترین تابستان تاریخ بوده است.

بنا به اظهار وبگاه اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA)، اگر تخم لاک‌پشت در دمای کمتر از ۲۷.۷ درجه سانتی‌گراد پرورش یابد، لاک‌پشت نر است اما در دمای بیش از ۳۱ درجه، لاک‌پشت‌ها ماده هستند.

آبخیزداری و آبخوان‌داری راه مهار سیلاب/ایران جزء ۱۰ کشور نخست تولید پسماند پلاستیکی

تلف شدن ۸ یوزپلنگ ایرانی تاکنون در تصادفات / راه حل نجات یوزها

کامبیز برادرانی پژوهشگر حیات وحش و فعال محیط‌زیست با ابراز تأسف از سانحه تصادف منجر به تلف شدن توله یوز آسیایی در محور میامی-عباس آباد، افزایش دوربین‌های نظارتی کنترل سرعت در زیستگاه توران در این محور را خواستار شد. این هشتمین یوزی است که در یک دهه اخیر در کشور بر اثر تصادف از بین رفته است.

وی با بیان اینکه این یوز تلف شده نگون بخت، نابالغ بوده است، اظهار کرد: بر اساس شناسایی خال‌ها توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی احتمالاً از افراد شناسایی شده منطقه توران نبوده است.

این پژوهشگر حیات‌وحش با اشاره به اینکه به دلیل له‌شدگی ناحیه زیر دم حیوان، شناسایی جنسیت هنوز ممکن نیست، افزود: بنا به گزارش رسیده محل تصادف از سمت تهران به مشهد، بعد از میامی در فاصله ۱۵ کیلومتری فنسی است که برای کنترل تصادفات جاده‌ای یوزها در محل کشیده شده است.

برادرانی تصریح کرد: فنس‌کشی‌ها مسیرهایی که یوز از آن عبور کرده و وارد جاده می‌شود را مسدود می‌کند و در واقع یوز را به روگذرها (پل) و زیرگذرهایی که وجود دارد، هدایت می‌کند و این همان کاری است که در همه دنیا پیش‌بینی و برای جلوگیری از تلفات جاده‌ای حیات وحش پیشنهاد می‌شود.

وی اضافه کرد: البته در برخی کشورها دیوار را مناسب‌تر می‌دانند؛ چرا که برخی حیوانات توانایی دیدن فنس را ندارند و ممکن است با آن برخورد کنند و متخصصان حیات وحش و محیط زیست طبیعی به همین خاطر دیوار را پیشنهاد می‌دهند که البته دیوارکشی نیز باعث تخریب منظر جاده می‌شود.

این فعال محیط‌زیست افزود: به عنوان پیشنهادی بینابینی می‌توان در طراحی فنس به شکلی عمل شود که با استفاده از رنگ‌هایی جلب توجه کرده و مانع برخورد حیوانات با آن شوند.

برادرانی با بیان اینکه محدوده فنس کشی شده موجود در محور میامی به کاهک و عباس آباد نیز ناقص است عنوان کرد: از کل این مسیر پر خطر، فقط چهار کیلومتر در هر طرف جاده فنس کشی شده و بخش‌هایی از این فنس کشی ناقص و محدود هم دزدیده شده است.

وی با تأکید بر اینکه فنس کشی بدون حفاظت و در معرض خطر سرقت و فاقد روگذر و زیرگذر مناسب برای عبور و جابجایی حیات وحش به دو طرف جاده، فایده‌ای ندارد بیان کرد: بهتر است فنس‌های باقی مانده در حاشیه جاده در محدوده‌ی کریدور جمع‌آوری شوند و نورانی کردن کل مسیر پر خطر کریدور با سیستم روشنایی قوی و پرنور برای جابجایی یوزها بین دو طرف جاده و البته اعمال محدودیت سرعت با نصب دوربین‌های کنترل سرعت و ثبت میانگین در کل مسیر پر خطر کریدورهای عبوری یوزها با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت به عنوان راهکار جایگزین در کوتاه مدت اجرایی شود.

این پژوهشگر حیات وحش با بیان اینکه رانندگان فقط وقتی به دوربین کنترل سرعت نزدیک می‌شوند سرعت محدود و مطمئنه را رعایت کرده بعد از عبور از دوربین با سرعت بسیار زیاد به مسیر خود ادامه می‌دهند خاطرنشان کرد: به همین علت باید در کل مسیر ۴۰ کیلومتری پر خطر کریدور یوز آسیایی محدودیت سرعت اعمال شود.

گفتنی است؛ شب گذشته در محور میامی_عباس‌آباد در استان سمنان یک فرد یوز بر اثر تصادف جاده‌ای تلف شد. بیشتر تلفات حیات وحش به ویژه یوز آسیایی در استان سمنان، در ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر مسیر پر خطر کریدور یوز آسیایی از خارتوران در جنوب جاده به منطقه میاندشت در شمال جاده رخ داده است.

آبخیزداری و آبخوان‌داری راه مهار سیلاب/ایران جزء ۱۰ کشور نخست تولید پسماند پلاستیکی

از حقابه‌های تاریخی و مرزی ایران نخواهیم گذشت / تشکیل کمیته مشترک آبی ایران و ترکیه

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه در جلسه مشترک با اعضای کمیسیون کشاورزی در موضوع حقابه ایران از هیرمند و ارس اظهار کرد: حتی از یک قطره از سهم ملت ایران از حقابه‌های تاریخی و مرزی نخواهیم گذشت.

وزیر امور خارجه با حضور در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، اقدامات ۱۱ ماهه وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی و صادرات محصولات کشاورزی، دیپلماسی آب و مباحث زیست‌محیطی از جمله مقابله با پدیده گردوغبار را تشریح کرد.

امیرعبداللهیان در موضوع حقابه ایران از ارس به تشکیل کمیته مشترک آبی ایران و ترکیه برای اولین بار در ماه‌های گذشته اشاره کرد.

وزیر امور خارجه در موضوع حقابه ایران از هیرمند و ارس تأکید کرد: حتی از یک قطره از سهم ملت ایران از حقابه‌های تاریخی و مرزی نخواهیم گذشت.

ایران جزء ۱۰ کشور نخست در مصرف و تولید پسماندهای پلاستیکی

ایران جزو ۱۰ کشور نخست تولید پسماندهای پلاستیکی

شقایق افشار رئیس اداره حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان، در خصوص مضرات مصرف بی‌رویه پلاستیک اظهار کرد: افزایش جمعیت، تغییر الگوی مصرف و سرعت در زندگی‌های امروزه موجب شده بین مردم به منظور صرفه‌جویی در زمان، رویکرد استفاده از ظروف یک‌بار مصرف و غذاهای بسته‌بندی شده متداول شود.

وی افزود: از طرفی تولید بالا، قیمت پایین و در دسترس بودن ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی و همچنین تغییر الگوی زندگی موجب شده استفاده از این ظروف که غیر قابل بازیافت هستند، معمول شود و جایگزین ظروف پایدار شوند. بنابراین افزایش مصرف ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی منجر به افزایش میزان تولید پسماندهای پلاستیکی شده است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان گفت: سالانه بیش از سه میلیون تن پلاستیک در ایران تولید می‌شود؛ درپی مصرف زیاد ظروف یک‌بار مصرف و کیسه‌های پلاستیکی، سرانه مصرف این اقلام در ایران بالاتر از متوسط و میانگین جهانی است و ایران بین ۱۰ کشور نخست در مصرف و تولید پسماندهای پلاستیکی قرار دارد.

وی تصریح کرد: بر اساس نظر کارشناسان اگر هر خانوار ایرانی روزانه حدود سه کیسه پلاستیکی مصرف کند، با داشتن ۲۵ میلیون خانوار روزانه حدود ۷۵ میلیون کیسه پلاستیکی در کشور مصرف می‌شود که این عدد بسیار بالا است.

افشار اظهار کرد: طبق اعلام دفتر برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد (UNEP) سالانه در دنیا حدود پنج تریلیون تن کیسه پلاستیکی مصرف و حدود ۳۰۰ میلیون تن پسماند پلاستیکی وارد طبیعت می‌شود که ورود این حجم پلاستیک به طبیعت تبعات بسیار منفی برای محیط‌زیست دارد.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با بیان اینکه ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی و کیسه‌های نایلونی فاقد ارزش بازیافت هستند و باید دفع نهایی شوند، گفت: به دلیل پایداری و ماندگاری محصولات پلاستیکی در طبیعت اثرات منفی زیست محیطی زیادی مانند آلودگی خاک و آب، آسیب به چرخه غذای انسان و جانوران، اثر منفی بر بهداشت و سلامت را تحمیل می‌کند و علاوه بر ایجاد منظر نازیبا در طبیعت هزینه‌های مدیریت پسماند را افزایش می‌دهد.

افشار با اشاره به وجود دهه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی افزود: در سال ۱۹۹۷ برای نخستین بار در پی تخلیه پسماندهای پلاستیکی در اقیانوس، لکه بزرگ پلاستیکی در اقیانوس آرام ایجاد شد که این مسأله منجر به افزایش حساسیت‌ها و جلب توجه مجامع علمی و دولتمردان به بحث پسماندهای پلاستیکی شد. در این راستا بنگلادش به عنوان نخستین کشور، استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کرد و به مرور کشورهای دیگر ضوابط یا قوانینی برای ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یا عوارض و مالیات در این خصوص در نظر گرفتند به گونه‌ای که اکنون ۹۴ کشور قوانین یا ضوابطی در خصوص کاهش یا ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی دارند.

وی خاطرنشان کرد: همه این اقدامات در راستای تغییر الگو در مصرف محصولات پلاستیکی به ویژه کیسه‌های پلاستیکی، کاهش ورود این محصولات به طبیعت، توجه بیشتر به این موضوع، ارتقای آگاهی مردم نسبت به مخاطرات زیست محیطی نسبت به استفاده از پلاستیک و ترویج استفاده از محصولات دوستدار محیط زیست از جمله استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای یا کاغذی به جای کیسه‌های پلاستیکی و در نهایت حذف کیسه‌های پلاستیکی انجام شده است.

کد خبر 595663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.