ذوب‌آهن - پرسپولیس/ کلاسیک‌ترین رقابتِ بی‌هیاهو

تیم‌های فوتبال ذوب‌آهن اصفهان و پرسپولیس تهران از ساعت ۱۹ روز شنبه رسما لیگ‌برتر بیست‌ودوم را استارت خواهند زد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فصل بیست‌ودوم لیگ‌برتر فوتبال ایران جام خلیج‌فارس از روز شنبه ساعت ۱۹ بیست‌ودوم مردادماه برای دو تیم ذوب‌آهن اصفهان و پرسپولیس تهران در ورزشگاه فولادشهر و با قضاوت تیم داوری متشکل از موعود بنیادی‌فرد، آرمان اسعدی، قهرمان نجفی و وحید زمانی آغاز خواهد شد.

دو تیم با شرایط کاملاً متفاوتی به استقبال لیگ بیست‌ودوم رفته‌اند و به هیچ‌وجه نمی‌توان ذوب‌آهن و پرسپولیس را با یکدیگر مقایسه کرد؛ پرسپولیس یکی از پرخرج‌ترین تیم‌ها و ذوب‌آهن یکی از کم‌خرج‌ترین تیم‌های لیگ‌برتر هستند که باید خیلی‌زود مقابل یکدیگر صف‌آرایی کنند.

یکی از کم‌تغییرترین تیم‌های لیگ اینجاست!

ذوب‌آهن، با هدایت مهدی تارتار که پیش از پایان‌یافتن لیگ بیست‌ویکم قرارداد خود را تمدید کرد سودای حضور در میان تیم‌های بالانشین را در سر نمی‌پروراند! گاندوهای اصفهانی در فصل گذشته لیگ‌برتر، پس از به فراموشی‌سپردن خاطرات تلخ و دردناک لیگ‌های نوزدهم و بیستم، با یک ثباتی همراه بود و توانست در رده هفتم جدول لیگ را به اتمام برساند. خریدهای هوشمندانه مهدی تارتار در نقل و انتقالات تابستانی و زمستانی که البته انگشت‌شمار بودند باعث شد ذوب‌آهن یقه بسیاری از مدعیان از جمله سپاهان، پرسپولیس و فولاد را بگیرد اما باتوجه به ضعف‌های متعدد در پست‌های مختلف زمان به‌راحتی از پس حریفانش برنمی‌آمد.

گاندوها برای فصل بیست‌ودوم، با حبیب فرعباسی، حامد نورمحمدی، سیدمحمد قریشی، آرمان قاسمی، مسعود ابراهیم‌زاده، محمد سلطانی‌مهر، محمدحسین اسلامی، سعید باقرپسند، سجاد آشوری و محمدامین درویشی تمدید کرد؛ آرمان اکوان، نادر محمدی، امیرحسین جدی، محمدعلی فرامرزی، ادریس رحمانی، امیرمحمد لطف‌پور، مهران نفری، احسان پنشنبه، محمدابراهیم رضازاده و شهرام سالاری را به‌خدمت گرفت و همچنین سجاد دانایی، حسین شنانی، حسین خالقی‌فر، حسین ابراهیمی، عارف رستمی، علی خدادادی، محمد خدابنده‌لو، امیر شبانی و سینا اسدبیگی را نیز از دست داد.

ذوب‌آهن - پرسپولیس/ کلاسیک‌ترین رقابتِ بی‌هیاهو

همچنین مهدی تارتار در کادرفنی خود دست به چند تغییر زد که مهم‌ترینش اضافه‌کردن قاسم حدادی‌فر اسطوره ذوب‌آهن و محمد نوری کاپیتان اسبق پرسپولیس بودند؛ همچنین حسین پاشایی و حسین اینانلو با تمدید قرارداد کنار تارتار ماندند و حسین معمار به‌دلایل شخصی از جمع دستیاران سرمربی ذوب‌آهن جدا شد.

خروجی‌های ذوب‌آهن به‌مراتب بیشتر و نام‌های بزرگ‌تری نسبت به ورودی‌های این تیم در پنجره نقل و انتقالات تابستانی برای فصل جدید هستند؛ ضمن اینکه در میان بازیکنان مهدی تارتار، مدافعان بسیار بیشتر از هافبک‌ها و مهاجمان هستند. باید برای نمایش ورژن جدید ذوب‌آهن چند هفته‌ای صبر کرد اما با توجه به اینکه این تیم ثبات اصلی‌اش را حفظ کرده انتظار می‌رود مانند سال گذشته به‌طور مداوم با عملکرد سینوسی روبرو نشود. البته کارشناسان معتقدند ذوب‌آهنِ مهدی تارتار در همان رتبه فصل گذشته لیگ بیست‌ودوم را به اتمام می‌رساند و اگر چنین کند کار بزرگی نیز انجام داده است.

ذوب‌آهن - پرسپولیس/ کلاسیک‌ترین رقابتِ بی‌هیاهو

هدف قهرمانی با ورودی‌های پرسروصدا و کادرفنی متحول‌شده

پرسپولیس مانند ذوب‌آهن، با همان سرمربی فصل گذشته خود پای به لیگ بیست‌ودوم می‌گذارد؛ یحیی گل‌محمدی پس از مواجه‌شدن با انتقادات فراوان توسط هواداران پرسپولیس، کماکان با حمایت مدیران این باشگاه سکان‌دار قرمزهای پایتخت است و تا حدودی انتظارات وی برای جذب بازیکنان جدید برآورده شده است. نام‌هایی که به‌عنوان بازیکنان جدید پرسپولیس شناخته شدند کاملاً انتظارات هواداران را از این تیم برای قهرمانی بالا برده است که بتوانند همانند سال‌های گذشته و برخلاف فصل پیش، فاتح لیگ‌برتر شوند. هدفی که یحیی به‌شدت آن را پیش گرفته و دیگر نمی‌خواهد قافله لیگ را به رقیب سنتی و یا صنعتی‌های پرهزینه لیگ بدهد تا دوباره محبوبیت خود را نزد هواداران پرسپولیس و همچنین دل آنان را به‌دست بیاورد.

مدیران پرسپولیس به دستور یحیی، علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، دانیال اسماعیلی‌فر، گیورگی گولسیانی، سروش رفیعی، سعید صادقی به‌عنوان بمب نقل و انتقالاتی فصل، سینا اسدبیگی با حواشی فراوان بابت انتقال از ذوب‌آهن به جمع سرخ‌پوشان و محمدمهدی احمدی را به سمت قرمز زنگ پایتخت آوردند. بازیکنانی هم از پرسپولیس جدا شدند؛ رضا اسدی، منوچهر صفروف یکی از دو تاجیکستانی این تیم، رامین رضائیان، حامد لک، احسان پهلوان، سعید آقایی، علیرضا ابراهیمی، علی شجاعی، محمد شریفی و مهدی مهدی‌خانی جداشده‌های قرمزها هستند.

در کادر فنی پرسپولیس تغییرات گسترده‌ای رخ داد؛ اوسمار لوس‌ویرای برزیلی به‌عنوان دستیار یحیی، جایگزین حمید مطهری سرمربی جدید نساجی شد، با جدایی داود فنایی و مظاهر رحیم‌پور، ولسلی ننکنا مربی دروازه‌بانان و په‌په لوسادا مربی‌بدنساز جدید قرار گرفتند، سیدجلال حسینی پس از خداحافظی از دنیای‌فوتبال در قامت مربی مهم‌ترین تغییر کادر فنی به جمع مربیان ملحق شد.

پرسپولیس برای مدعی‌ماندن و پس‌گرفتن قهرمانی لیگ‌برتر، چند فاکتور قابل ترمیم را پیش‌رو داشت؛ با حضور بیرانوند و جذب چند مدافع می‌توان شرایط خط‌دفاعی قرمزها را مناسب دانست؛ با وجود جدایی رامین رضائیان، دانیال اسماعیلی‌فر از همان خط اصفهان - تهران به‌عنوان مدافع راست پرسپولیس معرفی شد، اما سمت چپ با رفتن سعید آقایی و علی شجاعی و حتی مصدومیت وحید امیری همچنان حلقه مفقودشده برای تیم یک‌دست یحیی در خط‌دفاعی است. خط‌میانی قرمزها یکی از بهترین‌ها در بین تمامی تیم‌های لیگ است، تداوم حضور بازیکنان باتجربه و اضافه‌شدن هافبک‌های خلاق جدید، آتش زیر خاکستر پرسپولیس در زمین است. اما همچنان معضل و مشکل بزرگ یحیی، نبود یک مهاجم شش‌دانگ است، مهدی عبدی، شرزود تمیروف و حامد پاکدل تنها مهاجمان قرمزها هستند که قطعاً نمی‌توانند از پس خطوط‌دفاعی سنگین رقیبان به‌راحتی عبور کنند.

البته پرسپولیس توافقاتی با آلف مانگای برزیلی که در کوریتیبا بازی می‌کند داشته و اگر باز هم مانند قضایای کاسیانو و دیگر گزینه‌های قرمزها منتفی نشود می‌توان منتظر پیوستن این مهاجم برزیلی به پرسپولیس باشیم تا بعد از مدت‌ها گل‌محمدی و هواداران این تیم یک‌مهاجم جدید در جمع سرخ‌ها ببینند.

هفته‌اول لیگ‌برتر با وجود بررسی تمامی ابعاد اصلاً قابل پیش‌بینی نخواهد بود؛ تیم‌ها تاکتیک و سیستم‌های مدنظر خودشان را پیدا نکرده‌اند و باشگاه‌هایی مانند پرسپولیس با بیشترین تغییرات دچار ناهماهنگی‌هایی خواهند شد و از طرفی تیمی مانند ذوب‌آهن با ترکیبی تقریباً یکسان با فصل گذشته کماکان می‌تواند روی شمشیر دو لبه حرکت کند.

ذوب‌آهن - پرسپولیس/ کلاسیک‌ترین رقابتِ بی‌هیاهو

همه مصاف‌های ذوب آهن و پرسپولیس

از آنجا که پرسپولیس و ذوب‌آهن، جزو چهار تیمی هستند که در طول تاریخ بیست‌ودو دوره لیگ‌برتر هیچ‌گاه به لیگ‌های پایین‌تر سقوط نکرده‌اند؛ ۴۲ بار در لیگ‌برتر به‌مصاف یکدیگر رفته‌اند که سهم پرسپولیس ۱۶ و سهم ذوب‌آهن ۱۲ پیروزی بوده و ۱۴ دیدار نیز با تساوی به اتمام رسیده است. ضمن اینکه ذوب‌آهن ۲۱ بازی میزبان پرسپولیس بوده و توانسته به ۹ پیروزی برسد، ۸ بار بازی‌هایشان مساوی شده و پرسپولیس فقط ۴ مرتبه موفق به شکست‌دادن ذوب‌آهن در اصفهان شده که در نوع خود بسیار جالب‌توجه و یک رکورد برای گاندوها در شهر خودشان به‌شمار می‌رود.

شاید مصاف روز شنبه، علاوه‌بر اهمیت آغاز لیگ‌برتر، در تقابل بازیکنان نیز مهم باشد؛ داستان جدایی پر از حاشیه سینا اسدبیگی از ذوب‌آهن به مقصد پرسپولیس به یک‌ماه نمی‌رسد و شکایت مدیران ذوب‌آهن از او و تیم جدیدش همچنان یکی از مسائل داغ است و اگر اسدبیگی برابر تیم سابقش به‌میدان برود اوضاع پیچیده‌تر نیز خواهد شد و تهدید ذوبی‌ها به شکایت از پرسپولیس نیز عملی می‌شود.

همچنین با توجه به اینکه تا این لحظه تنها پرسپولیس و ذوب‌آهن از بازیکنان تاجیکی در ترکیب خود بهره می‌برند، رویارویی وحدت هنانوف مدافع تاجیکی پرسپولیس با احسان پنشنبه هافبک هم‌وطنش در ذوب‌آهن می‌تواند تقابلی خاص باشد؛ البته درصورتی‌که هردو مربی آنان را به زمین بفرستد.

طبق اعلام سازمان‌لیگ فوتبال نیز این دیدار مانند سایر بازی‌های هفته‌اول به‌دلیل اختلال در سامانه بلیت‌فروشی الکترونیکی، بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود و باوجود اینکه ذوب‌آهن تمهیداتی اندیشیده بود تا از روز پنجشنبه بلیت‌فروشی در سامانه مخصوص به‌صورت الکترونیکی انجام شود اما این دیدار با سکوهای خالی از تماشاگر انجام خواهد گرفت و قطعاً با جذابیت بسیار کمتر و فضای سرد و بی‌روحی روبرو خواهد شد.

کد خبر 595622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.