توسعه اقتصاد شهری با بهره‌گیری از دانش‌بنیان‌ها

عضو کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد گفت: توسعه اقتصادی را می‌توان در سایه توجه به فناوری و نگاه فناورانه محقق ساخت و برای تحقق این مهم باید به سمت بسط، توسعه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان رفت.

حسین حسامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه شورای ششم شهر مشهد در این دوره سعی داشته است تا نگاه متفاوتی نسبت به حوزه اقتصادی شهر و مدیریت شهری داشته باشد و بر اساس همین رویکرد و نگاه از شهرداری خواسته‌ایم که به واسطه تعریف مدل‌های جدید، شرایط حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران در مشهدالرضا (ع) را تسهیل کند.

وی افزود: باید توجه داشت که در سبد فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشهد طیف و دامنه وسیعی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها گنجانده شده است که می‌تواند پاسخگوی نیازهای مختلفی باشد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه سرمایه‌گذاری، تنها معطوف به حوزه ساختمان نمی‌شود و در این دوره سعی کرده‌ایم که سطح نگاه اقتصادی را فراتر برده و زمینه‌های مختلفی را مورد توجه قرار دهیم، گفت: سرمایه‌گذاران می‌توانند با شناسایی و احصا فرصت‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری از ظرفیت سازمان اقتصادی و سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد بر اساس حیطه کاری و تخصص خود نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه تعریف تعاملات بین مدیریت شهری و سرمایه‌گذاران باید بر مبنای تعامل باشد و منافع دو طرف در نظر گرفته شود، اظهار کرد: بی‌شک، توسعه اقتصادی شهر مستلزم حضور سرمایه‌گذاران است و در این راستا باید جذابیت‌های لازم را نیز فراهم آوریم.

حسامی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری (مدظله)، افزود: یکی از ضرورت‌های امروز، تمرکز بر اقتصاد دانش‌بنیان و تقویت شرکت‌های فعال در این حوزه است، چرا که کارشناسان حوزه اقتصادی و نظریه‌پردازان این حوزه، توسعه فناوری را یکی از مهم‌ترین مسیرهای توسعه پایدار می‌دانند.

لزوم تغییر مشهد به شهری پویا و جریان‌ساز در حوزه اقتصادی

وی با بیان اینکه باید در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گام برداشت، گفت: یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای تحقق این مهم، بسط، توسعه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ توسعه اقتصادی را می‌توان در سایه توجه به فناوری و نگاه فناورانه محقق کرد. در شهر مشهد فرصت‌های بی‌نظیری همچون کارخانه نوآوری داریم و به واسطه دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه فردوسی از حیث بدنه متخصص دانشگاهی نیز شرایط بسیار مطلوبی داریم که باید به بهترین شکل از آن بهره گرفت و بیش از پیش موجبات رشد و اعتلا شهر را فراهم کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: وجود جوانان خلاق، مبتکر و نوآور مشهدالرضا (ع) همواره نقطه قوت این شهر محسوب شده است؛ به نحوی که شاهد آن هستیم که شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان در این شهر شکل گرفته و رشد یافته‌اند و به عنوان اولین‌ها در کشور مطرح بوده و گوی سبقت را از سایر رقبا ربوده‌اند.

وی افزود: شورای ششم و کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر در این دوره، در کنار مانع‌زدایی از سرمایه‌گذاری در شهر و ترغیب سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف بر آن است تا با ایجاد ادبیاتی جدید در این حوزه، فرهنگ جدید مشارکت در اقتصاد را نوید دهد.

حسامی با بیان اینکه ترویج فرهنگ مشارکت اقتصادی بین شهروندان باید در قالب کلید واژه‌هایی همچون کارآفرینی، خوداشتغالی و توجه به اقتصاد دانش‌بنیان دنبال شود، گفت: بهره‌گیری از چنین ظرفیتی زمینه‌ساز حرکت شهر در مسیر صحیح خود است و نازیبایی‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی را به کمک توجه به این مهم می‌توان رفع کرد و مشهدالرضا (ع) را به شهری پویا و جریان‌ساز در حوزه اقتصادی بدل کرد.

روش‌های سنتی در مدیریت شهری کارایی مطلوب ندارد

وی اظهار کرد: یکی از روش‌های کارآمد و نوین که در تمام ارکان و بخش‌های مدیریتی و اجرایی، کلید رفع مشکلات و تحقق‌بخش سیاست‌های تبیینی است، تکیه به ظرفیت فناوری و بهره‌گیری از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان است.

حسامی گفت: شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره بر اساس تأکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله) عزم و توجه مضاعفی به شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه خواهد داشت و بهره‌گیری از علم روز و تکنولوژی را ضرورتی برای اداره بهتر شهر می‌داند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه گام برداشتن در این مسیر مستلزم سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری دقیق و مدونی است که در وهله نخست باید به بیان رویکرد حمایتی خود از حوزه‌های علمی و فناوری و دانش‌بنیان بپردازیم و فعالان این عرصه بدانند که مدیریت شهری حامی آنها است، افزود: به شرکت‌های دانش‎‌بنیان فعال در حوزه مدیریت شهری این اطمینان‌خاطر را می‌دهیم که شورای ششم و مدیریت شهری پشتیبان آنها است؛ برای حل مسائل و رفع معضلات کلانشهری همچون مشهدالرضا (ع) نیازمند نقش‌آفرینی این افراد هستیم و بر این باور هستیم که روش‌های سنتی، کارایی و اثربخشی مطلوب را ندارند و باید به شیوه‌های نو روی آورد.

وی گفت: محورهای مختلفی می‌تواند زمینه و بستر فعالیت‌های مشترک مدیریت شهری با شرکت‌های دانش‌بنیان باشد؛ این فعالیت‌ها با محوریت موضوعاتی همچون مقابله با آلودگی هوا، تحقق شهر هوشمند، شهرداری الکترونیک و ارتقا بهره‌وری می‌تواند اجرایی شود.

کد خبر 595502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.