کلید حل چالش کم‌آبی در خرم‌آباد چیست؟

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری در خصوص خشکسالی احتمالی پیش رو در شهر خرم‌آباد، گفت: کاهش و افزایش نزولات‌ جوی همیشه برای کسانی که در یک سرزمین نیمه‌خشک زندگی می‌کنند وجود دارد و لازم است از روش‌های بهینه برای مدیریت منابع آب شهر استفاده کرد.

سلیمان میرزاپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه عمده چالش شهر خرم‌آباد نبود مدیریت اصولی منابع آب است، اظهار کرد: اگر بتوانیم بارش‌هایی که در فصول بارش در شهر و منطقه داریم و در حوزه نفوذ رودخانه خرم‌آباد که از مرکز شهر عبور می‌کند را مدیریت کنیم، می‌توانیم نیاز شهر را به آب مرتفع کنیم و آبیاری فضاهای سبز را با خیال آسوده‌تری انجام دهیم.

وی کاشت درختان و گیاهان بومی را از دیگر راهکارهای مدیریت منابع آبی دانست و افزود: درختان و گیاهان بومی در طبیعت خرم‌آباد وجود دارد که بدون آب در کوهستان‌ها و اطراف شهر رشد می‌کنند و می‌توان از آن‌ها برای تزئین فضاهای شهری استفاده کرد، زیرا به آب کمتری نیاز دارند.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: چمن‌کاری در فضاهای وسیع که به‌شدت نیازمند آب است، اصولی نیست درحالی‌که می‌توان از فضاهای سنگ‌فرش غیرگیاهی و غیرزنده که نیاز به آب ندارد، استفاده کرد.

میرزاپور تصریح کرد: شهر خرم‌آباد با فقر شدید فضای سبز مواجه است و جایگزین کردن چمن با سایر گیاهان مصنوع و گیاهانی با نیاز آبی کمتر، زمان‌بر است؛ بنابراین در ابتدا باید روش آبیاری و زمان آبیاری را اصلاح کرد و لازم است هندسه و شیب سطوح چمن‌کاری شده مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه با استفاده از روش‌های مختلف می‌توان مصرف آب در فضاهای شهری را به حداقل رساند، تاکید کرد: مدیریت منابع آبی، مدیریت سیلاب‌ها، احداث سدهای آبخیزداری، استخر و چاله‌ها، هدایت روان‌آب‌ها و چشمه‌های شهری که آب آنها در طول هشت تا ۹ ماه سال وارد رودخانه و شبکه فاضلاب می‌شود، نخستین گام در راستای تأمین منابع آبی پایدار است.

کد خبر 595431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.