ضرورت تغییر و تحول اساسی در دستگاه وزارت خارجه

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: معتقدم به تغییر و تحول اساسی به نفع تفکر انقلاب در سیستم دیپلماسی خارجی نیاز داریم، باید برای امتیاز گرفتن پای میز مذاکره برنامه داشته باشیم.

محمود عباس‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تحلیلی از وضعیت مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: بهترین شرایط و وضعیت برای غربی‌ها، فرسایشی کردن مذاکره برای شرطی کردن اقتصاد ایران و تأثیر در معیشت مردم و در نهایت ایجاد نارضایتی، به امید ایجاد تحرکات اجتماعی است.

وی با بیان اینکه غربی‌ها بیشتر نیاز به توافق و مذاکره برای حل مشکلات داخلی خود دارند، ادامه داد: از طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران برگه‌های بسیار خوبی برای امتیاز گرفتن دارد. با توجه به اینکه بعد از اجرای قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملی بخشی از دستاوردهای از دست رفته در طول دوره احیای یک‌طرفه برجام را مجدداً بازیابی کردیم، در زمینه درصد غنی‌سازی، میزان ذخیره مواد غنی شده، تولید سانتریفیوژهای قوی و نسل سانتریفیوژهای قوی‌تر، جمهوری اسلامی ایران همواره در موضع برتری بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: نقدی که امروز به سیستم خارجی کشور وارد است، این است که سیستم نیاز به تغییر و تحول دارد، در صورتی که هنوز در بدنه دیپلماسی سیاست خارجی مبنای فکری بسیاری از نیروهای تأثیرگذار به نوعی با غرب ارتباط دارد و معتقدند بدون ارتباط با غرب نمی‌توان کشور را توسعه داد از این‌رو این تفکر خطرناک است و در دولت انقلابی شایسته نیست چنین سیستم و عواملی در منصب‌های تأثیرگذار حضور داشته باشد.

وی اضافه کرد: امروز به تغییر و تحول اساسی به نفع تفکر انقلاب در سیستم دیپلماسی خارجی نیاز داریم، باید برای امتیاز گرفتن پای میز مذاکره برنامه داشته باشیم. از این رو در طول مذاکرات دوحه و وین با برنامه مدون و هوشمندانه پیش نرفتیم.

عباس‌زاده گفت: نیازمند تفاهم ملی برای مذاکرات هستیم و اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان باید پشت سر این پرونده قرار بگیرند. نشئه ارتباط با غرب برای توسعه کشور کماکان در دیپلماسی سیاست خارجی ما تأثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه وزیر امور خارجه کشورمان انقلابی، متدین و کاردان است اما هنوز تفکر اصیل انقلابی در این سیستم وجود ندارد و تغییر و تحول مورد نظر متناسب با تفکر اصیل انقلاب در سیاست خارجه محقق نشده است و تا زمانی که این اتفاق نیفتد کماکان مشکلاتی را شاهد خواهیم بود.

کد خبر 595422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.