قصه‌گویان آثار علمی خود را به جشنواره بین‌المللی تا ۳۱ مرداد ارسال کنند

دبیر بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: قصه‌گویان آثار خود را در بخش «ملی، آئین سنتی و زبان» تا سی و یکم مرداد و درزمینه «بین‌المللی، قصه ۹۰ ثانیه و پادکست» تا سی و یکم شهریور و آثار علمی خود را از بیست و یکم مردادماه تا پایان این ماه به جشنواره بین‌المللی قصه ارسال کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جشنواره قصه‌گویی در دو بخش ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود که بخش «ملی» شامل قصه‌گویی نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال، بزرگ‌سالان ۱۸ سال به بالا و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها می‌شود و بخش «بین‌الملل» شامل اجرای قصه‌گویان حرفه‌ای ایران و کشورهای دیگر شامل برگزیدگان سطوح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی جشنواره‌های پیشین، قصه‌گویان و مجریان حرفه‌ای و قصه‌گویان علاقه‌مند از سایر کشورها، برگزار خواهد شد.

قصه‌گویان شرکت‌کننده در بخش‌های ملی، بین‌المللی، آئینی سنتی و زبان اشاره باید مخاطب قصه خود را مشخص کنند و در اجرا، سلیقه، ذائقه، درک، حوصله و فهم او را در نظر بگیرند و در صورت اجرای قصه به زبان یا گویشی غیر از فارسی، ترجمه آن به‌صورت مکتوب در اختیار گروه داوری قرار دهند و زمان قصه آنان باید بین ۸ تا ۲۰ دقیقه باشد و قصه‌گویان در بخش رقابتی، تنها مجاز به انتخاب یک قصه هستند و در طی مراحل این بخش نمی‌توانند قصه خود را تغییر دهند و تنها حق شرکت دریکی از این بخش‌ها رادارند؛ اما برای شرکت در بخش‌های دیگر مثل «پادکست قصه‌گویی»، «قصه‌گویی ۹۰ ثانیه» و بخش «علمی» آزاد هستند.

نقالی، پرده‌خوانی و یا شمایل گردانی بخش «آئینی سنتی» جشنواره است

محمد گودرزی‌دهریزی، دبیر بیست‌وچهار مین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اظهار کرد: بخش «آئینی سنتی» شامل اجرای قصه‌گویی با نگاه به سنت‌ها و آئین‌های دینی و ایرانی، دریکی از شیوه‌های نقالی، پرده‌خوانی و یا شمایل گردانی است که نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال و بزرگ‌سالان ۱۸ سال به بالا می‌توانند در آن شرکت کنند.

وی افزود: بخش «قصه‌گویی زبان اشاره» شامل قصه موردنظر با هر قالبی، به زبان اشاره فارسی است و بزرگ‌سالان ۱۸ سال به بالا می‌توانند در آن شرکت کنند.

برگزاری قصه‌گویی ۹۰ ثانیه برای چهارمین سال متوالی

دبیر بیست‌وچهار مین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تصریح کرد: بخش «قصه‌گویی ۹۰ ثانیه» با عنوان «قصه زندگی من» برای چهارمین سال متوالی در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار می‌شود. قصه‌گو در یک ویدئوی ۹۰ ثانیه‌ای، برش یا بخشی از زندگی خود را روایت می‌کند و همه گروه‌های سنی را شامل خواهد شد.

وی افزود: در بخش «پادکست قصه‌گویی» که برای دومین بار است برگزار می‌شود، قصه‌گویان علاقه‌مند سراسر کشور، قصه‌ای را به‌صورت صوتی و در قالب یک پادکست ارائه می‌کنند. زمان پادکست‌ها باید حداقل سه دقیقه و حداکثر ۳۰ دقیقه باشد.

بخش‌های علمی جشنواره

گودرزی تصریح کرد: در بخش «جستار» کارشناسان مسئول، کارشناسان، مربیان مسئول و کارکنان حوزه ستادی کانون، متنی غیرداستانی یا شبه داستانی درباره قصه‌گویی را بر اساس تجربه، ادراک، استدلال و دیدگاه فردی خود به نحوی اقناع‌کننده برای عموم ارائه می‌دهند که حاوی راهکاری برای شناخت موضوع مدنظرشان است.

وی ادامه داد: عموم پژوهشگران نیز می‌توانند نتیجه یک پژوهش را در قالب «مقاله علمی» به جشنواره برای متخصصان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به قصه‌گویی ارائه دهند.

دبیر بیست‌وچهار مین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اضافه کرد: در بخش «کتاب» نیز نویسندگان، پژوهشگران و مترجمان می‌توانند محتوای مکتوب خود درباره قصه‌گویی، قصه شناسی، قصه پژوهی و آموزش قصه‌گویی در قالب یک کتاب نظری تألیفات یا ترجمه‌شده به جشنواره ارائه دهند.

وی اظهار کرد: در بخش «پایان‌نامه / رساله» دانشجویان و دانش‌آموختگان می‌توانند پایان‌نامه و رساله دانشگاهی خود درباره قصه‌گویی، قصه شناسی، قصه پژوهی و آموزش قصه‌گویی را به جشنواره ارائه دهند.

گودرزی تصریح کرد: بخش «رقابتی» بیست‌وچهار مین جشنواره بین‌المللی از بخش رقابتی شامل قصه‌گویی شامل قصه‌گویی ملی، قصه‌گویی بین‌المللی، قصه‌گویی آئینی سنتی، قصه‌گویی زبان اشاره، قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای (قصه زندگی من) و پادکست قصه‌گویی تشکیل‌شده و بخش «غیررقابتی» با عنوان «قصه‌گویی برگزیدگان» و بخش «علمی» این رویداد فرهنگی در بخش‌های جستار، مقاله علمی، کتاب و پایان‌نامه / رساله برگزار می‌شود.

گفتنی است بیست‌وچهار مین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی همچون سال گذشته با محورهای موضوعی امیدها و آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها و ایثار و ازخودگذشتگی (جهاد و مقاومت در عرصه‌های مختلف زندگی) برگزار خواهد شد. همچنین طراحی پوستر بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه بر اساس شعار جشنواره امسال که «قصه صدای زندگی است» شکل گرفت.

در پوستر از تصویرسازی داستان‌های ایرانی و خارجی استفاده‌شده است؛ شازده کوچولو، حسن‌کچل و کلاغی که از شخصیت‌های داستان روباه و کلاغ است و به‌عنوان نماد جشنواره قصه‌گویی کانون سال‌هاست در پوسترهای جشنواره استفاده می‌شود.

پنجره‌هایی که در پوستر دیده می‌شود صدای راوی چه درونی باشد و چه بیرونی، تصویری در ذهن ما ایجاد می‌کند که دریچه‌ای است به زندگی. درواقع داستان‌ها و قصه‌ها، پنجره‌هایی هستند که مناظر دیگر از زندگی را به ما نشان می‌دهند و گاهی ما را به زمان و مکان دیگری می‌برند تا حقیقتی را به زبان روایت ارائه دهند.

قصه و داستان کمک می‌کند تا هرکس بتواند منظره را ببیند و دریافت خود را داشته باشد. علاقه‌مندان در حوزه‌های مختلف می‌توانند با مراجعه به پایگاه جشنواره به نشانی www.kanoonfest.ir نسبت به ثبت‌نام و ارسال آثار خود اقدام کنند.

دبیرخانه مرکزی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تهران با نشانی خیابان دکتر فاطمی، خیابان حجاب، معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تلفن ۰۲۱۸۸۹۷۱۳۶۳ آماده پاسخ‌گویی به سؤال‌ها است.

کد خبر 595300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.