پیاده‌سازی اصول علم شهروندی در اروپا

شهرهای اروپایی بارسلونا در اسپانیا، بوبینی فرانسه، پراگ پایتخت جمهوری چک و روسلاره در بلژیک به زودی امکان بازخورد از اولین نسخه اجرای پروژه علم شهروندی اروپا را برای شهروندان فراهم خواهند آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در اصول علم شهروندی، نوآوری‌هایی ارائه شده است که پیاده‌سازی آن‌ها می‌تواند به ایجاد تغییر رفتار میان شهروندان در راستای بهبود کیفیت زندگی شهری منجر شود، ضمن این‌که آن‌ها را در فرآیندهای تصمیم‌گیری سهیم می‌کند و در نهایت، فراگیری دیجیتالی را در پی خواهد داشت. علاوه بر این، مدیران شهرهای اروپایی در نظر دارند با بهره‌گیری از این اصول، ابزاری برای مقایسه کیفیت هوا در پروژه‌های مختلف شهری را توسعه دهند و از این طریق، بهترین نوآوری‌های علوم شهروندی تا به امروز را ایجاد کنند.

نوآوری‌های علم شهروندی

پروژه CitiMeasure که از سال ۲۰۲۱ آغاز شده و قرار است تا سال ۲۰۲۳ اجرا شود، با هدف اشتراک تجربه‌های متخصصان شهرسازی سراسر اروپا توسعه یافته است. این پروژه از یک رویکرد اشتراکی برای توسعه و بررسی سه ابزار مختلف برای حل چالش‌های رایج در علم شهروندی، یعنی قابلیت مقایسه کیفیت هوا، پتانسیل‌های فراگیری دیجیتالی و اثربخشی این علوم بر تغییرات سیاستی و رفتاری پیروی می‌کند. منشأ پیدایش این پروژه به فعالیت‌های یک گروه خلاق هلندی برمی‌گردد که متشکل از سرمایه‌گذارانی بود که در زمینه توسعه ابزارهای مختلف برای سنجش عملکرد شهروندی فعالیت می‌کردند.

بارسلونا از یک مرکز اداری اختصاصی برای علوم شهروندی در اروپا برخوردار است که در آن متخصصان، اعضای شورای شهر و سایر سرمایه‌گذاران در سه مرحله به ارائه نوآوری‌های مختلف در زمینه بهبود اصول علم شهروندی می‌پردازند. شرکای این مرکز در مورد چگونگی غلبه بر چالش‌های موجود نظیر فرآیندهای رسمی و هنجارهای غیررسمی مؤثر بر رفتاری شهروندی به گفت‌وگو می‌پردازند و می‌کوشند از قابلیت‌های اصول علم شهروندی برای برآورده کردن نیازهای مردم، شناسایی و درک پتانسیل‌های مورد نیاز برای فراگیری دیجیتالی افراد مختلف و در نهایت بهبود سیاست‌گذاری شهری بهره ببرند.

پیاده‌سازی اصول علم شهروندی در اروپا

مدیران روسلاره در فلاندری غربی نیز در نظر دارند دو پروژه علمی شهروندی پیاده کنند که یکی از آن‌ها، بررسی کیفیت هوا را در بر می‌گیرد و دیگری قرار است در زمینه توسعه یک استراتژی ارتباطی مفصل انجام شود.

برنامه‌ریزان پایتخت جمهوری چک از آغاز یک پروژه در راستای ارائه دستورالمعل‌هایی برای فراگیری دیجیتالی خبر داده و مدعی شده‌اند از مهارت متخصصان و دانشجویان خبره در این زمینه بهره خواهند گرفت. این افراد با استفاده از مهارت‌های خود به جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها می‌پردازند و سپس به یک نتیجه‌ کلی برای فراگیر کردن خدمات دیجیتالی می‌رسند.

بوبینی، شهری در سن-سن-دونی در ناحیه ایل-دو-فرانس به زودی میزبان پروژه جدیدی برای بهبود کیفیت هوا خواهد بود که مبتنی بر دستورالعمل‌های علم شهروندی پیش خواهد رفت. در این رابطه، داوطلبانی از خود شهر می‌توانند ایده‌های خود را ارائه دهند که عملکرد این افراد حین انجام و پس از پایان پروژه مورد نظارت مدیران شهر قرار خواهد گرفت.

کد خبر 595296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.