۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
پلیس ساختمان کیست؟

یک کارشناس شهرسازی گفت: پلیس ساختمان ماموری است که از فرایند ساخت‌وسازها گزارش تهیه می‌کند، از تغییر غیرمجاز کاربری‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد و رعایت اصول فنی و شهرسازی و بهداشتی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پلیس ساختمان، مأمور واحدی در شهرداری است که وظیفه بازرسی و سرکشی از شهر جهت جلوگیری از تخلفات مختلف در حوزه شهر را برعهده دارد تا شهر به مکانی زیبا و امن برای شهروندان تبدیل شود.

وی افزود: در میان عوامل تأثیرگذار در شهرها همانند محیط‌زیست شهری، حمل‌ونقل، ایمنی و برنامه‌ریزی شهری عامل بسیار مهمی است که تأثیر فزاینده و تعیین‌کننده‌ای روی دیگر عوامل زندگی شهری دارد.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه افرادی با عنوان پلیس ساختمان برای نظارت بر ساخت‌وسازها تعیین شده‌اند، خاطرنشان کرد: پلیس ساختمان مأموری است که از فرایند ساخت‌وسازها گزارش تهیه و از تغییر غیرمجاز کاربری‌ها جلوگیری می‌کند و رعایت اصول فنی و شهرسازی و بهداشتی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

مؤمنی تصریح کرد: این مأمور شهرداری از ساخت‌وسازهای غیراصولی و احداث بناهای ناایمن جلوگیری می‌کند. پلیس ساختمان وظیفه دارد عملیات‌های ساختمانی بدون مجوز را متوقف و زمین‌خواران و بنگاه‌های غیرمجاز املاک که اقدام به تغییر کاربری و خرید و فروش غیرمجاز اراضی می‌کنند را شناسایی و به مراجع قانونی معرفی کند.

وی ادامه داد: شکایت تنظیم شده توسط پلیس ساختمان به مراجع قضائی منتقل و صاحب ساخمان موظف به اصلاح بنا یا توقف در ساخت می‌شود.

این کارشناس شهرسازی گفت: چنان‌چه مأمور شهرداری وظایف خود را به درستی انجام ندهد، منجربه آسیب‌های جبران‌ناپذیر می‌شود. مأمور ساختمان باید مشکلات را در پرونده ساختمان لحاظ کند. پس از اینکه ساخت ساختمان پایان یافت، صاحب ساختمان می‌تواند بعضی از این مشکلات را با جریمه نقدی برطرف کند.

کد خبر 595206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.