تبدیل ماسک‌های یک‌بار مصرف به مبلمان شهری در پرتغال

شهرداری سینترای پرتغال برای ترویج اقتصاد دایره‌ای و کاهش ضایعات منسوجات که پس از همه‌گیری کرونا به علت استفاده از ماسک‌های یک‌بار مصرف افزایش داشته است، طرح تبدیل آن‎ها به مبلمان شهری را به راه انداخته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خدمات آب و بهداشت شهری سینترا (SMAS Sintra) در پرتغال، یک پروژه آزمایشی را همراه با سایر نهادها رهبری خواهد کرد که با اجرای آن، ماسک‌های یک‌بار مصرف به مبلمان شهری تبدیل خواهد شد. این پروژه "بازیافت و ارزش‌گذاری ماسک‌ها و منسوجات" نامیده می‌شود و هدف آن نشان دادن نیاز و امکان تجدیدنظر بر جنبه "یک‌بار مصرف بودن" اقلامی مانند ماسک و لباس است.

خدمات آب و بهداشت شهری سینترا با برنامه کاهش ضایعات نساجی موسوم به "سبز باشید" در ترویج آگاهی از اقتصاد چرخشی همکاری می‌کند. این پروژه همچنین شامل بخشی است که بر اساس آن یک فروشگاه اهدایی برای منسوجاتی ایجاد می‌شود که هنوز در شرایط خوبی برای استفاده مجدد هستند.

تبدیل ماسک‌های یک‌بار مصرف به مبلمان شهری در پرتغال

ماسک‌های یک‌بار مصرف رهاشده در محیط‌های شهری، معضلی است که در دوران همه‌گیری کووید -۱۹ به وجود آمده است. ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال طول می‌کشد تا یک ماسک تجزیه شود و به همین علت پروژه سینترا برای از بین بردن این تأثیر منفی زیست‌محیطی، تصمیم گرفت تا به دنبال راه حل باشد.

این پروژه به لطف فرآیند بازیافت در مراکز ذخیره‌سازی نصب شده در ساختمان‌هایی که برای این منظور بازسازی شده‌اند، ماسک‌های یک‌بار مصرف را به عنوان یک فرصت برای اقتصاد مدور در نظر می‌گیرد. خرد کردن و فشرده کردن ماسک‌ها، پلیمری را ایجاد می‌کند که یک پلاستیک مقاوم و بادوام است و برای هر نوع استفاده‌ای مناسب است. به عنوان مثال، می‌توان از این ماده برای ایجاد مبلمان خیابانی، نمادهای شهری، میز، نیمکت‎، گلدان و تابلوهای راهنما استفاده کرد.

این ابتکار دارای دو جنبه است؛ از یک سو، هدف آن جلوگیری و کاهش دفع ماسک در محل‌های دفن زباله یا سوزاندن ماسک‌ها با ارتقای آگاهی شهروندان از دفع صحیح و امکان استفاده مجدد است. از سوی دیگر، این طرح به دنبال ترویج مصرف آگاهانه منسوجات و استفاده مجدد از آنها در یک اصل دایره‌ای است.

تبدیل ماسک‌های یک‌بار مصرف به مبلمان شهری در پرتغال

کد خبر 595191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.