شهرداری نگاه درآمدی به پارکینگ‌های شهر ندارد

رئیس اداره هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: سال گذشته بعضی از پارکینگ‌های شهر اصفهان از جمله ۲۵ آبان، باغ پرندگان، شیخ بهایی، جلفا، اردیبهشت، چمران و پشت‌مطبخ «زیان‌ده» بوده است. شهرداری نگاه درآمدی به پارکینگ‌های شهر ندارد.

مجید عموچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرداری اصفهان ۴۳ پارکینگ با ظرفیت ۹۵۰۰ دستگاه خودرو دارد که از این تعداد، ۱۷ پارکینگ روباز و مابقی مسقف و طبقاتی است.

وی با اشاره به مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر اصفهان برای افزایش نرخ پارکینگ‌های شهرداری، گفت: نرخ قبلی برای خودروهای شخصی در پارکینگ‌های مسقف، در ساعت اول ورود ۱,۲۰۰ تومان و از ساعت دوم به بعد هر ساعت ۸۰۰ تومان بود.

رئیس اداره هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: با تصویب افزایش دو برابری نرخ پارکینگ‌ها، این نرخ برای ساعت اول ورود ۲۴۰۰ و ساعت دوم به بعد هر ساعت ۱,۶۰۰ تومان تعیین شد که این افزایش نرخ هنوز ابلاغ نشده است، اما حتی پس از اعمال افزایش قیمت نیز ارزان‌ترین نرخ پارکینگ شهری را در کل کشور داریم.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ پارکینگ‌های شهری در استفاده از پارکینگ‌ها تأثیری ندارد، اضافه کرد: با وجود افزایش صددرصدی، نرخ پارکینگ‌ها هنوز نرخ بالایی نیست، اما شاید برای خودروهایی که طولانی‌مدت در پارکینگ‌های شهر پارک می‌کنند تأثیر داشته باشد.

عموچی رها شدن بعضی خودروها برای مدت طولانی در پارکینگ‌ها را از مشکلات این حوزه دانست و افزود: خودروهای توقیفی نیز در گذشته در پارکینگ‌های شهر بود و ظرفیت بخشی از پارکینگ‌ها را اشغال می‌کرد که سعی کردیم این معضل را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه برخی شهروندان در مکان‌هایی که پارکینگ وجود دارد، خودرو خود را در حاشیه معابر پارک می‌کنند، گفت: در این خصوص سیاست‌های تشویقی و تنبیهی باید کنار هم باشد، به این معنا که علاوه بر ایجاد پارکینگ، حمل‌ونقل عمومی را نیز توسعه دهیم، زیرا مرکز شهر ظرفیتی دارد که اگر از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم، دچار مشکل می‌شود.

پارکینگ‌های خصوصی تحت نظارت اتحادیه است

رئیس اداره هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان با اشاره به فعالیت پارکینگ‌های خصوصی زیر نظر اتحادیه پارکینگ‌های خصوصی، تصریح کرد: نظارت بر این پارکینگ‌ها بر عهده اتحادیه مربوطه است، اما در سال‌های اخیر تلاش کردیم با آن‌ها تعامل داشته باشیم تا همان ضوابط و مقرراتی که در پارکینگ‌های شهرداری اعمال می‌کنیم، بر این پارکینگ اعمال کنند.

وی با بیان اینکه شهرداری نظارت قوی‌تری روی پارکینگ‌ها دارد، اما از نظر قانونی نمی‌تواند نظارتی بر پارکینگ‌های خصوصی داشته باشد، خاطرنشان کرد: سعی کردیم قیمت پارکینگ‌های شهرداری را با اتحادیه پارکینگ‌های خصوصی یکسان کنیم، اما به لحاظ قانونی نمی‌توانیم نرخی بیشتر از آن‌ها داشته باشیم؛ این اتحادیه نرخ ۲,۵۰۰ تومان برای هر ساعت را مصوب کرد و ما ۲,۴۰۰ تومان را اعمال کردیم که به هم نزدیک است.

وی مجموع هزینه پارکینگ‌های شهرداری اصفهان در سال گذشته را حدود چهار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سال گذشته تعدادی از پارکینگ‌های شهر از جمله ۲۵ آبان، باغ پرندگان، شیخ بهایی، جلفا، اردیبهشت، چمران و پشت مطبخ «زیان‌ده» بوده است، اما درآمد پارکینگ‌های حکیم، طالقانی، کرمانی و هشت‌بهشت بیشتر از هزینه‌های آن بوده است؛ البته شهرداری نگاه درآمدی به پارکینگ‌ها ندارد و بیشتر مدیریت ترافیک در مرکز شهر مدنظر است.

عموچی افزود: در مجموع درآمد منهای هزینه تمام پارکینگ‌های سطح شهر در سال گذشته یک میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با هزینه سرمایه‌گذاری اولیه رقم قابل‌توجهی نیست.

وی با بیان اینکه در اردیبهشت‌ماه امسال حدود ۵۷۰ هزار خودرو از پارکینگ‌های عمومی شهرداری استفاده کرده است، تصریح کرد: میزان استفاده از پارکینگ‌های شهرداری در ماه‌های مختلف سال متفاوت است، به‌طور مثال استفاده از پارکینگ در ایام نوروز بیشتر و در فصولی همچون تابستان یا زمستان کمتر می‌شود.

رئیس اداره هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان اظهار امیدواری کرد: با این افزایش قیمت کیفیت خدمات در پارکینگ‌ها افزایش یابد و رضایت بیشتر شهروندان را نیز داشته باشیم.

کد خبر 595172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.