تمیزترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۲

تمیزی یک منطقه یا کشور تنها به افزایش رضایتمندی و رفاه ساکنان آن منجر نمی‌شود، بلکه جذب گردشگران از سراسر دنیا را نیز در پی دارد؛ آب پاک، هوای غیرآلوده، مدیریت کارآمد پسماندها و فاضلاب کارآمد همگی در بهبود سلامت انسان نقش مهمی ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در کشورهایی با کیفیت هوای مناسب، مردم کمتر در معرض تنفس ذرات معلق قرار می‌گیرند و همین امر، سلامت را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. در چنین شرایطی، ساکنان کمتر به بیماری‌های وابسته به آلودگی هوا نظیر امراض قلبی-عروقی و تنفسی مبتلا می‌شوند، ضمن این‌که از نظر روانی نیز وضعیت قابل قبولی را تجربه می‌کنند. در ادامه به معرفی تمیزترین کشورهای دنیا پرداخته می‌شود که در آن‌ها مؤلفه پاکیزگی، نرخ رضایتمندی شهروندی را به طور قابل‌توجهی افزایش داده است.

تمیزترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۲

سوئیس

سوئیس با شاخص عملکرد محیطی ۸۷.۴۲، در سال ۲۰۲۲ به عنوان پاک‌ترین کشور دنیا شناخته شده است که محققان علت این امر را به وجود جنگل‌های سبز بسیار، حیات وحش و آب‌وهوای عاری از آلودگی آن نسبت داده‌اند. سوئیس در دنیا به عنوان کشوری با زیبایی طبیعی شناخته شده است که محصور در زمین‌هایی از غرب، مرکز و جنوب اروپا است. این کشور یک جمهوری فدرال به شمار می‌رود که ۲۶ ایالت را در بر گرفته است و مدیران آن همگی در شهر برن به عنوان پایتخت غیررسمی سوئیس مستقر هستند. تمیزترین کشور دنیا در جنوب خود با ایتالیا، در غرب با فرانسه، در شمال با آلمان و در شرق با اتریش و لیختن‌اشتاین هم‌مرز است. سوئیس فضایی به مساحت ۱۵ هزار و ۹۵۰ مایل مربع و زمین‌هایی در مجموع به مساحت ۱۵ هزار و ۴۴۳ مایل مربع را در بر گرفته است. علاوه بر این، اگرچه رشته‌کوه آلپ بخش اعظم کشور را در خود محصور کرده است، بیش از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سوئیس سکونت دارند که بسیاری از آن‌ها در زوریخ، ژنو و بازل به سر می‌برند. تمیزترین کشور دنیا به خاطر چشم‌اندازهای بسیار گران‌قیمت خود نیز در سراسر جهان شهرت دارد و در ضمن، این کشور از ۱۵۰۰ دریاچه برخوردار است که هر یک از آن‌ها کمتر از ۱۰ مایل از دیگری فاصله دارد.

تمیزترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۲

فرانسه

فرانسه با شاخص عملکرد محیطی ۸۳.۹۵ به عنوان دومین کشور تمیز دنیا در سال ۲۰۲۲ شناخته شده و این جایگاه خود را مدیون کیفیت بالای هوا، بهداشت آب و شیلات است. فرانسه سومین کشور بزرگ و ثروتمند اروپا به‌شمار می‌رود، ضمن این‌که عنوان جذاب‌ترین منطقه گردشگری سراسر قاره را از آن خود کرده است. علاوه بر این، دومین کشور تمیز دنیا یک منطقه میان‌قاره‌ای به حساب می‌آید که بخش‌هایی از غرب اروپا، آمریکای جنوبی و مناطقی از اقیانوس‌های هند، آرام و اطلس را فرا گرفته است.

فرانسه به مدت چند قرن جایگاه خود را در اروپا به عنوان مرکز هنر، علوم و فلسفه حفظ کرده و میزبان پنجمین میراث بزرگ یونسکو است. همه ساله سیل عظیمی از گردشگران راهی این کشور زیبا می‌شوند و به همین دلیل، فرانسه به عنوان توریست‌پذیرترین نقطه دنیا شناخته شده است.

تمیزترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۲

دانمارک

شاخص عملکرد محیطی در دانمارک، ۸۱.۶۰ است و به همین دلیل این کشور به عنوان سومین منطقه پاک دنیا در سال ۲۰۲۲ شناخته شد. دانمارک در اروپای شمالی یک کشور نوردیک به حساب می‌آید و جالب این‌که به عنوان جنوبی‌ترین کشور اسکاندیناوی شناخته شده است. دانمارک با کشورهای فنلاند، نروژ، سوئد و آلمان هم‌مرز است و جمعیتی حدود پنج میلیون و ۸۱۰ هزار نفر را در بر گرفته است که بیش از ۸۰۰ هزار نفر از آن‌ها در کپنهاگ پایتخت سکونت دارند. نکته جالب توجه این‌که در سال ۲۰۲۲، دانمارک به عنوان دومین کشور شاد دنیا مشخص شد که ساکنان آن در رفاه جسمی و روانی بسیار رضایت‌بخشی به سر می‌برند.

تمیزترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۲

مالت

مالت واقع در جنوب اروپا، کشوری جزیره‌ای است که با شاخص عملکرد محیطی ۸۰.۹۰ توانست جایگاه چهارمین کشور تمیز دنیا را از آن خود کند. طی سال‌های اخیر، دولت تلاش بسیاری برای حفظ محیط زیست پیاده کرده و توانسته است با نظارت‌های بی‌وقفه خود، محیطی بسیار تمیز برای ساکنان سراسر کشور به ارمغان بیاورد. این کشور کوچک فضایی به مساحت ۱۲۲ مایل مربع را در بر گرفته و میزبان حدود ۵۱۵ هزار نفر جمعیت است. والتا، پایتخت مالت، کوچک‌ترین پایتخت اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود، زیرا فضایی تنها حدود ۸۰ هکتار را در بر گرفته است.

تمیزترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۲

سوئد

سوئد با شاخص عملکرد محیطی ۸۰.۵۱ توانست جایگاه پنجم کشورهای تمیز دنیا را در سال ۲۰۲۲ از آن خود کند و جالب این‌که سال‌ها در لیست ۱۰ کشور تمیز دنیا قرار گرفته است. سوئد از کشورهای شمالی اروپا به‌شمار می‌رود که در غرب خود با فنلاند و در شمال با نروژی همسایه است. پنجمین کشور تمیز دنیا، بزرگ‌ترین کشور اروپای شمالی به حساب می‌آید زیرا فضایی به مساحت ۴۵۰ هزار و ۲۹۵ کیلومتر مربع را در بر گرفته است.

تمیزترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۲

کد خبر 595121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.