رشد پرشتاب شهرنشینی زمینه‌ساز معضلات پایتخت

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: کلان‌شهر تهران به عنوان بزرگ‌ترین مرکز شهری خاورمیانه و با رشد پرشتاب شهرنشینی با مشکلات و معضلات کارکردی و کالبدی بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند.

سوده نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مشکلات و معضلات پایتخت در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: کلان‌شهر تهران به عنوان بزرگ‌ترین مرکز شهری خاورمیانه و با روند رو به رشد و پرشتاب شهرنشینی و مهاجرت جمعیت به بخش‌های حاشیه‌ای با مشکلات و معضلات کارکردی، کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گسترده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند.

وی ادامه داد: مسائلی مانند بی‌هویتی و فضای کالبدی ناهماهنگ در بخش‌های قدیمی و فرسوده شهر، آلودگی‌های زیست‌محیطی، حاشیه‌نشینی، تمرکز بیش از اندازه فعالیت‌های رسمی و غیررسمی اقتصادی و صنعتی موجب شده است تا مراکز جمعیتی و شهرهای حاشیه‌ای این کلان‌شهر به تدریج رشد کند و همین امر باعث شده است تاکنون با منطقه شهری در محدوده استان تهران مواجه باشیم که شکل‌گیری آن برای کلان‌شهر تهران پیامدهای خوبی را به همراه نداشته است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اعضای شورای ششم شهر تهران به دلیل اتحاد و یکپارچگی که بین آنها وجود دارد، شعار خدمت به شهروندان را سرلوحه کار و اقدامات خود قرار دادند و جهت محقق شدن این شعار در راستای نظارت و اعمال سیاست‌گذاری‌های لازم از هیچ اقدامی فروگذار نخواهند کرد.

وی افزود: مشکلات، موانع و ابرچالش‌های اجتماعی، فرهنگی، حمل‌ونقل و ترافیک، عمرانی، خدماتی و زیست‌محیطی در شهر تهران همواره مورد بررسی قرار گرفته است و به‌رغم تمام تلاش‌ها و فعالیت‌ها طی ادوار گذشته تا به امروز همچنان با مشکلات، محدودیت‌ها، موانع و تنگناهای متعددی مواجه است، لذا مدیریت شهری نیز باید در تلاش باشد تا این معضلات رفع شود.

نجفی تصریح‌کرد: در سال‌های اخیر تغییر گفتمان شهرداری از سازمان صرف خدماتی به نهادی اجتماعی و توجه و گرایش عمیق به حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و هویتی مطرح شد که منشأ تحولات و تغییرات ارزنده فرهنگی، اجتماعی شهری در مناطق، محلات و نواحی شهر تهران قابل مشاهده است. شورای ششم در این راستا طرح‌هایی را مطرح و ارائه کرده است که بخشی از آنها در حال اجرا شدن است.

وی گفت: با توجه به اینکه تاکنون مدتی است از فعالیت شورای ششم شهر تهران می‌گذرد، لذا تا رسیدن به نقطه مطلوب، ایده‌آل و آرمانی فاصله بسیاری وجود دارد و باید در این مسیر گام برداریم تا به اهداف خود برسیم.

کد خبر 595112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.