لزوم تغییر اساسی نگاه مدیران و شهروندان در مقابله با بحران

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک گفت: نگاه مدیران و شهروندان در مقابله با بحران نیازمند تغییرات اساسی است.

محسن فضلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در سراسر دنیا هیچ سازمانی نمی‌تواند ادعا کند که تجهیزات کاملی برای رویارویی در برابر حوادث ناگهانی را در اختیار دارد، اظهار کرد: شهروندان نباید از مسئولان انتظار سازمان‌های ذی‌ربط داشته باشند در مواقع بحرانی همچون بارندگی‌های شدید، بلافاصله از ورود آب به تک‌تک منازل جلوگیری کنند، زیرا انجام این خواسته ممکن نیست؛ مدیران نیز نباید تنها به دنبال افزایش تجهیزات یا ارائه آمار در این زمینه باشند.

وی افزود: هر چند تجهیز وسایل مقابله با بحران حائز اهمیت است، اما نباید فراموش کرد که حادثه‌هایی همچون سیل و زلزله فراگیر هستند، از همین رو فرهنگ‌سازی و ارائه آموزش‌های شهروندی از اهمیت بسیاری برخوردار است و راهگشا خواهد بود.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک تصریح کرد: حوادث اخیر این نکته را یادآوری کرد که سازمان‌های دولتی باید در زمینه ارائه آموزش‌های شهروندی برای مقابله با بحران‌های طبیعی همچون سیلاب، طوفان و آوارریزی با همکاری نهادهای مردمی و رسانه‌های جمعی به‌ویژه صداوسیما که مخاطبان بیشتری دارد، اقدام جدی انجام دهند.

وی تاکید کرد: ارائه پکیج‌های مختلف آموزشی در محیط‌های شهری اعم از مهدکودک‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، بیلبوردهای شهری و همچنین رسانه‌ها می‌تواند مثمرثمر باشد، البته به‌تازگی طرح‌های همیار آتش‌نشان و محیط زیست آغاز به فعالیت کرده‌اند که در فرهنگ‌سازی‌های آینده بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

فضلی ادامه داد: گذشته از این تجهیزات سازمان آتش‌نشانی اراک به طور کلی به‌روز و مناسب است، اما با وجود ۱۱ ایستگاه عملیاتی در سطح شهر، در مقابله با بحرانی که کل سطح شهر را در برمی‌گیرد و به ۱۷۰ نقطه از شهر آسیب می‌رساند کافی نخواهد بود؛ در این موقعیت اولویت‌بندی عملیات‌ها از اهمیت خاصی برخوردار می‌شود و نجات دهنده خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: برخی افراد هنگام وقوع سیل در شهر اراک به پاساژهای شهر پناه بردند که نرده، حفاظ یا تأسیسات ناامن داشت، اما از نظر استحکام سازه مشکلی نداشت و اقدامی که از طرف شهروندان در زمان بحران در این مورد انجام شد، نابجا نبوده است، هر چند بارش به طور ناگهانی رخ داد و به خاطر بعضی مشکلات همچون گرفتگی ناودان‌ها، آب از بعضی منافذ به داخل نفوذ کرده بود و باعث ایجاد مشکلات جزئی برای شهروندان شده بود.

کد خبر 595101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.