آیا طرف‌های غربی برای توافق در وین اراده دارند؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه برای بازگشت به برجام در طرفین اروپایی اراده کمتری دیده می‌شود، گفت: موضع اروپا همان موضع آمریکا برای رسیدن به توافق جدید با ایران است و ترجیح می‌دهد این اتفاق بیفتد تا اینکه ایران و آمریکا به توافق سال ۲۰۱۵ برگردند.

ثمانه اکوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تحلیلی از مذاکرات احیای برجام و متن نهایی توافق اظهار کرد: طرف اروپایی اعلام کرده است که متنی تهیه کردیم و به ایران دادیم که یا ایران آن را می‌پذیرد یا نمی‌پذیرد و در هر صورت ایران نمی‌تواند در این متن دخالت کند یا اصلاحی انجام دهد. همچنین بیان کردند که در مورد اصلاح متن نهایی توافق نیز، مذاکره نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اگر نتوانیم در متن توافق دخالت یا اصلاحی ایجاد کنیم از اصول اولیه و اصلی مذاکره خارج است، تصریح کرد: متن این توافق هنوز منتشر نشده و به طرف ایرانی هم ارائه نشده است، تنها اعلام کردند که متن اولیه تهیه شده و قرار است در اختیار طرف ایرانی قرار بگیرد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی ادامه داد: توقف در روند مذاکرات به این دلیل است که آمریکا نتوانسته است ایران را نسبت به آنچه در نظر دارد متقاعد کند و اکنون تلاش می‌کند از کارت اروپا علیه ایران استفاده کند.

به گفته وی، توافق مورد نظر اروپا تفاوت چندانی با آنچه آمریکا مطرح کرده بود، ندارد. براساس آنچه در اخبار آمده همه آنچه ایران در توافق مدنظر داشته است باز هم در متن فعلی دیده نمی‌شود.

اکوان اضافه کرد: از آن جایی که آمریکا عضو برجام نیست و نمی‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند، سعی می‌کند کشورهای اروپایی را جلو بیندازد که متنی را به ایران بدهند و اگر ایران نپذیرفت کشورهای اروپایی مانند فرانسه و انگلیس مکانیسم ماشه را فعال کنند.

وی خاطرنشان کرد: از این رو کشورهای اروپایی سعی می‌کنند جلسات متعددی برگزار کنند و مذاکراتی صورت بدهند اما در نهایت متن توافق تغییری نداشته باشد تا پس از مدت اندکی پایان یافتن مذاکرات بدون هیچ نتیجه‌ای را اعلام کنند و تمام تقصیرات را متوجه ایران بدانند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: به نظر می‌رسد طرفین غربی آمادگی لازم برای مذاکرات و برداشتن تحریم‌ها و نیز بازگشت به برجام را ندارند، اما باید دید در ادامه چه اتفاقی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه برای بازگشت به برجام در طرفین اروپایی اراده کمتری دیده می‌شود، ادامه داد: موضع اروپا همان موضع آمریکا برای رسیدن به توافق جدید با ایران است و ترجیح می‌دهند این اتفاق بیفتد تا اینکه ایران و آمریکا بخواهند دوباره به توافق سال ۲۰۱۵ برگردند. از این رو به نظر می‌رسد آمریکا و اروپا در این زمینه با یکدیگر اختلاف نظری ندارند و هر دو تلاش می‌کنند به یک متن و شرایط جدید برای احیای برجام برسند.

کد خبر 595086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.