تفکیک زباله راهی برای کاهش زباله‌گردی

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند گفت: تفکیک زباله از مبداء و ایجاد نظم در انتقال پسماندها نقش مهمی در کاهش فعالیت زباله‌گردها دارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری بیرجند، محمود ظهوری با بیان اینکه تفکیک زباله در مبدا در کاهش پدیده زباله گردی بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: ضروری است که زیرساخت‌ها جهت مدیریت صحیح و اصولی پسماندها فراهم و موضوع تفکیک پسماند از مبدا به شهروندان آموزش داده شود تا انگیزه لازم در آنان ایجاد شود و کمتر شاهد این نوع فعالیت‌ها و معضلات در سطح شهر باشیم.

وی با اشاره به اهداف پیش‌رو در حوزه مدیریت پسماند شهرداری، افزود: راه‌اندازی سوله پردازش، کمپوست و شهرک بازیافت از برنامه‌ها و اهداف این مدیریت است.

سرپرست مدیریت پسماند شهرداری بیرجند با تاکید بر اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا با هدف ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی در شهروندان، خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی مردمی در راستای کاهش تولید زباله، اجرای آموزش تفکیک از مبدا زباله به شهروندان، توسعه مشارکت مردم در تفکیک از مبدا زباله‌های شهری و فرهنگ‌سازی برای کاهش تولید زباله از طریق رسانه‌ها از جمله رویکردهای مدیریت پسماند است.

ظهوری تصریح کرد: طبق ماده ۷ مدیریت پسماند، پسماندهایی همچون سرم و سرنگ و به عبارت دقیق پسماندهای بیمارستانی تا زمانی که تبدیل به پسماند عادی نشود، ساماندهی آن در حیطه مسئولیت شهرداری نبوده و مطابق قانون پسماند از وظایف بیمارستان‌ها است.

وی تاکید کرد: این پسماندها پس از بی ‌خطرسازی به وسیله دستگاه اتو کلاو مراکز تولید، توسط کارکنان حوزه خدمات شهرداری جمع‌آوری می‌شود، زیرا مخلوط کردن پسماندهای پزشکی با سایر پسماندها مطابق ماده ۱۳ قانون مدیریت پسماندها ممنوع است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند تاکید کرد: شهرداری نسبت به پسماندهای ویژه از منظر قانون مدیریت پسماند قبل از بی ‌خطرسازی مسئولیتی ندارد.

ظهوری گفت: شرکت‌های زیر مجموعه محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی این پسماندها را تحویل می‌گیرند و شهروندان در صورت نیاز به راهنمایی در این زمینه می‌توانند با مدیریت پسماند به شماره ۳۱۸۳۰۳۹۰-۲ تماس بگیرند.

وی در خصوص پسماندهای الکترونیکی همچون لامپ‌های سوخته و لامپ‌های فلورسنت، افزود: این پسماندها در دسته پسماندهای ویژه قرار دارد که باز هم در حیطه مسئولیت شهرداری نیست.

کد خبر 595082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.