برگزاری بزرگترین مراسم تعزیه‌خوانی کشور در نوش‌آباد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر نوش‌آباد گفت: بزرگ‌ترین مراسم عزاداری کشور با بیش از یک قرن قدمت در این شهر برگزار شد.

علی مکاریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بزرگ‌ترین مراسم عزاداری کشور با بیش از یک قرن قدمت در شهر نوش‌آباد برگزار شد، این تعزیه از دوران صفویه و قاجار به یادگار مانده و همچنین بعضی بناها و تکیه‌های این شهر به جا مانده از این دوران است.

وی ادامه داد: این مراسم شامل تعزیه‌خوانی، سقاخوانی، کتل، چاوش‌خوانی، خیمه‌سوزی و در کل بازآفرینی حوادث کربلا از ورود قافله امام حسین (ع) به کربلا تا اسارت اهل بیت آن حضرت، بردنشان به شام، بازگشت کاروان اسرا به کربلا و مراسم دفن شهدای کربلا به دست قبیله بنی‌اسد است. مراسم تعزیه معنوی که با قدمت حدود ۱۰۰ سال، یازدهم ماه محرم در شهر نوش‌آباد اجرا می‌شود، به شماره ۵۹۸ توسط میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ثبت ملی شده است.

ریاست کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر نوش‌آباد افزود: هر سال مراسم خیل‌عرب و خیمه‌سوزان هم‌زمان با عصر یازدهم محرم با اجرای بزرگ‌ترین تعزیه در زمینی به وسعت ۳۰ هزار متر مربع همراه برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: مراسم خیل‌عرب، خیمه‌سوزی در مجموعه فرهنگی مذهبی خیمه‌گاه حسینی شهر نوش‌آباد برگزار شد که گروه‌های اجرا، تعزیه شهادت امام حسین (ع) و وداع آن حضرت، مراسم خیمه‌سوزی، غارت اردوگاه امام حسین (ع)، هلهله و شادمانی لشگر ابن‌سعد را اجرا می‌کنند. همچنین پس از ظهر عاشورا بازآفرینی حمله به خیمه‌ها و اسارت اهل بیت (ع)، حضور اعراب بنی‌اسد در قالب مراسم خیل عرب و دفن شهدای کربلا در قالب دو لشگر امام و اشقیا در صحرای کربلا به صورت زنده و طبیعی برای عزاداران از دیگر اجراهای این گروه است.

وی خاطرنشان کرد: آئین عاشورایی نوش‌آباد با بیشترین نفرات، تجهیزات و سواران بر اسب و شتر از دوم ماه محرم شروع می‌شود و تا مراسم خاکسپاری حضرت و سایر شهدای کربلا تا عصر روز دوازدهم محرم در مجموعه فرهنگی–مذهبی خیمه‌گاه حسینی، علقمه و بارگاه امام‌زاده محمدبن‌زید ابن علی ابن ابیطالب ادامه دارد.

کد خبر 595081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.