Gateway؛ پلی برای گسترش توریسم فضایی

«برای اینکه بتوانیم به کره ماه سفر توریستی داشته‌ باشیم، ابتدا باید ایستگاه فضایی دروازه ماه فعال شود و سپس فضانوردان شرایط آن را بررسی کنند تا در صورت امکان طی سال‌های آینده با گسترش این ایستگاه، توریست‌هایی برای مشاهده کره ماه اعزام شوند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، «دروازه ماه» ایستگاه فضایی است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است در مدار ماه ایجاد شود و از آن به عنوان هاب‌ارتباطی برق‌دار شده با نور خورشید، آزمایشگاه عملی، ماژول اسکان موقت و فضایی برای نگهداری سطح‌نوردها و سایر ربات‌ها استفاده می‌شود.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده انتظار می‌رود که این ایستگاه در سال ۲۰۲۴ تکمیل شود و نقش مهمی را در برنامه آرتمیس ناسا ایفا کند. «دروازه ماه» یا Gateway نخستین ایستگاه فضایی محسوب می‌شود که خارج از مدار زمین و در مدار ماه قرار گرفته است و در پروژه دستیابی بشر به سیاره مریخ بسیار حائز اهمیت است. برای کسب آشنایی بیشتر با پروژه «دروازه ماه» و بررسی چالش‌های ساخت ایستگاه فضایی در مدار سیارات دیگر با علیرضا بیات، کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آیا تا به حال ایستگاه فضایی خارج از مدار زمین ساخته شده است؟

خیر؛ تا به امروز هیچ سازمانی نسبت به ساخت ایستگاه فضایی خارج از مدار زمین اقدام نکرده است و تمام ایستگاه‌هایی که تاکنون ساخته شده مانند ایستگاه فضایی روسیه، آمریکا، بین‌المللی و چین در مدار کره زمین قرار گرفته است. تمام ایستگاه‌های فضایی که تا به امروز ساخته شده تنها در فاصله ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار کیلومتری از سطح زمین یعنی در «مدار لئو» قرار گرفته و هیچ ایستگاهی خارج از محدوده نبوده است.

پروژه ساخت ایستگاه فضایی روی کره ماه چیست؟

پروژه جدیدی که در دست احداث بوده و سازمان‌های فضایی پیرامون آن فعالیت می‌کنند تحت عنوان ایستگاه فضایی «دروازه ماه» یا Gateway شناخته می‌شود؛ این ایستگاه فضایی قرار است، فراتر از مدار زمین و در مدار کره ماه قرار بگیرد به همین دلیل به عنوان نخستین ایستگاه فضایی خارج از مدار زمین و نخستین ایستگاه کره ماه نیز شناخته می‌شود.

پروژه «دروازه ماه» چه زمانی تکمیل می‌شود؟

پروژه دروازه ماه که تحت عنوان Gateway نیز شناخته می‌شود به احتمال بسیار تا سال ۲۰۲۴ تکمیل شده و به مدار کره ماه پرتاب می‌شود.

«دروازه ماه» برای انجام چه فعالیت‌هایی کاربرد دارد؟

در رابطه با اینکه چه فعالیت‌هایی را می‌توان با استفاده از ایستگاه فضایی «دروازه ماه» انجام داد، می‌توان به این نکته اشاره کرد که این دروازه می‌تواند واسطه‌ای برای سفر به سیاره مریخ باشد همچنین از این ایستگاه فضایی می‌توان برای نگهداری ربات‌ها، مریخ‌نوردها و ماه‌نوردهایی که در آینده کاربرد دارد، استفاده کرد.

چه کشورهایی در ساخت ایستگاه فضایی ماه همکاری داشته‌اند؟

پروژه «دروازه ماه» توسط همکاری چند کشور در حال راه‌اندازی است و تا به امروز علاوه بر ناسا، آژانس فضایی اروپا، آژانس اکتشافات هوا و فضا ژاپن و ایستگاه فضایی کانادا در تکمیل و راه‌اندازی این پروژه نقش داشته‌اند.

ارتباط پروژه آرتمیس با ایستگاه فضایی دروازه ماه چیست؟

طی پروژه آرتمیس قرار است نخستین زن فضانورد و نخستین انسان رنگی پوست به فضا اعزام شود. در طی مأموریت‌های فضایی که تاکنون وجود داشته تنها در دهه ۷۰ میلادی طی پروژه آپولو نزدیک به ۱۲ نفر به کره ماه قدم گذاشتند، اما از آن زمان تاکنون هیچ انسانی به این کره اعزام نشده و تمام سفرها به صورت مدارگرد، ماه‌نورد و یا ماه‌نشین بوده است. اکنون پس از گذشت حدود ۶۰ سال قرار است انسان به کره ماه قدم گذاشته و تحقیقاتی را انجام دهد.

Gateway همانطور که از نامش مشخص است به عنوان دروازه‌ای به دنیای دیگر شناخته می‌شود و می‌تواند در مدار ماه به عنوان ایستگاه و استراحتگاهی برای فضانوردان استفاده شود تا فضانوردان از طریق این دستگاه به کره ماه قدم گذاشته و تحقیقات خود را انجام دهند؛ البته این ایستگاه به عنوان پلی برای سفر به سیاره مریخ نیز محسوب می‌شود و ممکن است تا سال ۲۰۳۵ انسان بتواند به سیاره سرخ قدم بگذارد.

چه چالش‌هایی پیش‌روی ساخت ایستگاه فضایی Gateway وجود دارد؟

یکی از چالش‌هایی که در ساخت ایستگاه فضایی کره ماه وجود دارد، قراردادن ماژول‌های ایستگاه فضایی در مدار این کره است؛ درواقع امکان اینکه ایستگاه فضایی را به صورت تکمیل شده به مدار ماه ارسال کنیم، وجود ندارد و به همین دلیل باید ماژول‌های آن را طی چند پرتاب در مدار ماه قرار دهیم که این مسئله یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های موجود برای ساخت ایستگاه فضایی ماه است. ماژول‌ها باید در ابتدا در مدار ماه قرار بگیرد و سپس طی فرایندی توسط بازوهایی که معمولاً توسط کشور کانادا طراحی می‌شود به یکدیگر متصل شود.

یکی دیگر از چالش‌هایی که در ساخت دروازه ماه وجود دارد، فاصله‌ای است که نسبت به سطح ماه خواهیم داشت، زیرا در کره ماه جوی وجود ندارد و گرانش این کره نیز بسیار ضعیف است به همین دلیل برای قراردادن ایستگاه فضایی در مدار ماه محاسبات خاصی نیاز است.

آیا پس از تکمیل پروژه دروازه ماه سفر توریستی به ماه امکان‌پذیر خواهد بود؟

برای سفر توریستی به نقاط مختلف فضا از جمله کره ماه باید شرایط ایستگاه فضایی بررسی شود؛ درواقع برای اینکه بتوانیم به کره ماه سفر توریستی داشته‌باشیم، ابتدا باید ایستگاه فضایی دروازه ماه فعال شود و سپس فضانوردان شرایط آن را بررسی کنند تا در صورت امکان طی سال‌های آینده با گسترش این ایستگاه، توریست‌هایی برای مشاهده کره ماه اعزام شوند.

کد خبر 595064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.