مقاومت از سنگ تا موشک/ آینده درخشان گروه‌های مقاومت در فلسطین

یک کارشناس و تحلیلگر مسائل خاورمیانه روند پیشرفت فلسطینی‌ها در افزایش توان دفاعی را توقف‌ناپذیر دانست و گفت: فلسطینی‌ها در این مسیر که با انقلاب سنگ و ابتدایی‌ترین سلاح‌ها آغاز شد، ‌با وجود همه تحریم‌ها، ‌نفوذها، دوربین‌ها و ماهواره‌ها توانسته‌اند به توانمندی‌های کنونی دست پیدا کنند.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص حملات اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه اظهار کرد: از سال ۲۰۰۶ میلادی و ۱۳۸۵ هجری شمسی تاکنون چندین درگیری نظامی بین فلسطینیان و رژیم اشغالگر قدس در غزه اتفاق افتاده است که آغاز آن با جنگ ۲۲ روزه بود و سپس با جنگ هشت روزه، ۵۱ روزه و چندین جنگ دو روزه، یک روزه و ۱۲ روزه در سال گذشته ادامه یافت.

وی درباره نمایش قدرت بازدارندگی فلسطینی‌ها در این جنگ سه روزه، افزود: در درگیری اخیر دو مسئله بسیار مهم اتفاق افتاد، نخست اینکه اسرائیلی‌ها دست به ترور مخفیانه سه تن از فرماندهان جهاد در دو شهر غزه و رفح زدند و هیچ‌گاه تصور نمی‌کردند که فلسطینی‌ها به این سرعت بتوانند دست به عملیات بزنند و این‌گونه شهرهای رژیم اشغالگر قدس را موشک‌باران کنند.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به غافلگیری تل‌آویو از سرعت واکنش نیروهای مقاومت، گفت: در حالی که اسرائیل گمان می‌کرد انتشار خبر ترور چند روز به طول بینجامد، حملات به شهرهای این رژیم آغاز شد و فرصت مخفی کردن تأسیسات خود یا اعلام شرایط فوق‌العاده به شهروندان برای رفتن به پناهگاه‌ها را پیدا نکرد و با افزایش شمار کشته‌شدگان، مجروحان و خسارت‌های مادی در این درگیری روبه‌رو شد.

اثبات ناکارآمدی تجهیزات دفاعی اسرائیل

وی از دیگر پیامدهای منفی این درگیری برای رژیم صهیونیستی را اثبات ناکارآمدی تجهیزات دفاعی آن دانست و ادامه داد: سفر اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به اسرائیل با افتتاح یک سیستم لیزری ضد موشک طراحی شده از سوی آمریکا در سرزمین‌های اشغالی همراه بود و رژیم صهیونیستی انتظار داشت که با استفاده از این تجهیزات جدید بتواند از موشک‌های نیروهای مقاومت در فلسطین در امان باشد، اما در این درگیری حدود هزار موشک به تأسیسات امنیتی اسرائیل اصابت کرد و امنیت این رژیم را زیر سوال برد.

قنادباشی درباره دلایل موفقیت فلسطینیان در این درگیری خاطرنشان کرد: نیروهای مقاومت پس از ترور فرماندهان خود اعلام کردند که خط قرمزی نمی‌شناسند و راهبرد مهم دیگری که اعضای گروه جهاد از آن استفاده کردند این بود که اعلام کردند، یک عملیات تدریجی را در دستور کار دارند و این موضوع اسرائیل را نگران کرد که در صورت به‌کارگیری یک راهبرد طولانی‌مدت در منطقه، مؤسسات آنها تعطیل و ورشکست می‌شود؛ بنابراین ناگزیر به درخواست آتش‌بس شدند.

وی با اشاره به آزادسازی دو تن از اسرای گروه جهاد از سوی رژیم صهیونیستی در چهارچوب پیشنهاد آتش‌بس گفت: نیروهای مقاومت فلسطین فعالیت خود را از سنگ شروع کردند و اکنون به موشک‌هایی رسیده‌اند که حتی از پیشرفته‌ترین سامانه ضد موشکی لیزری نیز عبور می‌کند و این روند بسیار نگران‌کننده‌ای برای اسرائیلی‌ها است.

راندن مهاجم از سرزمین‌های اشغالی با انگیزه‌های بسیار قوی

این کارشناس و تحلیلگر مسائل خاورمیانه، روند پیشرفت فلسطینی‌ها در افزایش توان دفاعی را توقف‌ناپذیر دانست و تاکید کرد: فلسطینی‌ها در این مسیر که با انقلاب سنگ و با چنگ و دندان یعنی ابتدایی‌ترین سلاح‌ها آغاز شد، با وجود همه تحریم‌ها، نفوذها، دوربین‌ها و ماهواره‌ها توانسته‌اند به توانمندی‌های کنونی دست پیدا کنند؛ بنابراین چنین روندی قابل متوقف نیست زیرا از یک انگیزه بسیار قوی در میان میلیون‌ها انسان برخوردار است.

وی ریشه این حالت تهاجمی و دفاعی که اکنون اسرائیل را در موقعیت دفاعی قرار داده است، قدیمی و محکم توصیف کرد و افزود: تلاش برای بیرون راندن اسرائیل از سرزمین‌های اشغالی ریشه در انگیزه‌های بسیار قوی دارد و سرنوشت آن نیز قابل پیش‌بینی است، زیرا وقتی دو گروه روبه‌روی یکدیگر قرار می‌گیرند که یکی از آنها انگیزه‌های بسیار قوی داشته باشد، طبیعی است که توانمندی آن با سرعت بسیار شگفت‌انگیزی رشد یابد.

قنادباشی آینده گروه‌های مقاومت در فلسطین را درخشان دانست و گفت: آینده هر فرد یا گروه برای دستیابی به اهداف خود وابسته به سرعت رشد آن است، بنابراین آینده گروه‌های مقاومت به دلیل داشتن انگیزه قوی، نسل جوان بسیار فعال و کوشای که با وجود همه فشارها و در شرایط نامتعارف و دشوار می‌تواند به توان دفاعی دست یابد، درخشان است و به طور حتم پیروز صحنه خواهد بود.

جایگزینی فرماندهان جدید با توان بالاتر

وی درباره ادامه خطر ترور برای فرماندهان جهاد اسلامی نیز خاطرنشان کرد: در مدت بیش از ۷۰ سال گذشته، گروه‌های جهادی بسیار زیادی بودند که بر ضد اسرائیل جنگیدند و فرماندهان آنها به شهادت رسیدند اما دوباره افراد دیگر جای آنها را گرفتند و این موضوع ادامه‌دار خواهد بود.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل خاورمیانه، تصریح کرد: مسلم است که از میلیون‌ها فلسطینی که در داخل و خارج از این کشور انگیزه آزادی سرزمین خود را دارند فرماندهان جدیدی با توانمندی‌های بالاتر جایگزین خواهند شد.

وی با اشاره به روند مبارزات فلسطینی‌ها با نیروهای اشغالگر قدس، گفت: این روند از سال‌های گذشته تاکنون چندین مرحله را طی کرده است، نخستین مرحله آن بود که فلسطینی‌ها امیدوار به دولت‌های عربی بودند و انتظار داشتند که دولت‌های ارتجاعی عرب پادشاهان دیکتاتور حامی آنها باشند.

قنادباشی خاطرنشان کرد: در دوران قبل از عرفات و ابتدای فعالیت او فلسطینی‌ها به این نتیجه رسیدند که دولت‌های عربی کاری برای آنها انجام نخواهند داد البته در همان مقطع عده‌ای چشم امید به گروه‌های کمونیست و شرق دوختند که آن‌هم به نتیجه نرسید تا اینکه حدود ۳۰ سال قبل دعوت به انتفاضه آغاز شد و مردم به توان دفاعی خود برگشتند.

پیوند میان گروه‌های مخالف اسرائیل و استعمار در منطقه

وی با اشاره به ادامه پیوند گروه‌هایی مانند محمود عباس با ارتجاع عربی گفت: با این وجود اکثریت فلسطینی‌ها امیدی به پادشاه عرب ندارند و کمونیست نیز امتحان خود را پس داده است بنابراین به توان خود متکی شدند اما اتفاق دیگری که در دهه اخیر رخ داده است ایجاد پیوندهایی میان گروه‌های مخالف اسرائیل و استعمار در منطقه است.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل خاورمیانه، این پیوند جدید بین گروه‌های مخالف در منطقه را دارای دو بال دانست و ادامه داد: ارتباطاتی که بین یمنی‌ها، حزب‌الله لبنان و گروه‌های مبارز عراقی و سوری با فلسطینی‌ها شکل گرفته است دو بال دارد، یک بال گروه‌های مردمی است که در داخل انگیزه و امیدی به کمک پادشاهی‌های عرب و دولت‌های کمونیست ندارند و دیگری پیوندهای برادری جدیدی است که به نام همراهی و برادری در محور مقاومت تعریف می‌شود و در درگیری‌های اخیر فلسطین نیز به نفع آن موضع‌گیری کردند.

کد خبر 594896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.