بهترین کیف پول ارز دیجیتال چیست + انواع، امنیت و بررسی

کیف پول ارزهای دیجیتال به صورت نرم افزاری و سخت افزاری برای نگه داری ارزهای دیجیتال و دارایی‌های با ارزش بر روی بلاکچین است.

به گزارش ایمنا، کیف پول ارز دیجیتال ابزاری برای ذخیره‌ی دارایی رمزارز است. این ابزارها علاوه بر ارزهای دیجیتال، سوابق تراکنش و کلیدهای عمومی و خصوصی کاربران (مربوط به بلاک چین) را نیز ذخیره می‌کنند. هر کیف پول ارز دیجیتال دارای یک آدرس عمومی است که از آن به منظور انتقال ارزها به این سیستم استفاده می‌شود.

انواع والت

والت‌های موجود در بازار هر کدام به گروه خاصی از کیف پول‌ها تعلق دارند. در کل، والت‌های رمز ارزی به دو دسته کیف پول سرد (Cold Storage) یا کیف پول گرم (Hot Storage) تقسیم می‌شوند.

  • کیف پول سرد: کیف پول کاغذی (Paper Wallet) و سخت‌افزاری (Hardware Wallet) در این دسته قرار می‌گیرند. کولد والت در واقع یک دستگاه فیزیکی است که رمز ارزهای شما را به صورت آفلاین ذخیره می‌کند. بسیاری از این دستگاه‌ها شبیه به یک USB هستند. این نوع والت‌ها به جهت ویژگی ذخیره آفلاین دارایی‌ها در برابر حملات و هک در امان‌اند.
  • کیف پول گرم: انواع کیف پول‌های نرم‌افزاری مانند تحت وب، دسکتاپ و موبایل در این دسته قرار می‌گیرند. هات والت کیف پولی است که همیشه به اینترنت متصل است. این نوع کیف پول‌ها غالباً نسبت به فضاهای ذخیره‌سازی سرد امنیت کمتری دارند، اما برای استفاده روزمره مناسب هستند.

کیف پول تراست والت (Trust Wallet)

کیف پول موبایل تراست بدون اغراق یکی از بهترین کیف پول‌های بیت کوین است؛ به‌خصوص برای کاربران تازه‌کار. این کیف پولِ کاملاً رایگان که روی اندروید و iOS عرضه شده است، متعلق به بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان، یعنی صرافی بایننس است. با این حال، این نرم‌افزار کلیدهای خصوصی را روی دستگاه کاربر ذخیره می‌کند و به این ترتیب نه بایننس و نه هیچ فرد دیگری به‌جز خود مالک به دارایی‌ها دسترسی نخواهند داشت.

تراست والت که به‌جز بیت کوین از هزاران کوین و توکن دیگر پشتیبانی می‌کند، با بیش از ۱۰ میلیون نصب و امتیاز ۴.۶ در گوگل‌پلی، لقب محبوب‌ترین کیف پول ارزهای دیجیتال را از آن خود کرده است. این کیف پول از تمام قابلیت‌های امنیتی مهم برای یک کیف پول مانند گذرواژه، پین، بک‌آپ، قفل اثرانگشت، قفل چهره (در صورت پشتیبانی گوشی) پشتیبانی می‌کند.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger)

یکی از امن‌ترین گزینه‌ها برای ذخیره بیت کوین، کیف پول سخت‌افزاری است و شرکت فرانسوی لجر (Ledger)، در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده این نوع کیف پول است. کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر، کلیدهای خصوصی را به‌صورت کاملاً امن و آفلاین نگهداری می‌کنند و نسبت به کیف پول‌های نرم‌افزاری، لایه‌های امنیتی بیشتری دارند.

مدل لجر نانو اس (Ledger Nano S) مشهورترین محصول این شرکت است که سال‌هاست از نظر امنیت امتحان خود را پس داده است. این کیف پول با قیمت حدود ۶۰ دلار یکی از اقتصادی‌ترین گزینه‌ها در میان تمام کیف پول‌های سخت‌افزاری است و از فروشگاه‌های معتبر ایرانی هم می‌شود آن را تهیه کرد.

لجر مدل دیگری تحت‌عنوان نانو ایکس (Nano X) دارد که از امکانات بیشتری مانند صفحه‌نمایش بهتر، بلوتوث و باتری برخوردار است. شایان ذکر است هر دو کیف پول از نظر امنیت تقریباً یکی هستند. قیمت مدل ایکس دو برابر بیشتر یعنی حدود ۱۲۰ دلار است. اخیراً مدل جدیدتری هم با نام نانو اس پلاس عرضه شده است که از نظر عملکردی همان کیف پول نانو اس است؛ اما امکانات بیشتری برای مدیریت تراکنش‌ها دارد.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)

شرکت ترزور که دفتر مرکزی آن در کشور چک قرار دارد، اولین سازنده کیف پول‌های سخت‌افزاری بیت کوین برای عموم است. این شرکت هم مانند لجر، کیف پول‌های سخت‌افزاری بسیار امنی می‌سازد؛ اما فروش و مقبولیت کمتری نسبت به لجر دارد.

مشهورترین محصول این شرکت، کیف پول ترزور وان (Trezor One) است که البته در حال حاضر محصول جدیدتری به نام ترزور مدل تی (Trezor Model T) عرضه شده است. این دو محصول از نظر امنیت تفاوت چندانی با هم ندارند؛ اما مدل تی از امکانات جانبی بیشتری برخوردار است. همچنین مدل وان از ریپل و چند ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی نمی‌کند؛ اما مدل تی این ارزها را هم پوشش می‌دهد. قیمت مدل وان ترزور حدود ۵۹ دلار و قیمت مدل تی حدود ۱۹۲ دلار است.

کیف پول سخت‌افزاری ترزور مثل لجر کلیدهای خصوصی را به‌صورت کاملاً امن و آفلاین نگهداری می‌کند و در صورت رعایت برخی جوانب از سمت کاربر، هک‌کردن آن تقریباً غیرممکن است.

کیف پول مای‌سلیوم (Mycelium)

کیف پول مای‌سلیوم یکی از بهترین کیف پول‌های موبایل برای ذخیره‌سازی بیت کوین است که برای هر دو سیستم‌عامل محبوب موبایل یعنی اندروید و iOS در دسترس است.

اگرچه ویژگی‌های ظاهری مای‌سلیوم به‌زیبایی و به‌راحتی کیف پول‌های جدیدتر نیست؛ اما می‌توانیم بدون اغراق آن را یکی از امن‌ترین و حرفه‌ای‌ترین کیف پول‌های بیت کوین بدانیم. این نرم‌افزار اتریوم و توکن‌های مبتنی بر اتریوم را هم به‌فهرست ارزهای خود اضافه کرده است. از مای‌سلیوم می‌شود برای اتصال به کیف پول‌های سخت‌افزاری هم استفاده کرد و همچنین برای خرج‌کردن و انتقال مبالغ داخل کیف پول‌های کاغذی یکی از ابزارهای رایج است. در این کیف پول، کاربر بر کلیدهای خصوصی و دارایی خود کنترل کامل دارد و انواع گزینه‌های امنیتی از جمله PIN در آن تعبیه شده است.

کیف پول ارز دیجیتال چیست

کیف پول بلووالت (BlueWallet)

بلووالت یک نرم‌افزار موبایلی برای دو سیستم‌عامل اندروید و iOS است که فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند. اگرچه پشتیبانی از تنها یک ارز ممکن است یک نقطه‌ضعف تلقی شود، بلووالت امکاناتی برای مدیریت بیت کوین دارد که در کیف پول‌های چندارزی شاهدش نیستیم. از مهم‌ترین ویژگی این کیف پول می‌شود به پشتیبانی از شبکه لایتنینگ اشاره کرد.

همچنین، این کیف پول کاملاً متن‌باز است و کنترل کلیدهای خصوصی را به خود کاربر می‌دهد. برخلاف اغلب کیف پول‌های حرفه‌ای که رابط کاربری مناسبی ندارند، استفاده از بلووالت برای کاربران تازه‌کار هم آسان است. بنابراین اگر به‌دنبال یک کیف پول بیت کوین حرفه‌ای با رابط کاربری نه‌چندان دشوار هستید، بلووالت می‌تواند انتخاب شما باشد.

کیف پول الکتروم (Electrum)

اگر تازه‌کار نباشید و کمی دانش فنی درباره بیت کوین داشته باشید، الکتروم می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. کیف پول الکتروم یکی از قدیمی‌ترین کیف پول‌های بیت کوین است و یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در میان بیت‌کوینرها به‌شمار می‌آید. این کیف پول که کاملاً متن‌باز است، در سال ۲۰۱۱ توسعه داده شد و به‌صورت مداوم توسط جامعه توسعه‌دهندگان آن به‌روز می‌شود.

الکتروم هم برای دسکتاپ و هم برای اندروید عرضه شده است؛ اما فقط نسخه دسکتاپ آن است که از امکانات ویژه و خاص برخوردار است و نصب نسخه موبایل این کیف پول خیلی منطقی نیست.

در الکتروم اختیارعمل زیادی در اختیار کاربر قرار دارد که ازجمله آنها می‌شود به امضای تراکنش، تراکنش آفلاین و کارمزد دلخواه اشاره کرد. با وجود اینکه این کیف پول مانند یک فول‌نود بیت کوین امکانات دارد، حجم بسیار کمی را از کامپیوتر اشغال می‌کند و برای استفاده از آن نیاز به دانلود کل بلاک چین بیت کوین نیست.

امن ترین کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول اکسودوس (Exodus)

امنیت در کنار رابط کاربری جذاب؛ این تعریفی از اکسودوس در چند عبارت بود. اکسودوس یکی از قدیمی‌ترین کیف پول‌های موجود برای ارزهای دیجیتال است و از سال ۲۰۱۵ تاکنون به کاربران ارزهای دیجیتال خدمت‌رسانی می‌کند. این کیف پول در ابتدا فقط برای کامپیوترهای شخصی در دسترس بود؛ اما اکنون در دو سیستم‌عامل محبوب موبایل، یعنی اندروید و iOS هم قابل‌نصب است.

علاوه بر پشتیبانی از بیش از ۱۰۰ کوین و توکن، رابط کاربری زیبای اکسودوس در نوع خود بی‌نظیر است.

اکسودوس در اپ ویندوزی خود دسترسی کاربران با آی‌پی ایران را مسدود کرده است و برای استفاده از آن باید آی‌پی را تغییر داد. با این حال، این کیف پول کلیدهای خصوصی را مستقیم روی دستگاه ذخیره می‌کند و بنابراین، با وجود نگرانی کاربران، اکسودوس به دارایی‌ها دسترسی ندارد و نمی‌تواند آن‌ها را بلوکه کند.

کیف پول بلاک چین (Blockchain.com)

کیف پول بلاک چین داتکام (Blockchain.com) یکی از مطرح‌ترین و قدیمی‌ترین کیف پول‌های بیت کوین است که به‌جز بیت کوین، از چند ارز دیجیتال دیگر از جمله اتریوم، تتر، بیت کوین کش و استلار پشتیبانی می‌کند.

اگرچه این کیف پول تحت‌وب است و کلیدهای خصوصی را روی سرورهای اینترنتی ذخیره می‌کند، شرکت توسعه‌دهنده اثبات کرده است که با توجه به رمزگذاری کلیدهای خصوصی و گذرواژه‌ها، به دارایی‌ها دسترسی ندارد.

اگر بخواهیم نقاط ضعیف این کیف پول را بگوییم، باید به یادآوری ضعیف به کاربر برای گرفتن بک‌آپ اشاره کنیم؛ به‌طوری که اگر کاربران گذرواژه خود را فراموش کنند و از کیف پول خود بک‌آپ نگرفته باشند، دیگر هرگز نمی‌توانند به دارایی خود دسترسی پیدا کنند.

ساخت کیف پول ارز دیجیتال

نکات امنیتی برای کیف پول

  • از آنتی ویروس مناسب استفاده کنید.
  • مراقب نرم‌افزارها و لینک‌های مشکوک باشید.
  • حتماً از والت خود بک‌آپ تهیه کنید تا در صورت خرابی دستگاه یا سیستم عامل دارایی شما نیز به باد نرود!
  • هر کیف پولی امن نیست! برای انتخاب کیف پول مناسب زمان کافی بگذارید و پس از تحقیق و بررسی بهترین کیف پول دسکتاپ را برای خود انتخاب کنید.
  • اگر در کیف پول دسکتاپ خود دارایی قابل توجهی دارید، سعی کنید اتصال اینترنت را با آن سیستم قطع کنید؛ با این کار کیف پول شما به یک والت آفلاین تبدیل می‌شود و از خطرات و ناامنی‌ها تا حدی دور می‌ماند.
کد خبر 594888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.