دانشگاه تهران در جمع ۳۰۰ مؤسسه برتر جهان قرار گرفت

دانشگاه تهران بر پایه ویرایش ژوئیه ۲۰۲۲ نظام رتبه‌بندی وبومتریکس (رتبه‌بندی وب دانشگاه‌ها) ضمن حفظ جایگاه نخست ملی با جهش ۱۰۱ پله‌ای در رتبه جهانی نسبت به نتایج ویرایش ژوئیه ۲۰۲۱ این رتبه‌بندی در جمع ۳۰۰ مؤسسه آموزش عالی برتر جهان جای گرفت.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، رتبه جهانی دانشگاه تهران در ویرایش ژوئیه ۲۰۲۱ (تیر-مردادماه سال گذشته) نظام رتبه‌بندی «وبومتریکس» ۳۹۶ بود که پس از یک‌سال و براساس ویرایش جدید این نظام رتبه‌بندی (ویرایش ژوئیه ۲۰۲۲) به ۲۹۵ رسیده است.

براساس این گزارش از آغاز انتشار این نظام رتبه‌بندی برای نخستین بار است که دانشگاه تهران توانست در میان ۳۰۰ مؤسسه برتر جهان جای گیرد. افزون بر این برای نخستین‌بار است که یک دانشگاه ایرانی در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا از نظر رتبه‌بندی وب دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

پس از دانشگاه تهران به ترتیب دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس، علوم پزشکی تبریز، علم و صنعت ایران، علوم پزشکی اصفهان و فردوسی مشهد در رتبه‌های دوم تا دهم ملی قرار دارند.

پشتیبانی از دسترسی آزاد، دسترسی الکترونیکی به انتشارات علمی و دسترسی به دیگر منابع دانشگاهی از نخستین هدف‌های این نظام رتبه‌بندی است. تأثیر (مشاهده‌پذیری)، دسترسی (شفافیت / باز بودن) و سرآمدی، معیارهایی (سنجه‌هایی) هستند که «وبومتریکس» برای ارزیابی وبگاه مؤسسه‌های آموزش عالی به کار می‌برد.

بهترین امتیاز دانشگاه تهران در سنجه‌های گوناگون این نظام رتبه‌بندی در «سرآمدی» به دست آمده است که در جایگاه ۲۰۵ جهان جای گرفته و خود را به قرارگیری در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا نزدیک کرده است. معیار «سرآمدی» به‌دنبال سنجش مقاله‌های پراستناد یک مؤسسه است و ۴۰ درصد وزن در روش‌شناسی این نظام را به خود اختصاص می‌دهد.

بیشترین رشد دانشگاه تهران در ویرایش ژوئیه ۲۰۲۲ تیر- مرداد ۱۴۰۱) رتبه‌بندی وبومتریکس نسبت به ویرایش ژوئیه سال گذشته این نظام رتبه‌بندی در شاخص «تأثیر» اتفاق افتاده است که در این شاخص از رتبه ۹۷۹ به ۵۶۶ رسیده است. گفتنی است دانشگاه تهران در ویژگی «دسترسی»، وضعیت سال گذشته خود را در پیرامون ۴۰۰ جهان حفظ کرده است.

گفتنی است؛ نظام رتبه‌بندی «وبومتریکس» در هر سال میلادی دو ویرایش در ماه‌های ژانویه (دی ماه) و ژوئیه (تیر) منتشر می‌کند. رتبه جهانی دانشگاه تهران در هر دو ویرایش منتشرشده در سال ۲۰۲۲ میلادی رو به بهبود بوده است؛ بنابراین دانشگاه تهران طی یک‌سال گذشته از دو رشد متوالی در رتبه جهانی خود برخوردار شده است.

دانشگاه تهران همواره کوشیده است تا با پشتیبانی از دسترسی آزاد و حضور بیشتر در فضای برخط بتواند تأثیر بیشتری در جامعه بگذارد و دستاوردهای پژوهشی خود را از کانال‌های گوناگون به دست مخاطبان برساند. نتایج آخرین رتبه‌بندی جهانی وبومتریکس از طریق نشانی http://webometrics.info قابل مشاهده است.

کد خبر 594844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.