۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
وظیفه ماهواره «خیام» چیست؟

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: «خیام» جزو ماهواره‌های سنجش از راه دور است که وظیفه پایش زمین را برعهده دارد و در طیف‌های نوری مختلفی فعالیت می‌کند؛ دقت این ماهواره یک متر بوده و از کیفیت ویژه‌ای برخوردار است.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه «خیام» از نوع ماهواره‌های سنجش از راه دور است، اظهار کرد: ماهواره‌های سنجش از دور، نقش بسیار مهمی در زندگی انسان‌ها دارد.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که امروزه در حوزه کشاورزی با آن روبه‌رو هستیم، مدیریت دقیق منابع آب است؛ عملاً امروزه مدیریت منابع آبی اهمیت بالایی دارد که برای این کار می‌توان از ماهواره‌های سنجش از راه دور بهره برد.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: با استفاده از ماهواره‌های سنجش از راه دور، می‌توانیم مسائل مرتبط با کشاورزی را مدیریت، گستره جنگل‌ها را شناسایی، خشکسالی‌ها را تشخیص و وضعیت گیاهان یک منطقه را بررسی کنیم.

وی اشاره کرد: یکی دیگر از کاربردهای ماهواره‌های سنجش از راه دور مدیریت حوادث غیرمترقبه است؛ درواقع هنگامی که حوادثی مانند سیل رخ می‌دهد اگر بخواهیم برای تشخیص صدمات این حوادث از مناطق آسیب‌دیده بازدید کنیم قطعاً دقت لازم را نخواهیم داشت، اما با استفاده از ماهواره‌ها می‌توانیم این مسائل را با دقتی ویژه مدیریت کنیم.

مرادی در رابطه با دیگر کاربردهای ماهواره‌های سنجش از راه دور گفت: با استفاده از این ماهواره‌ها می‌توان وضعیت معادن را بررسی و مرزهای کشور را کنترل و شناسایی کرد؛ همچنین با استفاده از تصاویر این نوع ماهواره‌ها مسائل مربوط به پایش زمین انجام‌پذیر است.

وی افزود: در صورتی که این نوع ماهواره دارای ابزارهای دقیق سنجش باشد، می‌توان جزئیات گیاهان یک منطقه و حتی برگ‌های آن را نیز شناسایی کرد؛ البته تحلیل تصاویر ماهواره‌ای فعالیتی تخصصی است و برای دریافت اطلاعات از این تصاویر به تخصص لازم نیازمندیم.

این پژوهشگر علوم فضایی تاکید کرد: ماهواره‌های سنجش از دور نقش بسیار مهمی در زندگی انسان‌ها و مدیریت منابع دارد، به همین دلیل هر کشوری که در این حوزه فعالیت نکند، قطعاً در بسیاری از زمینه‌ها جا خواهد ماند.

وی در رابطه با ماهواره خیام گفت: این سازه جزو ماهواره‌های سنجش از راه دور است که وظیفه پایش زمین را برعهده دارد و در طیف‌های نوری مختلفی فعالیت می‌کند؛ دقت ماهواره خیام یک متر است و از کیفیت ویژه‌ای برخوردار است.

مرادی اشاره کرد: ماهواره خیام به دلیل دار بودن وزن زیاد قرار است امروز _سه‌شنبه هجدهم مردادماه ۱۴۰۱_ با استفاده از موشک سایوز روسی از مرکز فضایی قزاقستان پرتاب شود که پس از پرتاب آن، مشخصات ماهواره نیز منتشر می‌گردد.

کد خبر 594759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.