باید با نگاه عمیق مقتل شناسانه شعر آیینی سروده و بیان شود

یک شاعر آیینی گفت: نقش شاعر در اشعار آئینی بسیار حائز اهمیت است و باید با نگاه عمیق مقتل شناسانه همراه با مطالعه، این شعر سروده و بیان شود.

جواد مختاری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: نگاه شعر آئینی نسبت به گذشته، متفاوت‌تر شده است که این امر را می‌توان بیشتر در زبان شعری شاهد هستیم، البته با وجود این تفاوت همان محتوای مقتل و روایتی که در گذشته حاکم بوده در این سبک شعری حاکم است. شاعر در هر دوره‌ای خواستار به روایت اتفاقات و مضامین آئینی است به همین دلیل است که شعر در ساختار زبانی خود به روزتر شده است و حال و هوای شاعر و اشعار، شاعرانه‌تر شده است.

وی افزود: اکثر اشعار آئینی دارای حال و هوای خوبی هستند و شاعرانگی زیادی دارند البته گاهی ممکن شاعرانگی شاعر در برخی اشعار بیشتر باشد که به مطالعات شاعر در آن حوزه از جمله خوانش مقتل و شنیده‌های او در خصوص اهل بیت (ع) بستگی دارد و منجر به تأثیر بیشتر شعر در نظر مخاطب و اصل شعرمی‌شود.

این شاعر آئینی در خصوص روند اشعار آئینی در عصر معاصر تصریح کرد: وقتی روند شعر در کشور دچار پیشرفت می‌شود به تبع آن شعر آئینی هم دچار پیشرفت خواهد شد که اکنون این روند افزایشی و توجه به شعر در کشور ما در حال رخ دادن است.

وی با بیان اینکه نقش شاعرهای آئینی اهمیت زیادی دارد، افزود: ما باید ادبیات آئینی گذشته خودمان را بخوانیم و به اشعار گذشته و به‌ویژه به محتوای اشعار گذشته توجه زیادی داشته باشیم تا بتوانیم نگاه قوی و گذشته به‌ویژه نگاه مقتل محور را در اشعار خود استفاده کنیم زیرا که این اشعار آئینی ممکن است در همه جا خوانده و گفته شود در نتیجه نقش شاعر در اشعار آئینی بسیار حائز اهمیت است و باید با نگاه عمیق مقتل شناسانه همراه با مطالعه، شعر آئینی سروده و بیان شود.

مختاری اضافه کرد: تلفیق حضور شاعران در کنار ذاکرانی که سال‌ها در این حوزه کار کرده و مقتل شناسان خوبی هستند و برگزاری نشست‌ها و هم اندیشی‌های تخصصی که بین این دو طیف برگزار شود باعث خروجی بسیار خوبی خواهد شد.

وی ادامه داد: نشست‌های شعر آئینی نباید منحصر به خوانش این اشعار باشد در این نشست‌ها بایستی ذاکران اهل بیت حضور داشته باشند و فرازهایی از مقاتل بخوانند زیرا که ممکن است برخی از شاعران آئینی آن‌ها را نشنیده و اطلاعی نداشته باشند که در روند شعر گفتن آن‌ها تأثیر بسیار مثبتی خواهد داشت.

کد خبر 594601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.