ماه محرم بهترین فرصت برای جهاد تبیین است

دبیر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان اصفهان وظیفه ذاتی کسانی که اهل خطابه هستند را تبیین فلسفه قیام عاشورا با وقایع امروزی دانست و گفت: ماه محرم بهترین فرصت برای استفاده از حضور مردم پای منابر برای تبیین در راستای تقویت بنیه‌ دینی و ایمانی مردم برای ترویج ارزش‌های دینی در جامعه است.

حجت الاسلام علیرضا فرهنگ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص لزوم جهاد تبیین در منابر هیئت‌های عزاداری اظهار کرد: یکی از فرصت‌های ناب فراهم شده در اسلام برای جبهه انقلاب دهه محرم و جهاد تبیین است، وظیفه ذاتی کسانی که اهل خطابه هستند و از طریق سخنرانی با مردم در ارتباط هستند تبیین فلسفه قیام عاشورا با وقایع امروزی است.

وی با اشاره ریشه قرآنی جهاد تببین افزود: آیه ۵۴ سوره نوح به پیامبر (ص) دستور داده که تبیین کند، مردم نیز مکلف هستند بر اساس تبیین صورت گرفته حرکت کنند بنابراین وظیفه علماء و بزرگان ما این است که خطبه‌های نماز جمعه و منبرهای دهه محرم حتماً فلسفه قیام عاشورا، عوامل آن اتفاق و ریشه‌های آن را تبیین کنند.

دبیر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان اصفهان تاکید کرد: علماء و بزرگان دین همچنین وظیفه دارند با تطبیق این مسائل با ظهور امام زمان (عج) وظایف مردم آن زمان برای یاری امام که در آن کوتاهی کردند را روشن کنند تا این اتفاق برای امت پیامبر در اخرالزمان اتفاق نیفتد.

ماه محرم فرصتی برای ترویج ارزش‌های دینی

دبیر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان اصفهان خاطر نشان کرد: ماه محرم بهترین فرصت است که از حضور مردم پای منابر برای تبیین مسائل استفاده کرد اما تبیین باید در سه محور اتفاق بیفتد، محور اول آن جهاد تبیین در راستای تقویت بنیه دینی و ایمانی مردم برای ترویج ارزش‌های دینی در جامعه است.

وی دومین محور تبیین را بحث‌های فکری و اعتقادی مردم بیان کرد و گفت: محور سوم اخلاق است که لایه‌های مختلف اخلاق و رفتار پیامبر باید تبیین شود تا مردم بدانند پیامبر (ص) چگونه در آن موقع که اوج گمراهی اعراب جاهلیت بود در میان آنها نفوذ کرد و امروز جامعه ما نیز به اخلاق محوری که از این طریق سیره پیامبر تبیین می‌شود.

وی با اشاره به لزوم تبیین فتنه‌های آخرالزمانی ادامه داد: این فتنه‌ها جوامع اسلامی را تهدید می‌کند و مسئولین نیز باید برای رفع این فتنه‌ها و روشن کردن افکار عمومی تلاش کنند.

مقاومت در برابر منفعت طلبان

فرهنگ با اشاره به اهداف سیدالشهدا (ع) از قیام عاشورا خاطرنشان کرد: فلسفه قیام امام حسین (ع) این بود که مردم را به راه سعادت خود برگردانند، طبیعتاً تلاش کند برای سعادت مردم با منافع برخی افراد منافات خواهد داشت لما در مقابل این منفعت طلب‌ها باید مقاومت کرد تا مردم راه خود را پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه یک قیام اتفاق نمی‌افتد مگر با ایستادگی در مقابل ظلم، گفت؛ سیاستی که در اسلام دنبال می‌شود این است که نمی‌توانیم در مقابل ظلم و تعدی افراد به حریم مردم سکوت پیشه کنیم و در مقابل هر ظلمی تا شهادت می‌ایستیم، در آیات مختلف قرآنی نیز بیان شده است که خدا را عبادت کنید و در مقابل طاغوت ایستادگی کنید. این یک قیام توحیدی و الهی است که لازمه آن ایستادگی در مقابل ظلم و ظالم است.

کد خبر 594513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.