تاثیر واکسن کرونا بر زیرسویه جدید BA.5

زیرسویه جدید BA.5 بیشتر از دیگر زیرسویه‌ها قادر است آنتی‌بادی ناشی از دریافت واکسن کرونا یا عفونت قبلی را خنثی کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اخیراً زیرسویه‌های جدیدی از امیکرون به نام BA.4 و BA.5 به صورت گسترده در سراسر جهان شیوع پیدا کرده است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که زیرسویه BA.5 امیکرون خطر عفونت مجدد در میان بهبودیافتگان را افزایش می‌دهد.

تأثیر دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا بر زیرسویه‌های کرونا

پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل آلوده شدن به زیرسویه BA.5 و مرگ‌ومیر ناشی از آن را به ترتیب به میزان ۷۷ و ۸۸ درصد کاهش می‌دهد؛ در حالی که دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا بستری شدن در بیمارستان به دلیل مبتلا شدن زیرسویه BA.2 و مرگ‌ومیر ناشی از آن را به ترتیب ۹۳ و ۹۴ درصد کاهش می‌دهد.

زیرسویه BA.5 آنتی‌بادی ناشی از واکسن کرونا را خنثی می‌کند

نتایج بررسی‌های انجام شده حاکی از این است که افراد مبتلا به زیرسویه BA.5 که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند ۳.۴ برابر بیشتر از موارد مبتلا به BA.2 در بیمارستان بستری می‌شوند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که زیرسویه BA.5 بیشتر از دیگر زیرسویه‌ها قادر است آنتی‌بادی ناشی از دریافت واکسن کرونا یا عفونت قبلی را خنثی کند.

علائم زیرسویه BA.5 چیست؟

با توجه به گزارش‌های ارائه شده، رایج‌ترین علائم مربوط به زیرسویه BA.5 شامل از دست دادن حس بویایی و چشایی، احساس احتقان، گلودرد، سرفه‌های مداوم، آبریزش بینی، خستگی، ضعف شدید و علائمی شبیه سرماخوردگی می‌شود.

عوارض ناشی از بیماری کووید -۱۹ چیست؟

به گفته متخصصان، ویروس کرونا بر اندام‌های مختلف بدن تأثیر قابل توجهی می‌گذارد. برای نمونه بر قلب تأثیر می‌گذارد و باعث بروز آریتمی و تپش قلب، می‌شود. افرادی که پیش از این به مشکلات قلبی مبتلا بوده‌اند و درگیر ویروس کرونا می‌شوند وضعیت آن‌ها وخیم‌تر می‌شود. علاوه بر این، ویروس کرونا می‌تواند بر کبد، کلیه‌ها و ریه‌ها نیز تأثیر بگذارد. کووید طولانی مدت نیز تأثیر نامطلوبی بر سلامت روان و عملکرد شناختی افراد دارد.

کد خبر 594428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.