عاشورا سرفصل امیدواری است

یک کارشناس حوزه دین و اندیشه گفت: عاشورا رمز پیروزی مؤمنان بر مشرکان و کافران است و این فرهنگ عاشورا است که روزبه‌روز جهانی‌تر، فراگیرتر و بالنده‌تر می‌شوند و امام حسین (ع) را به جهانیان می‌شناساند.

حجت‌الاسلام مهدی سعادتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن تسلیت ایام تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار کرد: هر آنچه داریم به برکت اهل‌بیت (ع) داریم و همان‌گونه که امام راحل فرمود این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه‌داشته است.

وی افزود: دنیای امروز دنیای پرتلاطم و پرهیاهویی است و دراین‌بین این مؤمنان هستند که با امید به لطف حق‌تعالی و احیا و پاسداشت ایامی مانند عزاداری ماه محرم امیدوارانه به مسیر الهی و انسانی خود ادامه می‌دهند.

به گفته این کارشناس حوزه دین و اندیشه، یکی از کارکردهای مهم و ارزشمند این ایام و به‌ویژه دهه اول ماه محرم رویش معنویت و بصیرت حسینی در جامعه و در مقابل ریزش پلیدی‌ها و زشتی‌ها است که همه به مدد یاری جستن از امام حسین (ع) و اقامه عزای سرور و سالار شهیدان است.

وی گفت: هر چه دشمنان و بدخواهان اسلام و شیعیان تلاش می‌کنند مردم مسلمان را از آینده ناامید کنند و دنیا را به‌جای دین آن‌ها بنشانند، این‌همه نقشه و طراحی‌ها و خواب‌های شوم آن‌ها به‌یک‌باره با فرارسیدن محرم و عاشورا بر باد می‌رود و ولایتمداری گروه‌های مختلف مردم آن‌ها را ناکام می‌گذارد.

حجت‌الاسلام سعادتیان بابیان اینکه گاهی موانع و مشکلاتی که شاهد هستیم باعث ایجاد حس ناامیدی در مردم می‌شوند، تصریح کرد: اراده الهی بر این تعلق‌گرفته که هر فردی موانع را برطرف کرد این نور به او برسد. وقتی جلوی نور مانعی باشد این خود من و شما هستیم که باید مانع را سر راه نور برداریم و از تاریکی خارج شویم.

دنیاطلبی مانعی بر سر راه هدایت

وی با اشاره به هدایتگری خداوند در جامعه اضافه کرد: عده‌ای هستند که برای هدایت و رستگاری فرزند خود دعا می‌کنند اما گاهی می‌بینیم همان والدین، بچه‌های خود را دنیاطلب و مادی‌گرا بار می‌آورند و با همین روش غلط حب دنیا را در دل او تقویت می‌کنند. این نوع دعاکردن فایده‌ای ندارد و این در حالی است که یکی از موانع هدایت بشر، حب دنیا است.

کارشناس حوزه دین و اندیشه ظلم را یکی دیگر از موانع هدایت الهی عنوان کرد و افزود: گاهی پدر و مادری را شاهد هستیم که از خدا می‌خواهند فرزندشان را هدایت کند، اما همین مادر و پدر اگر جایی فرزندشان سخن ناحقی بگوید و ظلم کند، چشم و گوش بسته پشت سر فرزندش قرار می‌گیرد؛ بنابراین او دارد این ظلم و این رفتار را تائید می‌کند و این روش و منش غلط را گسترش می‌دهد.

وی اظهار کرد: خداوند متعال ظالم را به هر شکلی هدایت نمی‌کند. وقتی فرزند فسق می‌کند اما والدین سکوت می‌کنند این نیز هدایت‌پذیر نیست.

حجت‌الاسلام سعادتیان قساوت قلب را یکی دیگر از موانع هدایت برشمرد و گفت: در قرآن کریم داریم که اگر کسی قسی‌القلب باشد حضرت حق او را هدایت نمی‌کند و گمراهی و ضلالت سرنوشت او است.

وی مانع دیگر هدایت را ناامیدی دانست و افزود: خداوند انسان‌های ناامید را از هدایت خود محروم می‌کند. این حسن ظن به خداوند است که انسان را رشد داده و در مسیر صراط مستقیم قرار می‌دهد.

به گفته این کارشناس حوزه دین و اندیشه، اگر فردی دچار ناامیدی شد یعنی اینکه شیطان بر او غلبه پیداکرده و همین مسبب ناامیدی بر انسان‌ها است. جوانی می‌خواهد کسب‌وکاری راه بیاندازد شیطان به او می‌گوید تو توانش را نداری. یا می‌خواهد درس بخواند می‌گوید درس چه فایده، این‌همه درس‌خوانده‌اند به‌جایی نرسیده‌اند. می‌خواهد نماز بخواند و در مسجد به جماعت حاضر شود می‌گوید این‌همه نماز خواندند؟ کجا را گرفتند.

نقش ماه محرم و عاشورا در افزایش امید اجتماعی

وی اظهار کرد: ناامیدی سرمنشأ همه بدی‌ها و سرفصل گمراهی و ضلالت آدمی است. گاهی شاهد هستیم مردم ناامیدانه سخنی می‌گویند. جوان ۱۸ ساله اول راه او است و امیدی به زندگی ندارد آن‌هم در دوره‌ای که مملو از شورونشاط و جوانی است اما شیطان کاری کرده که او حرف‌های ناامیدانه می‌زند.

به گفته حجت‌الاسلام سعادتیان، فردی که ناامید است هر بدی را باید از او انتظار داشت چون می‌گوید ما که آینده‌ای نداریم و مشخص نیست چه سرمان می‌آید پس بگذارید هر چه می‌خواهیم بکنیم و لذت ببریم. او دست به هر خطایی می‌زند؛ اما آدمی که امیدوار باشد معتقد است خدا دستگیر اوست. حتی در سخت‌ترین شرایط زندگی در بن بست‌ها به حضرت حق امید دارد.

کارشناس حوزه دین و اندیشه ادامه داد: مؤمن هرگز ناامید نمی‌شود. خدا می‌گوید این کافر است که ناامید می‌شود و ناامیدی از آن اوست. ممکن است کسی نماز بخواند و روزه هم بگیرد اما ناامید باشد. این فرد به‌ظاهر مسلمان اما در حقیقت کافر شده است.

وی ادامه داد: مؤمن وقتی در بن‌بست گرفتارشده یا درگیر بیماری می‌شود ناامیدی به دلش راه نمی‌یابد. درجایی از قرآن آمده فردی به خدا سوظن داشته باشد منافق است و عذاب می‌شود؛ اما فردی که امیدوار است همواره شاکر او است و می‌گوید خدایا تو کمک کن. امروز می‌بینیم برخی در کشورمان ساز رفتن کوک کرده‌اند و گمان می‌کنند آن‌سوی مرزها با دست گل منتظرشان هستند.

حجت‌الاسلام سعادتیان تصریح کرد: آن‌ها نامیدمان می‌کنند که به ما ضربه بزنند چون جامعه و کشوری که ناامیدی بر آن حاکم شود به‌طورقطع آن جامعه مرده و رو به سمت سقوط و هلاکت است.

وی افزود: جامعه‌ای که همه اعضای آن امید به آینده دارند، جامعه‌ای بالنده است و به رحمت الهی ایمان دارد و خداوند متعال نیز یاریگر مردم آن جامعه خواهد بود.

کارکردهای مثبت واقعه عاشورا در حوزه دینی و فرهنگی

به گفته این کارشناس حوزه دین و اندیشه، عاشورا رمز پیروزی مؤمنان بر مشرکان و کافران است و این فرهنگ عاشورا است که روزبه‌روز جهانی‌تر، فراگیرتر و بالنده‌تر می‌شوند و امام حسین (ع) را به جهانیان می‌شناساند.

وی اظهار کرد: هر آنچه کار دینی و فرهنگی در ماه محرم صورت گیرد و فلسفه عزاداری برای امام حسین (ع) و اهل‌بیت ویاران آن حضرت برای مردم و نسل جوان تبیین شود انجام شود نوعی کار فرهنگی مؤثر، مفید و راهگشاست که می‌تواند نسلی را متحول کند و دشمن بدخواه و مستکبر را به عقب براند.

حجت‌الاسلام تأکید کرد: اگر دیروز همین فرهنگ عاشورایی در دفاع مقدس عامل تقویت ایمان و روحیه شهادت‌طلبی رزمندگان بود، امروز نیز زنده نگه‌داشتن آن فرهنگ با برپایی و اقامه عزا و مراسم در سوگ سالار شهیدان، نشان از زنده‌بودن همان روحیه و منش عاشورایی و الهی است.

کد خبر 594355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.