پیام مهم عاشورا اصلاح و هدایت جامعه است

فریدن - امام جمعه داران گفت: پیام مهم عاشورا اصلاح و هدایت جامعه است و این درس تاریخی نباید در تنگنای آیین ها و برنامه های مذهبی کمرنگ شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری تاسوعا و عاشورا، اظهار داشت: قیام امام حسین(ع) به ما یاد می‌دهد که در راه قرآن باید از همه‌چیز گذشت و در میدان نبرد حق و باطل، همه افراد، اعم از کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان، با هم در یک صف قرار می‌گیرند.

وی پیروزی حق علیه باطل را یکی دیگر از آموزه‌های عاشورا دانست و خاطرنشان کرد: قیام اباعبدالله الحسین(ع) به ما یاد می‌دهد که جبهه دشمن با همه توانایی‌های ظاهری‌اش بسیار آسیب‌پذیر است همچنان که جبهه‌ بنی‌امیه، در کوفه و شام و مدینه از سوی کاروان اسرای کربلا آسیب دید و سرانجام نهضت عاشورا به نابودی بنی‌امیه منتهی شد.

امام جمعه داران با بیان این که عزاداری واقعی برکات بسیاری برای انسان دارد، خاطر نشان کرد: باید به گونه ای عزاداری کنیم که دشمنان اسلام از آن سوء استفاده نکنند.

نماینده ولی فقیه در داران با اشاره به برخی رفتارهای نادرست درعزاداری ها و هئیت های مذهبی، تصریح کرد: هئیتی که  در آن بی احترامی، حسادت و چشم و هم چشمی باشد؛ این هئیت برای خدا نیست.

وی با تاکید بر لزوم مطالعه و آسیب شناسی عزاداری های ماه محرم، تصریح کرد: کسب شناخت عمیق و نیز آسیب‌شناسی این سوگواری‌ و عزاداری‌ها؛ همچنین کوشش در تقویت محتوایی  و بیانی معارف اهل‌بیت  از مهم ترین نیازهای این حوزه است.
 

حجت الاسلام سیاوشی با بیان این که امام حسین (ع) برای مبارزه با ظلم و جنایت و حمایت از شخصیت، شرافت و کرامت انسانی، قیام کرد، گفت: عزاداری های ماه محرم باید معرف شخصیت آن حضرت باشند.

وی افزود: امام حسین (ع) از مرزهای دینی و اعتقادی عبور کرد و دیگر به شیعیان اختصاص ندارد، بلکه عالم بشریت، حتی آن هایی که اسلام را نمی شناسند، تحت تاثیر شخصیت آن حضرت هستند

نماینده ولی فقیه در داران، با بیان این که امام حسین (ع) تمام سرمایه خود را برای مبارزه با ظلم، استکبار و انحراف، به میدان آورد، خاطرنشان کرد: انسان، موجودی مسئولیت پذیر است، کاری که سید الشهدا انجام داد، تمام بشریت را تحت تاثیر قرار داد.

وی با بیان این که اشک ریختن در عزاداری امام حسین (ع) فلسفه خاص خودش را دارد، تاکید کرد: در این مجالس نباید فقط به فکر اشک ریختن باشیم، اگر شخصیت امام (ع) به درستی معرفی نشود، فایده ای ندارد.

حجت الاسلام سیاوشی امام حسین (ع) و مکتب عاشورا را بهترین سرمایه برای هدایت نسل جوان دانست و تصریح کرد: مکتب عاشورا مهم ترین سپری است که می تواند فرزندان ما را در آینده محافظت کند

وی تصریح کرد: نظام سلطه وقتی متوجه شد با جنگ سخت نمی تواند به اهداف خود برسد تلاش کرد تا ماهیت معنوی و معرفتی عاشورا را کمرنگ کند و  دشمنان متوجه شده اند که ملت ما ملتی شکست ناپذیر است که علت آن تاسی و پیروی از اهل بیت(ع) است.

امام جمعه داران تاکید کرد:  دشمنان  تلاش دارند تا از تاثیر گذاری جلسات عزاداری بکاهند و می کوشند تا این مجالس را آغشته به انحرافات کنند.

حجت الاسلام سیاوشی با بیان این که بالاتر از گریه بر بدن و جسم امام حسین(ع) باید به فکر و اندیشه آن حضرت افتخار کرده و به آن ببالیم، تصریح کرد: بشریت امروز محتاج چنین اندیشه متعالی است که آن حضرت به صراحت خطاب به دشمنان اعلام می‌کند " اگر دین ندارید آزاده باشید" و این یعنی آزادگی نیاز حیاتی بشریت است.

وی اصلاح و هدایت جامعه را پیام بزرگ عاشورا دانست و گفت: این درس تاریخی نباید در تنگنای آیین ها و برنامه های مذهبی کمرنگ شود.

حجت الاسلام سیاوشی تصریح کرد: دسته گردانان٬ مدیران هیئت های مذهبی و مداحان باید در اجرای برنامه های خود در راستای انعکاس پیام بزرگ عاشورا دقت لازم را داشته باشند.

امام جمعه داران با بیان این که دشمن از طریق برنامه های فرهنگی سعی در نفوذ بین افراد جامعه و از بین بردن اسلام دارد، عنوان داشت: هیئات مذهبی با انجام فعالیت های فرهنگی باید از نفوذ دشمن به فرهنگ جامعه جلوگیری کنند.

نماینده ولی فقیه در داران رعایت موارد بهداشتی، رعایت حقوق مردم، مسایل امنیتی و نماز اول وقت را از نکات مهمی عنوان کرد که باید مورد توجه هیات های مذهبی قرار گیرد.

سیاوشی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس یک کارنامه روشن و قابل افتخاری دارد که یکه و تنها و با اتکا به سلاح ایمان و توکل و پیروی از ولایت‌فقیه در برابر تمام دنیا ایستادگی کرد و در نهایت به پیروزی رسید که امروز این افتخار به الگوی جوانان سایر کشورها تبدیل‌شده است.

وی با تأکید بر اینک ه در ماجرای دفاع از دین، بصیرت بیش از چیزهای دیگر برای انسان لازم است تصریح کرد: در جبهه ابن زیاد کسانی بودند که فاسق و فاجر نبودند ولی بی‌بصیرت بودند، این درس‌های عاشوراست و توجه به همین درس‌ها کافی است که یک ملت را از ذلت به عزت برساند و به‌ طور یقین این درس‌ها می‌تواند جبهه کفر و استکبار را شکست دهد.

سیاوشی یادآور شد: اولین عبرت در قضیه عاشورا این است که ببینیم چه شد که ۵۰ سال بعد از پیغمبر(ص) جامعه اسلامی به‌ جایی رسید که شخصیتی مثل امام حسین(ع) ناچار شد برای نجات جامعه چنین فداکاری و ایثار کند.

امام‌ جمعه داران یکی از عوامل اصلی مقابله دشمنان با امام حسین(ع) را بی‌بصیرتی دانست و تشریح کرد: فراموش نکنیم که دشمنان دین گاهی می‌خواهند از طریق جنگ سخت بر ما مسلط بشود و اگر نشد، تلاش می‌کند از طریق جنگ نرم و نفوذ فرهنگی بر ما مسلط شود.

وی با تأکید بر اینکه امروز باید در حفظ شعارها و ارزش‌های انقلاب اسلامی تحت هیچ شرایطی کوتاه نیاییم، متذکر شد: توجه به روح قیام امام حسین(ع) و تسلیم نشدن در برابر فاسق و فاجر زمانه می‌تواند الگوی سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

 امام جمعه داران در ادامه با اشاره به موضوع استقلال کردستان عراق بیان داشت: در نظرخواهی کردستان عراق، دست امریکا و اسرائیل در کار است و به دنبال ایجاد متممی برای اسرائیل هستند که لازم است مردم منطقه نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند.

سیاوشی با اشاره به تشییع باشکوه پیکر مطهر شهید حججی  گفت:  به گفته مقام معظم رهبری اخلاص، نیت پاک و حرکت به‌ موقع و نیاز کشور و جامعه به چنین شهیدی چهار عامل  موثر بر عزت و بلندآوازگی شهید حججی  است.

وی در در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای ارتش و اشاره به مناسبت‌های هفته از جمله روز آتش‌نشانی و نیروی انتظامی، از همه خدمتگزاران به مردم در این عرصه ها تجلیل کرد.

کد خبر 321496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.