عملیاتی که منجر به آزادسازی ارتفاعات قصر شیرین شد

پانزدهم مردادماه سالروز اجرای عملیات ثارالله است، در این عملیات که با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، بلندهای اطراف قصرشیرین آزاد و جاده سرپل ذهاب-قصر شیرین که به اشغال بعثی‌ها در آمده بود، نیز بازپس گرفته شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر قصرشیرین، نخستین شهری بود که به اشغال دشمن بعثی در آمد. وجود بلندی‌های مختلف در شهر قصرشیرین و مناطق اطراف آن، مهم بودن این شهر را بیش از پیش اثبات می‌کرد و دشمن بعثی با در اختیار داشتن این بلندی‌ها و رصد تحرکات رزمندگان اسلام، شرایط را برای نیروهای خودی سخت و دشوار کرده بود، اما رزمندگان در عملیات‌های مختلف چندین بار برای بازپس‌گیری این شهر اقدام کردند و شرایط طوری بود که درگیری بین رزمندگان با دشمن بعثی در این منطقه تا روزهای پایانی جنگ ادامه داشت.

پانزدهم مردادماه سال ۱۳۶۱، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری ارتش جمهوری اسلامی، عملیات ثارالله را با رمز ثارالله و با هدف بازپس‌گیری شهر قصرشیرین و عقب راندن نیروهای صدام از بلندی‌های اطراف قصرشیرین، در دست گرفتن جاده سرپل ذهاب، پی بردن به آرایش نظامی دشمن برای اجرای عملیات‌های دیگر و تهدید جاده تدارکاتی دشمن در محور پرویزخان به تنگه بشیرخان اجرا کردند.

رزمندگان اسلام در این عملیات به تمام اهداف از پیش تعیین شده خود دست یافتند و از همه مهم‌تر اینکه تلفات جمهوری اسلامی ایران در این عملیات بسیار ناچیز بود و مرحله به مرحله عملیات با برنامه‌ریزی به مرحله اجرا رسید.

بعد از عملیات ثارالله، جاده قصرشیرین - سرپل ذهاب به طور کامل زیر رصد نیروهای خودی بود و تمام تحرکات دشمن بعثی به منظور حمله‌های احتمالی مجدد مورد بررسی قرار می‌گرفت و قبل از اینکه اقدامی صورت بدهند، خنثی می‌شد.

آزادسازی تأسیسات مهم در شهر قصرشیرین نیز از دیگر نتایج مثبت این عملیات محسوب می‌شد و از طرفی ۲۹۰ نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند و تعداد قابل توجهی تانک، نفربر و تجهیزات نظامی دیگر نیز به دست رزمندگان اسلام افتاد.

شهر قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و دارای بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت است.

کد خبر 594236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.