لزوم خودداری از ذبح نذورات قربانی در معابر عمومی/توجه به تشدید بیماری تب کنگو

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر اینکه شهروندان تا حد امکان از ذبح دام در معابر عمومی خودداری کنند، گفت: ذبح دام در معابر عمومی مشکلاتی به همراه دارد که گاهی منجربه گناه می‌شود؛ همچنین ذبح دام از نظر شرع شرایط خاصی دارد که در صورت رعایت نشدن، دام حرام خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدرضا کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه قربانی کردن دام در معابر عمومی خصوصیات خاص خود را دارد، اظهار کرد: شهروندان تا حد امکان نذورات قربانی خود را به کشتارگاه‌ها سوق دهند و از ذبح قربانی در معابر عمومی خودداری کنند.

وی افزود: افراد اقدام به قربانی کردن دام‌های سنگین نظیر شتر، گاو یا گوساله در معابر عمومی و جلوی دسته‌های عزاداری می‌کنند که ممکن است با رم کردن دام‌ها منجربه آسیب دیدن افراد حاضر در آن مکان شود و حتی خطر مرگ افراد را به دنبال دارد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه برخی از نظر روحی و روانی تحمل دیدن صحنه ذبح دام را ندارند، تصریح کرد: با دیدن صحنه ذبح دام برخی از هوش می‌روند و گاهی اتفاق افتاده که یک کودک با دیدن صحنه ذبح دام، چندین سال دچار لکنت زبان و نیازمند گفتاردرمانی شده است.

شرایط ذبح شرعی دام

وی با بیان اینکه با توجه به آسیب‌های بیان شده قربانی کردن دام در معابر عمومی، نه تنها ثواب ندارد بلکه گاه منجربه گناه نیز می‌شود، ادامه داد: از نظر شرع نیز احتمال حرام شدن دام قربانی شده زیاد است؛ طی سال‌های گذشته نیز مواردی تحت بررسی قرار گرفته که گوشت دام قربانی شده حرام شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کیانی با اشاره به شرایط شرعی ذبح دام، گفت: شرایط ذبح شرعی دام شامل روبه قبله کردن دام، ذکر بسم‌الله هنگام ذبح دام، استفاده از چاقوی آهنی برای ذبح، مسلمان بودن ذابح و قطع شدن چهار رگ اصلی دام در حین ذبح است. بسیار مشاهده شده که به علت اینکه ذبح به دست فردی ماهر سپرده نشده است، دام قربانی شده حرام می‌شود.

حرام شدن دام درپی ذبح غیراصولی

وی با بیان اینکه یکی از شرایط ذبح شرعی روبه قبله کردن دام است، اضافه کرد: روبه قبله کردن دام‌های سنگینی که جلوی دسته‌های عزاداری ذبح می‌شود، بسیار مشکل است. شتر به جای ذبح شدن باید نحر شود. در ذبح، چهار رگ زیر گلوی دام بریده می‌شود اما در نحر، گودی زیر گلوی شتر با یک شیء تیز سوراخ می‌شود؛ متأسفانه مواردی بوده که جلوی دسته‌های عزاداری به این علت که فرد به شیوه درستی شتر را نحر نکرده، حیوان حرام شده است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه ذبح کردن دام نزدیک مساجد دارای خطر است، اظهار کرد: هنگام ذبح شدن دام در معابر عمومی، لباس عزاداران به خون آغشته و نجس می‌شود و با لباس نجس نیز نمی‌توان به اقامه نماز ایستاد. همچنین ممکن است دام نزدیک مساجد ذبح شود و خون با کفش عزاداران به مساجد کشیده شود. در صورت نجس شدن یک مسجد، نماز خواندن در آن باطل است و باید آب کشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه بیماری تب کریمه کنگو طی سال جاری تشدید شده است و دامپزشکان به شدت توصیه می‌کنند که لاشه ذبح شده حتماً باید ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس استفاده شود. اگر یک دام دارای بیماری تب کریمه کنگو باشد و بدون رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی ذبح و استفاده شود، همه افرادی که از گوشت لاشه این دام تناول می‌کنند به این بیماری مبتلا می‌شوند.

کد خبر 594222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.